Bukefalos 28 år!

Göra karriär...

Havsluft

Trådstartare
Känner mig ensam i mina funderingar -så här är det, jag vill alltid uppåt, framåt och vidare. Jag har svårt att vara nöjd, är lagt åt entreprenörshållet och söker hela tiden utveckling och har höga mål.

Jag har ingen att prata med om detta men nu står jag inför ett val där jag kommer få två erbjudanden från olika arbetsgivare.

Den ena står för trygghet och lägre lön (i förhållande till den andra) men med mycket utvecklingsmöjligheter inom en av landets största arbetsgivare. Dock med mycket längre resväg.

Den andra får jag skapa och bygga upp en verksamhet och utveckla "hur långt som är möjligt" högre lön (som jag vill förhandla ännu högre) men med saker som jag saknar (möjligheten att ha vänner på arbetsplatsen).

Båda befattningarna är chefspositioner och man är med i ledningsgruppen osv.

Mitt dilemma är att jag dels känner mig som en bluff och inte är värd varesig jobben eller lönen och att de snart kommer komma på det.
Det andra är att jag vill/kan förhandla lönen ännu högre men vet inte om jag kan med.. När ska man nöja sig?

Jag har även egen verksamhet på gården hemma och jobbar som konsult åt bekanta.

Dessutom saknar jag vänner som gör karriär (eller byter jobb för att få upp lönen och utvecklas). De nöjer sig med sin lön och det är absolut inget fel i det men jag behöver någon som jag kan inspireras av och drivas av...

Finns det någon som mig här? Beskriv gärna er karriär! Är lönen viktig? Kort resväg? Arbetskamraterna? Trygghet? Någon företagare som skapar sin egen möjlighet? Någon som gjort/gör karriär?

Tacksam för tips och undanber mig påhopp!
 
Känner mig ensam i mina funderingar -så här är det, jag vill alltid uppåt, framåt och vidare. Jag har svårt att vara nöjd, är lagt åt entreprenörshållet och söker hela tiden utveckling och har höga mål.

Det andra är att jag vill/kan förhandla lönen ännu högre men vet inte om jag kan med.. När ska man nöja sig?

Finns det någon som mig här? Beskriv gärna er karriär! Är lönen viktig? Kort resväg? Arbetskamraterna? Trygghet? Någon företagare som skapar sin egen möjlighet? Någon som gjort/gör karriär?

Tacksam för tips och undanber mig påhopp!

Jag är nog lite som du, men min största drivkraft ur karriärhänseende är att jag alltid vill utmanas och få lära mig nya saker.

Jag känner oftast att jag gör ett bra jobb, men liksom du beskriver så får jag ibland den där "bluffkänslan" eller osäkerhet på mig själv. Inför min första chefstjänst fick jag rådet av en chef i ledningsgruppen att påminna mig själv om hur mycket jag kan och gör och hur många (ofta män) som aldrig tvivlar på sig själva fastän de inte presterar på en högre (i vissa fall lägre) nivå än vad jag gör.

När det gäller lönen brukar jag vackla mellan att det dels är ett av arbetsgivarens tydligaste sätt att värdesätta mitt arbete och å andra sidan att jag är nöjd med min lön och klarar mig bra på den.

På den nivå jag är nu skulle jag säga att lönen inte är så viktig längre för mig. Jag skulle helst inte sänka min lön, men skulle inte låta en högre lönenivå påverka mitt val av arbrtsgivare nämnvärt. Desto viktigare för mig är att jobba på ett företag som har förtroende för mig och som ger mig frihet. Att jag har stimulerande arbetsuppgifter och ett jobb som engagerar mig och helst inte allt för lång resväg.

Jag har många personer som jag pratar om den här typen av frågor med. Om du inte har några i nuläget så tycker jag att du ska höra dig för angående något proffesionellt nätverk eller mentorsprogram/coaching. Det är ofta väldigt nyttigt att få sätta ord på sina tankar.
 
Jag har en fast tjänst med fantastiska kollegor, kort resväg och vid behov möjlighet att ta med hundarna. Kände dock att det saknades utvecklingsmöjligheter och var inte nöjd med lönen. Sökte och fick ett vik. Betydligt bättre betalt, arbetsuppgifter som inte var min specialitet men jag trodde jag skulle fixa dem med lite extra jobb. Tyvärr lång pendling - mer än två timmar enkel resa. Men jag tog det.

Nu har det gått ett halvår. Jag kände nog efter en månad att jag kommit rätt. Sökte därför en fast tjänst på annan plats inom organisationen och fick den. Jag börjar provanställningen vid årsskiftet. Min gamla chef var schysst och gav mig fortsatt tjänstledigt under provanställningen, så jag kan ju gå tillbaka. Men jag tror det här är rätt. Ser stora utvecklingsmöjligheter och för mig är det viktigast. Bättre lön är också viktigt men endast det skulle inte räcka.

Om jag blir kvar efter provanställningen får jag se över min boendesituation, för 4,5 timmar/dag är för lång pendling. Men det funkar ett tag.
 
Vart bor du?
Jag behöver fler vänner ;)

Jag hade lätt valt det andra alternativet.
Jag vill ha högt tempo, ständiga utmaningar och givetvis hög lön!
Jag har bytt jobb för att jag inte var nöjd med lönen. Gamla arbetsplatsen där jag löneförhandlat hårt och meddelade att jag inte alls var nöjd erbjöd mig plötsligt 30% högre lön när jag sa upp mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 841
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp