Bukefalos 28 år!

"Göm henne bakom ett träd" #genusfail

Den traditionen har jag inte sett något om på länge. Men jag har nog aldrig förstått vad den ska representera (trots att jag är gift). Berätta gärna! :)
Jag har för mig att det handlar om skrock, att det betyder otur om bruden skulle kliva på tröskeln. När jag googlar verkar det stämma, det är för att skydda bruden.
 
Jag har för mig att det handlar om skrock, att det betyder otur om bruden skulle kliva på tröskeln. När jag googlar verkar det stämma, det är för att skydda bruden.
Aha, den stora starka maken ska förstås skydda den ömtåliga och bräckliga lilla bruden :idea:
 
Aha, den stora starka maken ska förstås skydda den ömtåliga och bräckliga lilla bruden :idea:
Om man tror på skrock så tycker jag det är rätt naturligt att göra det man kan för att undvika olycka. En kompis jag delade lgh med under skoltiden blev helt vansinnig över att jag hade lagt nycklarna på bordet och kastade dem genom rummet, jag tror inte hon gjorde det för att skydda ömtåliga och bräckliga lilla mig utan för att hon trodde verkligen på att det betydde otur. ;)
 
Om man tror på skrock så tycker jag det är rätt naturligt att göra det man kan för att undvika olycka. En kompis jag delade lgh med under skoltiden blev helt vansinnig över att jag hade lagt nycklarna på bordet och kastade dem genom rummet, jag tror inte hon gjorde det för att skydda ömtåliga och bräckliga lilla mig utan för att hon trodde verkligen på att det betydde otur. ;)
Haha, sjysst rumskompis :p
Men nog är vi väl så pass upplysta att vi inte behöver förlita oss på skrock? Och bruden kan väl själv akta sig för att kliva över tröskeln, om det nu är ett vidskepligt par.
 
Vet inte om bilderna finns i hans blogg eller om hen länkade, hade för mig det senare, men googla gärna på "women struggling to drink water" om det inte ringer en klocka, eller om ni inte hunnit djupdyka i hens fantastiska hemsida.

Ni får er ett gott skratt som säkert fastnar i halsen.
 
Haha, sjysst rumskompis :p
Men nog är vi väl så pass upplysta att vi inte behöver förlita oss på skrock? Och bruden kan väl själv akta sig för att kliva över tröskeln, om det nu är ett vidskepligt par.
Jag tror att skrock är rätt vanligt än idag även om man inte tänker på det, som att hästskor betyder lycka, svarta katter som korsar ens väg betyder otur, dödar man en spindel kommer det att regna, inte gå under stegar, siffran 13, osv. Det finns många som har tvångshandlingar och måste göra saker i en viss ordning för att de inte ska drabbas av otur, även det är skrock.

Jag hittade en bok om skrock som jag hade tänkt köpa till henne men hon var glad att jag inte gjorde det för annars skulle hon börja tro på mer. :D
 
Nej, precis. Men går du på ett bröllop för några under cirka 35 så gör alldeles för många det.

Gör verkligen folk så, på riktigt? :o Jag blev helt paff när sambon berättade att hans svägerska blivit överlämnad vid altaret, men ingen av hennes föräldrar är från Sverige så jag tänkte mig att det var därför. Har iofs inte varit på några bröllop sedan jag var barn typ, och har inget minne av hur det då gick till, men jag föreställde mig nog ändå att de flesta par går in tillsammans.
 
Men nog är vi väl så pass upplysta att vi inte behöver förlita oss på skrock?
Alla är väl olika? Jag gör allt jag kan för att undvika nycklar på bordet, får lätt magknip när andra lägger sina där. Det sitter liksom i ryggmärgen men betyder inte att jag är oupplyst människa som tror på spöken, vättar och troll. Bara att det är en reflex som man är van vid liksom.

Om nåt brudpar kör bära-bruden-över-tröskelngrejen så kunde i alla fall inte jag bry mig mindre. Och då är jag ändå relativt rabiat feminist.
 
Gör verkligen folk så, på riktigt? :o Jag blev helt paff när sambon berättade att hans svägerska blivit överlämnad vid altaret, men ingen av hennes föräldrar är från Sverige så jag tänkte mig att det var därför. Har iofs inte varit på några bröllop sedan jag var barn typ, och har inget minne av hur det då gick till, men jag föreställde mig nog ändå att de flesta par går in tillsammans.
Oh yes. Det är så vanligt att till och med prinsessan Victoria gjorde det. Hon var nog i precis den ålder då man tycker att det är "en fin tradition".

Jag har själv bara varit på ett bröllop där det var med, för fem år sedan. Brudparet var cirka 30 och det var självklart för dem också, så hade alla bröllop de varit på haft det.

Varje gång frågan debatteras så har brudöverlämningen starka försvarare.
 
Oh yes. Det är så vanligt att till och med prinsessan Victoria gjorde det. Hon var nog i precis den ålder då man tycker att det är "en fin tradition".

Kungahuset bygger hela sin existens på bevarandet av gamla fina traditioner brukar det ju heta. Men tydligen gäller bara det när det passar dem själva.

Jag hade glömt Victorias bröllop faktiskt men nu minns jag den debatten igen.
 
Jag tror att skrock är rätt vanligt än idag även om man inte tänker på det, som att hästskor betyder lycka, svarta katter som korsar ens väg betyder otur, dödar man en spindel kommer det att regna, inte gå under stegar, siffran 13, osv. Det finns många som har tvångshandlingar och måste göra saker i en viss ordning för att de inte ska drabbas av otur, även det är skrock.

Jag hittade en bok om skrock som jag hade tänkt köpa till henne men hon var glad att jag inte gjorde det för annars skulle hon börja tro på mer. :D
Jo det har du nog rätt i, jag har bara sällan mött folk som faktiskt tar det på allvar.

Klokt tänkt ang boken :D

Alla är väl olika? Jag gör allt jag kan för att undvika nycklar på bordet, får lätt magknip när andra lägger sina där. Det sitter liksom i ryggmärgen men betyder inte att jag är oupplyst människa som tror på spöken, vättar och troll. Bara att det är en reflex som man är van vid liksom.

Om nåt brudpar kör bära-bruden-över-tröskelngrejen så kunde i alla fall inte jag bry mig mindre. Och då är jag ändå relativt rabiat feminist.
Absolut, nu var det väl inte så värst allvarligt menat utan mer en tanke. Eftersom jag inte visste vad bära-över-tröskel-traditionen symboliserade så frågade jag, @Mia_R förklarade och jag spann vidare utifrån det.
 
Oh yes. Det är så vanligt att till och med prinsessan Victoria gjorde det. Hon var nog i precis den ålder då man tycker att det är "en fin tradition".

Jag har själv bara varit på ett bröllop där det var med, för fem år sedan. Brudparet var cirka 30 och det var självklart för dem också, så hade alla bröllop de varit på haft det.

Varje gång frågan debatteras så har brudöverlämningen starka försvarare.
Jag fick frågan från flera håll när jag gifte mig förra sommaren, om min pappa skulle överlämna mig :banghead: Nej tack, jag är fullt kapabel att gå själv (tillsammans med min man).
 
Kungahuset bygger hela sin existens på bevarandet av gamla fina traditioner brukar det ju heta. Men tydligen gäller bara det när det passar dem själva.

Jag hade glömt Victorias bröllop faktiskt men nu minns jag den debatten igen.
Ja, jag hade också glömt det men hittade det via google förut. Jag minns att jag blev lite förvånad där för jag har uppfattat Victoria som en modern och självständig person.

Undrar hur Madeleine gjorde. Den vigseln var väl inte offentlig så det kanske aldrig kom ut hur det var på den punkten.
 
Och jag är så nyfiken på vad min pappa ens skulle säga om jag bad honom lämna bort mig? :rofl:

Haha! När jag har skämtat om det med mina föräldrar har mamma vid något tillfälle sagt att det nog snarare skulle vara min (dåvarande) sambo som skulle behöva lite stöd :P Det är verkligen en VIDRIG "tradition".
 
Ja precis! Helt rubbat egentligen! Under högsäsong gör jag 1-2 pass var femte minut under åtta timmar per dag, det blir rätt många pass. Det slår aldrig fel. Kan behöva be kvinnor att sänka hakan också, men "I'm the boss"-attityden har jag bara sett hos totalt två (för övrigt svincoola) tjejer sedan jag började jobba. Alla andra försöker till största grad se så små och oskyldiga ut som möjligt, samtidigt som de plutar med läpparna så mycket att man tror de ska lossna. Och killarna kör livstids brottsling-stilen gång efter gång.

Men samtidigt förstår man det ju också. Det är så inpräglat att vi ska se små ut på våra bilder att vi gör så. Minns att jag tog ALLA mina egobilder uppifrån när jag var 13-14 år, för att jag inbillade mig att jag var tjock och ful annars. Och jag ser ju den vinkeln hos otroligt många andra också - i stort sett alla bilder är tagna uppifrån.

Jag själv har försökt komma ifrån det så mycket jag kan. Fotografier på andra har jag dock alltid tagit på motivets egen nivå, då det är vad JAG lärt mig sedan start. Jag tycker det blir finast. Fotar jag en näbbmus får jag åla på marken - fotar jag en kort person får jag stå på huk, fotar jag en lång person står jag upprätt. Så på något vis neutraliserar väl det åtminstone mina bilder. Önskar bara att fler kunde släppa hela makt- eller oskuld-perspektivet.

Och som exempel på perspektiv som enligt mig är bra, kan jag ta denna bild. Nu har jag inte fotat den själv eftersom jag är med som motiv, men jag gav instruktioner till personen som lånade min kamera:

10615359_10202451431422781_1795195112774564373_n.jpg


Den där jävla Benny skulle ju gråta åt min okvinnlighet på bilden. Men jag tycker jag är fett cool :cool:
Jag brukar inte bry mig om mitt utseende direkt, jag sminkar mig inte till jobbet till exempel. Men jag har på allvar funderat på att be om ett nytt pass. Jag ser ut som en ovanligt bister och fet skådespelare från tvserien "kvinnofängelset" jag har till och med Hitlerlugg!

Jag oroar mig nästan för att jag ska åka fast i tullen på grund av passfotot!
 
Jag brukar inte bry mig om mitt utseende direkt, jag sminkar mig inte till jobbet till exempel. Men jag har på allvar funderat på att be om ett nytt pass. Jag ser ut som en ovanligt bister och fet skådespelare från tvserien "kvinnofängelset" jag har till och med Hitlerlugg!

Jag oroar mig nästan för att jag ska åka fast i tullen på grund av passfotot!

Jag kan lugna dig med att de flesta ser ovanligt bistra ut med tanke på att man inte FÅR le! (Sedan är ljuset också det mest osmickrande man kan ha, och det är faktiskt helt okej att skylla på det!).

För övrigt ser jag själv ut ungefär så som fördomarna säger att en sibirisk (skitarg) seriemördare skulle se ut. Det är inte bättre. Jag lovar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 766
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp