Bukefalos 28 år!

"Göm henne bakom ett träd" #genusfail

Jag brukar reta mig på modebilder (och catwalk) att kvinnor (ja jag vet, det är småflickor) så ofta ser
1) sexiga ut, inte sällan rejält utmanande oavsett klädesplagg
2) krumbuktar kroppen på märkliga sätt
3) ser ut som om de ber om ursäkt för sin existens - eller som de skäms över kläderna som de tvingats ha på sig

Alternativ 3 gäller konstigt nog många hemsidor för klädmärken och internetbutiker. Har funderat på att höra av mig till ett klädmärke som jag gillar men där modellerna inte alls visar den självsäkerhet som jag vill fördmedla. Vill de inte att "kvinnor i karriären" ska köpa deras (ganska dyra) kläder? Jag förstår int ehur de tänker. Om modellen ser ut som om hon håller på att dö (av skam).Varför tror de då att jag skall vilja köpa plagget?:banghead:
 
Jag har för mig att det handlar om skrock, att det betyder otur om bruden skulle kliva på tröskeln. När jag googlar verkar det stämma, det är för att skydda bruden.
Jag har någon gång under sömnlösa nätter spenderades tittande på tokiga dokumentärer och reseprogram lärt mig en mer komplicerad version av att det är otur att snubbla över tröskeln. Varför det var otur att snubbla över tröskeln var att innan byggtekniken kommit så långt som den gjort nu och folk hade jordstampade golv, så samlades det vatten innanför ytterdörrströskeln eftersom vatten rann in från gatan som ofta var gjord av sten. Så att man bar in bruden över tröskeln var för att hon inte skulle snubbla i vattenpölen som fanns innanför tröskeln.

Att man ens byggde en tröskel där var för att vattnet kom in från gatan, så man satte upp en bräda där för att stoppa så mycket vatten som möjligt. Men då det var jordstampade golv kom det ju ändå in till slut under tröskeln.
 
Har ni hört låten "Marry that girl"som spelas hela tiden på P3 nu?;
"
Saturday morning jumped out of bed
And put on my best suit
Got in my car and raced like a jet
All the way to you
Knocked on your door with heart in my hand
To ask you a question
'Cause I know that you're an old-fashioned man, yeah
Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know

You say I'll never get your blessing 'til the day I die
Tough luck, my friend, but the answer is 'No'
Why you gotta be so rude?
Don't you know I'm human too?
Why you gotta be so rude?
I'm gonna marry her anyway
Marry that girl
Marry her anyway
Marry that girl"

Really? 2014?

Ja, jag har hört den, hatobjekt nummer ett!
 
Har ni hört låten "Marry that girl"som spelas hela tiden på P3 nu?;
"
Saturday morning jumped out of bed
And put on my best suit
Got in my car and raced like a jet
All the way to you
Knocked on your door with heart in my hand
To ask you a question
'Cause I know that you're an old-fashioned man, yeah
Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know

You say I'll never get your blessing 'til the day I die
Tough luck, my friend, but the answer is 'No'
Why you gotta be so rude?
Don't you know I'm human too?
Why you gotta be so rude?
I'm gonna marry her anyway
Marry that girl
Marry her anyway
Marry that girl"

Really? 2014?

Såg den nya transformers filmen igår. Kräktes lite i munnen ungefär 98% utav scenerna med pappa, dotter, pojkvän. Typ samma tema som ovan. Fy fan.
 
Har ni hört låten "Marry that girl"som spelas hela tiden på P3 nu?;

Man kan väl säga såhär: Om jag lyssnar på radio eller Spotifys topplista och den :rage: låten kommer på så byter jag illa kvickt. Hellre det än att stå och spy samtidigt som jag blir förbannad.

"I'm gonna marry her anyway" Ooookej, trots att pappan säger nej eller trots att du inte ens frågat henne? Eller både och kanske?:meh:
 
Har ni hört låten "Marry that girl"som spelas hela tiden på P3 nu?;
"
Saturday morning jumped out of bed
And put on my best suit
Got in my car and raced like a jet
All the way to you
Knocked on your door with heart in my hand
To ask you a question
'Cause I know that you're an old-fashioned man, yeah
Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know

You say I'll never get your blessing 'til the day I die
Tough luck, my friend, but the answer is 'No'
Why you gotta be so rude?
Don't you know I'm human too?
Why you gotta be so rude?
I'm gonna marry her anyway
Marry that girl
Marry her anyway
Marry that girl"

Really? 2014?

Tänkte också på den när jag läste i tråden!
Det är en såndär låt där jag tycker att musiken är jättebra, och sedan råkar man lyssna på texten och bara: :confused::banghead:
Var tvungen att googla låttexten när jag hade hört den ett par gånger, för inte kunde de väl sjunga så? Men tydligen :wtf::yuck:
 
Har ni hört låten "Marry that girl"som spelas hela tiden på P3 nu?;
"
Saturday morning jumped out of bed
And put on my best suit
Got in my car and raced like a jet
All the way to you
Knocked on your door with heart in my hand
To ask you a question
'Cause I know that you're an old-fashioned man, yeah
Can I have your daughter for the rest of my life?
Say yes, say yes 'cause I need to know

You say I'll never get your blessing 'til the day I die
Tough luck, my friend, but the answer is 'No'
Why you gotta be so rude?
Don't you know I'm human too?
Why you gotta be so rude?
I'm gonna marry her anyway
Marry that girl
Marry her anyway
Marry that girl"

Really? 2014?
Oj inte ens tänkt på texten i den låten. Vi hade dock upprörda disskutioner om "Steal my girl"- låten. Everybody wants to steal my girl, något, något...
Edit tydligen med One Direction.
 
Senast ändrad:
Den traditionen har jag inte sett något om på länge. Men jag har nog aldrig förstått vad den ska representera (trots att jag är gift). Berätta gärna! :)
Den är gammal grekisk (från klassisk tid). Vilket generellt sätt var en osedvanligt dålig plats och tid att vara kvinna. Kvinnor var allmänt dålig tur och kunde knappt röra sig utan att dra ner förbannelser. Tänk Pandora. En kvinna som gick in i ett hus på fel sätt kunde hexa det - jag tror att det var med vänster fot först. Man kunde ju inte informera det lilla livet om faran (kvinnor gjorde ju hela tiden fel och drog otur över sina män, hus och hemstäder) - därför tog man det säkra före det osäkra och bar henne över tröskeln.

Idag borde vi veta att: Kvinnor hexar inte mer än män (och därmed inte måste vara försiktigare och stå under förmyndare för att inte utgöra en fara). Män inte tar in kvinnor i sina hus när de gifter sig - par bygger gemensamma hem.
 
Haha! När jag har skämtat om det med mina föräldrar har mamma vid något tillfälle sagt att det nog snarare skulle vara min (dåvarande) sambo som skulle behöva lite stöd :P Det är verkligen en VIDRIG "tradition".
När den diskuterats här har ett nytt förslag brukat komma fram: att den naturligaste att överlämna bruden borde väl isåfall vara hennes ex. Tänk vilket fint litet följe det skulle kunna bli. :laugh:
 
När den diskuterats här har ett nytt förslag brukat komma fram: att den naturligaste att överlämna bruden borde väl isåfall vara hennes ex. Tänk vilket fint litet följe det skulle kunna bli. :laugh:

Men du menar väl ändå inte att kvinnan skulle haft någon form av relation med en man INNAN sitt bröllop :eek: det verkar orimligt!

(Ocv om det är två kvinnor som gifter sig? Lämnar bådas pappor över dem? Och vem tar ansvaret egentligen? Eller hur fungerar det :confused: :eek: :D)
 
Men du menar väl ändå inte att kvinnan skulle haft någon form av relation med en man INNAN sitt bröllop :eek: det verkar orimligt!

(Ocv om det är två kvinnor som gifter sig? Lämnar bådas pappor över dem? Och vem tar ansvaret egentligen? Eller hur fungerar det :confused: :eek: :D)
Alla fyra går nog i bredd då. Så det krävs alltid större kyrkor när det är samkönade par.

Undrar varför mammor aldrig lämnar över sina söner? I en del fall verkar det ju till och med behövas. :angel:

En variant vore ju att brudgummen hade avtryck av sin mammas 38-or i baken :D
 
Alla är väl olika? Jag gör allt jag kan för att undvika nycklar på bordet, får lätt magknip när andra lägger sina där. Det sitter liksom i ryggmärgen men betyder inte att jag är oupplyst människa som tror på spöken, vättar och troll. Bara att det är en reflex som man är van vid liksom.

Om nåt brudpar kör bära-bruden-över-tröskelngrejen så kunde i alla fall inte jag bry mig mindre. Och då är jag ändå relativt rabiat feminist.

Jag hade också lite tvångstankar om just nycklar på bordet, tills jag fick reda på ursprunget till det skrocket.
Det var då så, att på krogar i hamnarna förr lade prostituerade kvinnor upp nycklar på bordet för att visa hugade sjömän sin position: att de var tillgängliga och hade tillgång till ett rum.
Naturligtvis var det då viktigt för "anständiga" kvinnor att inte råka lägga nycklarna på bordet och därmed bete sig som en prostituerad, och där uppkom skrocket att det betydde olycka.

Sen jag hörde det lägger jag demonstrativt nycklarna på bordet, jäkla kvinnoföraktande dumheter :yuck:
 
Jag hade också lite tvångstankar om just nycklar på bordet, tills jag fick reda på ursprunget till det skrocket.
Det var då så, att på krogar i hamnarna förr lade prostituerade kvinnor upp nycklar på bordet för att visa hugade sjömän sin position: att de var tillgängliga och hade tillgång till ett rum.
Naturligtvis var det då viktigt för "anständiga" kvinnor att inte råka lägga nycklarna på bordet och därmed bete sig som en prostituerad, och där uppkom skrocket att det betydde olycka.

Sen jag hörde det lägger jag demonstrativt nycklarna på bordet, jäkla kvinnoföraktande dumheter :yuck:
Men NEJ, du skojar? Tyckte min sambo nämnde nåt sånt (han avskyr skrock och all form av vidskepelse) men jag var inte säker på om det verkligen var sant. Är det så måste jag ju genast vänja av mig.

Åh vad less jag är på vårt jävla äckelpatriarkat, inte ens min skrock får jag har i fred.
 
Men NEJ, du skojar? Tyckte min sambo nämnde nåt sånt (han avskyr skrock och all form av vidskepelse) men jag var inte säker på om det verkligen var sant. Är det så måste jag ju genast vänja av mig.

Åh vad less jag är på vårt jävla äckelpatriarkat, inte ens min skrock får jag har i fred.

Det mesta skrocket härrör ju från patriarkala och religiösa dumheter.
Vill du prompt ha skrock kan du väl hitta på eget? :D
Tex: spotta tre gånger om en självbelåten man i kostym tränger sig före i kön?
 
Ja, jag hade också glömt det men hittade det via google förut. Jag minns att jag blev lite förvånad där för jag har uppfattat Victoria som en modern och självständig person.

Undrar hur Madeleine gjorde. Den vigseln var väl inte offentlig så det kanske aldrig kom ut hur det var på den punkten.

Jag kände mig tvungen att kolla på youtube. Hon blev dessvärre överlämnad.

Tillägg: Jag missade att tjenixen redan hade klargjort den saken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 407
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 335
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp