Bukefalos 28 år!

Göra egna hål i fender/stigläder

Fridolfina

Trådstartare
Jag måste vara av pygmelängd, men i mina båda westernsadlar är fendrarna så långa att jag inte känner att jag sitter riktigt bra. Jag KAN rida lätt, men känner trots det att jag skulle vilja ha ett hål kortare om jag ens ska tänka på att galoppera med min nya häst som jag inte riktigt har känt in ordentligt.

Så frågan är, kan man helt enkelt ta håltagaren och göra egna hål eller måste man lämna in sadeln? :S Dum fråga kanske, men har googlat och näej, det verkar inte som om folk gör så?
 
hej nej man kan göra det själv. är själv väldigt kort 157 cm och finns inga fendrar som passar mig utan man får göra egna. det är lite svårare bara då det inte finns någon vanlig håltång för stigläder som har tillräckligt stort hål för att passa spännet i fendrarna. så antingen får man göra flera hål i samma hål som en blomma för att förstora. men det finns bättre saker att köpa just för större hål och tjockare läder. men då måste man till en sadelmakeri butik och införskaffa en "riktig" håltång sån som sadelmakarna använder :)
 
Och en sån riktig är dyr? Vad bra att det går att göra själv iaf! Vill ju känna på lite galopp också men är lite ringrostig när det gäller ridningen så jag vill känna mig helt säker i sadeln först... känns som jag rider stigbygellöst för stunden nästan. ;)
 
nä inte så jätte dyr. kanske ett par hundra. men det är bra att ha hemma. det är inte riktigt som en vanlig hålslagare utan mer som ett tunt rör och så slår man på den med en hammare så blir det ett perfekt hål. i butiken där jag köpt min så får man med 5 olika storlekar en bricka som ska ligga under, en bricka som ska ligga över och en liten hammare :)
 
Ja men just ja, typ stans eller vad man ska säga, jag känner mig väldigt bekant med en sån, tror jag har använt en sådan i yngre dar! :) Ska kolla läget om jag kan hitta något, finns det någon som har någon aning om vad en sån heter när det kommer till fackspråk? Och hur många mm som brukar vara det normala på hålen i en westernsadel?
 
Borra med borrmaskin brukar gå bra, du får en fin snittet, om man nu kan säga så om ett hål.
Brukar bli bra resultat vid tjockare skinn.
 
borrar ofta läder men det fungerar bäst med borr för trä ,finns nog i billiga satser på bilrema och liknande firmor.Men biltemas hålpipot duger gott
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 536
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp