Bukefalos 28 år!

Golden Retriver!

Sv: Golden Retriver!

Puttar upp med en ny bild på Spike!

Pookie.jpg

(Jo han har en svans, han ska bara vifta på den hela tiden :p)
 
Sv: Golden Retriver!

Fortsätter med en färsk bild på Iver som envisas med att ligga ovanpå buren.
12 veckor gammal nu. Fler bilder finns i hans egna tråd.:)

 
Sv: Golden Retriver!

*KL*

Åh vilka fina hundar :love:
Jag och sambon har så gott som bestämt oss för att vi hämtar vår första goldenpojke i början av februari.
Då är han runt 5 månader, jössös vad jag läääängar. Jag vill ha hem min BerraBus nu!
 
Sv: Golden Retriver!

Fina hundar alla har!
Bidrar med några bilder på Simba

Ca 11 månader
25672585.jpg


Ca 13 månader
25672591.jpg
 
Sv: Golden Retriver!

Tack! Fanny är superfin, väldigt vackra ögon!

Han blir nog en bamsing, han är ca 54 cm hög och väger snart 30 kg. Han är blir 7 månader den 8 februari :)

:eek: Han är ju tokigt stor redan.. (fast väldigt väldigt snygg!)
Rufus är ju nästan lika gammal men han väger "bara 25 kg) och är definitivt lägre...
 
Sv: Golden Retriver!

Jo vi tycker att han är stor, lite rädd för att han ska växa för fort. Är inte rasstandard runt 60 cm? Hur länge växer de i höjd?

Men samtidigt så är han inte tjock heller.

Här är han brevid min pappa, enda bilden med en människa med på :p

S.jpg


Och en till pose bild.
Spike-2.jpg
 
Sv: Golden Retriver!

Jag har ingen aning om hur länge de växer i höjd, men de borde ju sluta snart om man säger så. Mätte rufus och han var visst inte riktigt så lite som jag trodde (nästan lika hög som Spike), så antingen är det normalt att de är så höga eller så har båda två hundar som växt väldigt fort.. fast jag tror inte det eftersom Rufus uppväxt har varit rätt välkontrollerad av en veterinär som inte har haft några åsikter om att han har växt för fort och syskonen är ungefär i samma höjd som honom. :)
 
Sv: Golden Retriver!

*kl*

Vår gammel gubbe (postat bilder på honom tidigare i tråden) tillhörde den äldre generationen då det verkade mycket vanligare med färgade Goldens jämnfört med idag. Har inget personligt emot dessa vita Goldens så jag hoppas verkligen inte att det framstår som det. Jag älskar denna ras av hela mitt hjärta, oavsett nyansen, men när jag skaffar en Golden Retriever igen kommer jag välja en med färg. Vad jag undrar är om några av er vet varför färgade Goldens inte är lika vanliga nuförtiden? I alla fall inte i vissa delar av Sverige.

På tal om mankhöjd i Goldens; enligt min kopia av "Bonniers Hundlexikon" (är ju några år nu) ska Golden Retriever hanar bli upp till 61 cm, vilket kan ju ha ändrats sedan boken skrevs och kan bero på länders bestämmelser. Simson blev bara 55 cm som vuxen vilket jag alltid tyckte var lågt för en hanne i jämnförelse med bokens beskriving och grannens två Golden Retrievers som säkerligen var/är omkring 60 cm. (Dom hade en vit Golden hanne som dog för några år sen och äger nu en ny på ca 4 år.)

Och era Goldens är underbart vackra! Vuxen såsom valp. Ska själv försöka lägga upp äldre bilder på Simson när han såg fysiskt bättre ut; jag hoppas på flera poster med bilder tills dess. :D
 
Sv: Golden Retriver!

Min hane växte också otroligt fort på höjden (icke på bredden :D), är precis 61 cm nu. De ska enligt rasstandard ej vara högre än 61 cm.
 
Sv: Golden Retriver!

Är det inte så att de som avlar på sk showgolden föredrar de ljusa och lite mer satta goldens, och jakten ska hellre vara mörka och lite slankare.

Jag köpte min hane från en uppfödare som enbart avlar på jaktlinjer och hon har nästan enbart mörka hundar.

Jag hade hoppats på att min Douglas skulle bli riiiiktigt mörk som sin mamma (hon var nästan röd som en Irländsk setter) men han blev inte riktigt så mörk :cry:
 
Sv: Golden Retriver!

Min pappas jaktgolden, som bor hos mig förtillfället. Är inte trimmad på bilderna.

Kippo och är 9 år snart..
IMG_6908.jpg


IMG_6879.jpg
 
Sv: Golden Retriver!

Min jaktis Gyllene Hordens Atlas, till vardags Douglas. Blir 8 år i maj.

Kippo är efter Gyllene Horden's Lucky Luke.

Nyfiken som jag var så var jag tvungen och kolla upp om de var släkt. Jo, de är släkt, din hunds pappa och K:s pappa är syskon, och är efter Roghöjdens Master-Lad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 703
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 475
Senast: Roheryn
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 012
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp