Bukefalos 28 år!

Gödelshantering för max 2 hästar

the_connemara

Trådstartare
Hur löser ni eran gödselhantering? Gjuten platta, container eller annat? Hur fungerar det och vad kostar det er?

Hur mycket gödsel producerar 2 hästar tex /halvår eller /år? Vad har ni för strömedel? Bädd eller inte?

Och framförallt, vilket län bor ni i? Verkar variera en del map regler osv. Jag är främst intresserad av Skåne men även smidiga lösningar i övriga Sverige.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Har två stora hästar.

Gjuten platta, 25 kvm stor. Har strött med spån tidigare men nu gått över till hackad halm. Tycker det blir mindre gödsel av hackad halm än av spån. Ett års gödsel (10 månader) får plats på plattan. Hämtas av en lantbrukare en gång om året, och jag betalar honom 500 kronor för det jobbet. Har inte bädd, mockar som vanligt varje dag.

Bor i Skåne. När miljöinspektören var ute och kollade för ett par år sedan sa hon att jag hade tillräckligt med egen mark för att sprida gödsel från två hästar och därför behövde jag inget speciellt skrivet gödselavtal med bonden som hämtar (vilket väl annars krävs?).
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Är det egentligen jordbruksverket eller länsstyrelsen eller båda två man måste rätta sig efter om man bygger nytt?
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Jag har container till 2 hästar!
använder spån i boxarna.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Bor i Örebro län. Jag har 1 stor häst och 1 shettis - behöver inte ha gjuten platta.

Har plats för 2 dynhögar, en hög som ligger och vilar ett år orörd, och en hög som jag använder. När ena högen legat 1 år så sprids gödslet ut i trädgården och till alla som behöver lite trädgårdsgödsel.

Strör med spån och har permanentbäddar.

/Lizzie
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Är det egentligen jordbruksverket eller länsstyrelsen eller båda två man måste rätta sig efter om man bygger nytt?
När det gäller gödselhantering så är det framför allt kommunen (miljö- och hälsa) som övervakar detta. Det finns en del regler kring fosforutsläpp som SJV/Länsstyrelse övervakar men lokala hänsyn (dricksvatten, bad, igenvuxna sjöar, grannar...) har kommunen hand om. Observera att det är lokala hänsyn, det är just din gödselhantering som bedöms. Därför kan det skilja på regler för dig och din granne!
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Bor i Örebro län. Jag har 1 stor häst och 1 shettis - behöver inte ha gjuten platta.

Har plats för 2 dynhögar, en hög som ligger och vilar ett år orörd, och en hög som jag använder. När ena högen legat 1 år så sprids gödslet ut i trädgården och till alla som behöver lite trädgårdsgödsel.

Strör med spån och har permanentbäddar.

/Lizzie

Vilket bra tips! Min pojkvän är ju odlingsfantast och planerar stora trädgårdsland/växthus. Tack!
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Tät laring av gödsel gäller alltid (dvs från första hästen) Det står i hänsynsreglerna som gäller alla. De månadsgränser osv. som du länkade till rör endast lantbruksföretag, men är bra att gå efter i alla fall.

Tät lagring innebär gjuten platta, tät vagn, container eller liknande. Har man mycket tät lera och har gödselstacken långt från vattendrag eller liknande så kan det godkännas på vissa håll. Även hårdgjord yta under tak kan funka.

Det man måste tänka på är att det inte ska finnas någon risk att gödseln kan förorena grundvatten eller mark.

Jag skulle försöka få till en liten gödselplatta om jag var du. Dels får man behålla näringsämnena till det man vill ha dem till (din sambos växthus t ex.) Och sedan är man säker på att man inte får nedslag på gödselhanteringen vid en miljöinspektion.

Man brukar beräkna en gödselmängd på ca 7 kubikmeter per häst och halvår.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Hur fungerar det rent praktist? Vad betalar du för tömning? Vem sköter det? Har du en ramp eller kör du in skottkärran i containern? Osv.

det är jättebra, Det ser rent ut, man har ju allt på samma ställe lixom. Inte massa spill utanför etc...

jag betalar 100 kr/månad för hyra av contationer och ca 900 kr per tömning. (jag ringer när det behövs tömmas) Jag har ramp. Sambon byggde en ramp (tog ca 3 timmar att göra den..)
men jag fick även med en ramp till contatinern..men jag tyckte bättre om att göra en egen, blev lite mindre sluttning då....Det är en firma som sköter våran gödselhantering. Och vem som gör det är ju dock olika från ställe till ställe så det gäller att ringa runt. Priserna kan skilja sig jättemycket på olika företag.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Inte bara det, det skiljer inom kommunen. Kommunen kan även ha synpunkter var på din mark, hur och i vilken mängd du hanterar gödsel.

Oki, bra att veta.

Mailade Länsstyrelsen igår och hade fått svar idag. Med namn och datum folk som kunde hjälpa till i dessa frågor var tillbaka från semestern och allt :D
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Tät laring av gödsel gäller alltid (dvs från första hästen) Det står i hänsynsreglerna som gäller alla. De månadsgränser osv. som du länkade till rör endast lantbruksföretag, men är bra att gå efter i alla fall.

Tät lagring innebär gjuten platta, tät vagn, container eller liknande. Har man mycket tät lera och har gödselstacken långt från vattendrag eller liknande så kan det godkännas på vissa håll. Även hårdgjord yta under tak kan funka.

Det man måste tänka på är att det inte ska finnas någon risk att gödseln kan förorena grundvatten eller mark.

Jag skulle försöka få till en liten gödselplatta om jag var du. Dels får man behålla näringsämnena till det man vill ha dem till (din sambos växthus t ex.) Och sedan är man säker på att man inte får nedslag på gödselhanteringen vid en miljöinspektion.

Man brukar beräkna en gödselmängd på ca 7 kubikmeter per häst och halvår.

Tack för ett utförligt och informativt svar :bow:

Den beräknade mängden, varierar den mycket med strömedel och typ av bädd? Eller är det exklusive strö?
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Jag har en häst och en liten ponny. De står på halmbädd i lösdrift, samt spån då de är inne någon gång. Bor i Örebro län. Har ingen platta. Ringde kommunen innan och kollade och det gick bra i vårat fall.

Angående gödselmängd så producerar inte mina hästar (som jag tror det stod ovan) några 7 kubik/häst och halvår. Men så är det säkert skillnad när de har bädd i lösdriften med.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Hur löser ni eran gödselhantering? Gjuten platta, container eller annat? Hur fungerar det och vad kostar det er?

Hur mycket gödsel producerar 2 hästar tex /halvår eller /år? Vad har ni för strömedel? Bädd eller inte?

Och framförallt, vilket län bor ni i? Verkar variera en del map regler osv. Jag är främst intresserad av Skåne men även smidiga lösningar i övriga Sverige.


Jag har kontakt med en bonde, som hämtar min gödsel, har varken platta eller container utan en stor komposthög kan man säga. Det fungerar bra då jag faktist slipper betala något alls.

Svårt att säga hur mycket skit det blir, jag änvänder halm till mina hästar och på en månad gör jag nog av med en storbal ca 200-300 kg och då har jag ingen bädd.

Jag bor i östergötland och ska faktist erkänna att jag inte har så mycket koll på reglerna då bonden kommer och hämtar gödseln lite då och då, så det blir aldrig liggandes här hemma under någon längre tid.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Vi har container till ca 12 hästar, så det måste tömmas ganska ofta. De flesta står på halm, men ca 4 står på spån.
I ett annat stall jag stod klarade det sig ganska länge innan tömning, eftersom alla var noga med att trampa till (läs: hoppa på) gödselstacken ordentligt.
I ett tredje stall hade vi gjuten platta till 10 hästar. Stallägaren körde ut det gödslet på sina egna marker, men jag vet tyvärr inte vad (om) han hade för tillstånd.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Jag har tv[ islandsh'star och anv'nder torv.
Jag l'gger g;dslet direkt p[ marken utanf;r stallet. Det 'r ok f;r stall'garen. De st[r inne nattetid fr[n oktober&november till april ungef'r. Jag mockar inte ut helt varje [r s[ det blir inte n[gra m'ngder som hamnar ute.
Det blir som en komposth;g som jag sedan ger bort till grannar och v'nner. Torven brinner mycket snabbar 'n sp[n och halm, s[ det 'r n'stan klar jord p[ v[ren. Jag tar en stor del sj'lv till mitt potatisland och rabatter.

Urs'kta mina bokst'ver, tangentbordet har tydligen flippat ut helt.
 
Sv: Gödelshantering för max 2 hästar

Min svägerska har ett gammalt släp som de kör upp gödslen på. Släpet drar de därefter iväg och tömmer på en åker enligt order från lantbrukaren.

Andra som gör likadant men som lämnar gödslen på soptippen får betala för mängden gödsel.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag blir inte riktigt klok. Har mailat kommunen men är såklart för nyfiken för att inte fråga här oxå :angel: Om man har 2 hästar...
Svar
3
· Visningar
1 460
T
Anläggning Ni som har gödsel i container, vad väger den ungefär per kubik? Det är ffa. vikten på spån eller torv som jag är intresserad av...
Svar
1
· Visningar
6 654
Senast: Gervin
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 068
Senast: __Stilett__
·
M
Anläggning Har lite funderingar... Stall för 8-10 hästar ska det vara. Främst islandshästar men kanske någon annan också. 1. Är det bäst att ha...
Svar
2
· Visningar
1 460
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp