Bukefalos 28 år!

Göra upp rangordningen?

josefinefreed

Trådstartare
Vi har ett litet stall med plats för 5 hästar, jag har en häst som e rätt hög i rang, och igår släppte vi ihop honom med en häst som är lite mindre i rang. Och idag på morgon/lunchtid, så fick den mindre ranghöga hästen inte äta NÅNTING, inte ens ett strå förrän min buse var på honom och föste iväg honom. Höet är uppdelat på långt avstånd, men han får inte äta nånting ändå.

Håller dom på att göra upp rangordningen? Kan dethär bli bättre? Vi har delat av hagen nu igen och båda hästarna tkr det var mkt tråkigt att det blev så. :/ Men den ena hästen får ju inte äta..

Vad säger ni? ;o Kan detta gå över?
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Låt dem hållas. De löser sina problem efter ett tag bara de får gå ihop. Tips är, om ni inte redan har gjort det, att lägga ut många högar hö, minst en mer än det finns hästar.

Ska ni släppa ihop alla hästarna sen? För varje gång det kommer in en ny häst blir det virrvarr i flocken och ordningen måste göras om. Kan vara bra att tänka på om man har en ranghög häst.



Malin
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Låt dem hållas. De löser sina problem efter ett tag bara de får gå ihop. Tips är, om ni inte redan har gjort det, att lägga ut många högar hö, minst en mer än det finns hästar.

Ska ni släppa ihop alla hästarna sen? För varje gång det kommer in en ny häst blir det virrvarr i flocken och ordningen måste göras om. Kan vara bra att tänka på om man har en ranghög häst.



Malin




Ja, fast jag tvekar ändå på om han skulle våga säga ifrån tillslut, den ranglåga alltså. Jag har iallafall släppt ihop min häst nu, med en annan häst, och de verkar funka bra, för den andra hästen vågar absolut säga ifrån, dom verkar ligga på en bra nivå.

Fast bäst för alla vore ändå om alla dom 3 kunde gå tillsammans, men då är vi rädd att han blir utstött, och inte får äta. ;/
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Ja, fast jag tvekar ändå på om han skulle våga säga ifrån tillslut, den ranglåga alltså. Jag har iallafall släppt ihop min häst nu, med en annan häst, och de verkar funka bra, för den andra hästen vågar absolut säga ifrån, dom verkar ligga på en bra nivå.

Fast bäst för alla vore ändå om alla dom 3 kunde gå tillsammans, men då är vi rädd att han blir utstött, och inte får äta. ;/


Min häst fick inte heller röra maten för sin hagkompis i början.
Men nu kan båda stå och äta tillsammans utan problem, fast den i högre rang ska äta först då dom kommer ut i hagen, men sen gå det bra :)
Tror faktiskt att du inte behöver oroa dig alls, låt dom "göra upp" så ordnar det sig.
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Min häst fick inte heller röra maten för sin hagkompis i början.
Men nu kan båda stå och äta tillsammans utan problem, fast den i högre rang ska äta först då dom kommer ut i hagen, men sen gå det bra :)
Tror faktiskt att du inte behöver oroa dig alls, låt dom "göra upp" så ordnar det sig.



Det låter bra. har pratat med ägarna till den mindre ranghöga hästen, och vi ska prova släppa ihop alla 3 imorgon eftermiddag och se hur det går i helgen :)
 
Sv: Göra upp rangordningen?

släpp ihop dom igen å lägg ut mkt mat i hagen så bägge har å pilla i å lägg ut 5-10 högar på olika platser så ska du se att den andra hästen frå lite mat.
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Så där gjorde min rang höga valack oxå. Vi släppte ihop honom med en yngre och ganska rang låg valack, dom var totalt fyra hästar i hagen.
Min pålle jagade den nya säkert 100 m bort från höt innan han gick tillbaka och åt. Så fort den nya kom närmare jagades han bort.
Jag gjorde helt enkelt så att jag la ut hö så långt bort jag kunde till den nya så han fick mat.
Det gick ungefär en vecka sen acepterade min häst den nya hästen. Inte så att dom stod och åt tillsammans men den nya kunde stå i närheten och äta i sin hög.
Så prova igen så ska det nog lösa sig. Se till att lägga hö tillräckligt lång bort till att börja med. Sen kan du flytta det närmare när du ser att det är lugnt i hagen.

Lycka till

MVH Russin8
 
Sv: Göra upp rangordningen?

Nu släppte vi ihop alla 3 tillsammans igår vid 1-tiden, och de funkade kanon. Lite smågnabb bara, haha. Min häst tillät inte den ranglåga att rulla sig, för de skulle minsann min göra när han såg honom. ^^

Idag var jag där och lunchade, och alla var samlade längst ner i hagen vid häst nr 1´s lunchlåda, ja lämnade hans hö där, och han stannade där, medans min polle och den ranglåge pollen följde med mig, och jag släppte av min polle vid hans hölåda, och till sist följde sista pollen med mig till hans låda, och där stog dom och åt =) Och brydde sig inte om varandra.

Så de verkar gå ändå ;D jätteroligt nu. För innan har dom haft 3delat så mindre hage som nu, små rasthagar..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 567
Senast: Skye
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp