Bukefalos 28 år!

Gödelshantering för max 2 hästar

Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Har mellan 1,5-3 hästar, har löst det med container. Dyr lösning, men det är inte vår gård och vi vill inte investera den lite större slant det kostar att anlägga platta.

Nu blir det inte gigantiskt dyrt om man ser till att vi slipper bry oss, det är inte gratis att få gödseln ivägkörd om man har egen platta heller. Vi hade fått betala för att bonden ska ta den, så vi har valt container.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Tack för ett utförligt och informativt svar :bow:

Den beräknade mängden, varierar den mycket med strömedel och typ av bädd? Eller är det exklusive strö?
De där 7 kubikmetrarna är de som man ställer som krav när det handlar om lagringsutrymme för företag. Det är alltså ett mått för hur man ska beräkna plattans storlek. Torv (och numera även halmpellets) är det som ger minst volym. Vanlig halm är det som ger mest. om man inte har permanentbädd/djupströbädd Har man permanentbädd/djupströbädd i ligghall eller liknande som någon nämnde här(dvs mockar inte ut utan bara lägger på nytt) så kan man räkna in ligghallen i lagringsutrymmet. Jag tror att 7 kubikmeter är beräknat på bara gödseln, men jag är osäker där.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Har mellan 1,5-3 hästar, har löst det med container. Dyr lösning, men det är inte vår gård och vi vill inte investera den lite större slant det kostar att anlägga platta.

Nu blir det inte gigantiskt dyrt om man ser till att vi slipper bry oss, det är inte gratis att få gödseln ivägkörd om man har egen platta heller. Vi hade fått betala för att bonden ska ta den, så vi har valt container.
Jag kommer också ha container från i höst, av samma anledning. Så trött på att försöka passa in för att lägga ut gödseln på åkern så att det passar lantbrukaren (alltså, bonden klagar ju inte, för honom gör det detsamma om vi blir av med gödseln eller ej, men man kan ju inte ränna ut med traktorn på åkern precis när bonden har sått heller t ex...). Och sedan när man ska lägga ut gödseln så behagar inte traktorn att gå igång:devil: Vi missade i år av den anledningen, så nu blir det container istället så slipper man problemet. Traktorn säljer vi nog och köper någon lite mer behändigt istället...:angel:
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

ni som har lösdrift kan ett vanligt släp med extra höga kanter räcka till gödseln från en lösdrift för 2-4 hästar? tänkt att sprida gödseln runt huset i rabatter etc och resten i hagen. hagen är stor så endast ligghallen och fodringsplatsen kommer mockas.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Jag bor i Skåne och har en häst och en ponny, vi lagrar vår gödsel direkt på marken. Bonden kommer och hämtar med jämna mellanrum och det betalar vi ingenting för. Vi har bott här sedan i våras och över sommaren blev det inte mkt gödsel (hästarna var ju ute 24/7, det var bara vid särskilda tillfällen de var inne). Sen hämtade han i slutet av november (tror jag) och nu tänkte han hämta igen. Jag har ca 3-4 kubik i gödselstacken nu tror jag (ren uppskattning), men jag har inte packat det alls. Använder halm som strö och mockar ut ca 1,5 liten skottkärra/dag. Vi kommer att göra en gjuten platta framöver, men det hann vi inte i år.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

vi har en liten platta som förra fägaren byggde, där får det inte plats så mycket men förra arendatorn(?) tog alltid gödslet 2-3 gånger om året så då löste det sig,
men nya arentatorn vill bara ha flytande gödsel då han har vall. så vi har hittat en ny bonde som vill ta det, dock så klagar han på att det är mycket halm i gödslet och vill ha betalt om det är mycket i fortsättningen. :( vi har 1 häst och 2 shettisar dvs 2 boxar vilket blir, 1 - 2 skottkärror om dan. vi har bädd under vintern, men det blir ju ändå mycket då den stora hästen är grisig och mosar in allt i halmen. kan inte ha torv då hästarna äter upp den, och spån blir för dyrt till en grisig häst. strör med en småbal om dagen, förstår inte hur han kan tycka att det är mycket halm, men det är ju såklart mindre halm till kor i spiltor än hästar i box.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Det är problemet med hästgödsel, det är mindre gödsel än halm. Särskilt när man har bädd, då är det ju bara torrhalm som kommer med ut. Och det är därför det kostar att bli av med gödseln också.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

ibland så vill man ha hästen i spilta med en automatisk gödsel ränna bakom som körde ut gödslet direkt på gödselhögen... allt hade varit så mycket enklare då.^^
men men, det är väll bara att sortera halmen bättre och ösa på med rosa pulver istället :)
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Ursprungligen postat av the_connemara
Och hur tolkar man eg denna: http://www.sjv.se/download/18.24f488...kap_070926.pdf

Om man har 2 hästar krävs ingen tidsbegränsad lagringskapacitet?



Men det beror helt på komunen hur de tolkar hänsynsregeln i miljöbalken. Den går att tolka så att all gödsel som kan avge näring ska hanteras på tätaytor eller i täta kärl.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Ursprungligen postat av the_connemara
Och hur tolkar man eg denna: http://www.sjv.se/download/18.24f488...kap_070926.pdf

Om man har 2 hästar krävs ingen tidsbegränsad lagringskapacitet?



Men det beror helt på komunen hur de tolkar hänsynsregeln i miljöbalken. Den går att tolka så att all gödsel som kan avge näring ska hanteras på tätaytor eller i täta kärl.
Ja, precis. Lagringskapacitetskravet gäller för fler än två hästar om man har lantbruksföretag. Tät lagring gäller från första hästen oavsett om man har företag eller ej. Sedan är det olika hur kommunerna bedömmer det där med tät lagring. Vissa anser att tät lera räcker om man tar bort gödseln regelbundet och har få hästar, andra anser att container eller platta är det enda som är tillräckligt. Det är bara att kolla med kommunen hur deras bedömning brukar se ut.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Ja, precis. Lagringskapacitetskravet gäller för fler än två hästar om man har lantbruksföretag. Tät lagring gäller från första hästen oavsett om man har företag eller ej. Sedan är det olika hur kommunerna bedömmer det där med tät lagring. Vissa anser att tät lera räcker om man tar bort gödseln regelbundet och har få hästar, andra anser att container eller platta är det enda som är tillräckligt. Det är bara att kolla med kommunen hur deras bedömning brukar se ut.

:bow:

Det kommer bli platta. Nu är frågan om den ska vara täckt eller inte. Har sett flertalet översvämmade plattor sedan vi kikade runt på andra stall...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag blir inte riktigt klok. Har mailat kommunen men är såklart för nyfiken för att inte fråga här oxå :angel: Om man har 2 hästar...
Svar
3
· Visningar
1 460
T
Anläggning Ni som har gödsel i container, vad väger den ungefär per kubik? Det är ffa. vikten på spån eller torv som jag är intresserad av...
Svar
1
· Visningar
6 654
Senast: Gervin
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·
M
Anläggning Har lite funderingar... Stall för 8-10 hästar ska det vara. Främst islandshästar men kanske någon annan också. 1. Är det bäst att ha...
Svar
2
· Visningar
1 460
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp