Bukefalos 28 år!

Golden Retriver!

Sv: Golden Retriver!

Är det inte så att de som avlar på sk showgolden föredrar de ljusa och lite mer satta goldens, och jakten ska hellre vara mörka och lite slankare.

Jag köpte min hane från en uppfödare som enbart avlar på jaktlinjer och hon har nästan enbart mörka hundar.

Jag hade hoppats på att min Douglas skulle bli riiiiktigt mörk som sin mamma (hon var nästan röd som en Irländsk setter) men han blev inte riktigt så mörk :cry:

Jo, jag har kommit fram till samma slutsats. Det verkar också som att jaktgoldens (bortsett från att vara mycket slanka och fina i kroppen) är mörkare i pälsen än sällskaps versionen. Simson kom dock inte från jaktlinjer vad jag vet (uppfödaren avlade nog mest för sällskap) och de äldre hundarna i denna tråd verkar genomsnitt mörkare. Men en Golden ska ju inte vara samma nyans som en Irländsk Setter; på utställningar blir väl hunden diskad om färgen inte möter rasstandarn?

(Menar inget av detta som kritik, bara dubbelkollar så att jag inte blivit glömsk...)
 
Sv: Golden Retriver!

Tror att det handlar mest om vad uppfödaren gillar och vad som "går bäst" på utställning då jag tycker att det verkar som att är betydligt fler goldenägare som håller på med utställning än jakt. De flesta domare som jag sett verkar döma till fördel för de ljusa, grova goldens. Men det är bara vad jag sett.

Jo jag vet att en golden inte får vara röd enligt rasstandard, och min hanes mamma räknas nog inte som röd, men hon var den absolut mörkaste golden jag nånsin sett i alla fall.
 
Sv: Golden Retriver!

Bild på Fanny med Nijinsky idag:)

DSC00893.JPG
 
Sv: Golden Retriver!

Den här tråden har jag helt missat!

Här är lite bilder på Douglas :laugh: Född 1 Maj, 2008.

Första dagen hemma:
CIMG0778.jpg


Lite bilder från sommaren:
DSC01320.jpg

DSC01343.jpg

DSC01344.jpg
 
Sv: Golden Retriver!

Och nu under vintern:
test3.jpg

P1000431.jpg

P1000454.jpg

P1000420.jpg


Förlåt för många bilder, men vem vill inte visa upp sin snygging? :D
 
Sv: Golden Retriver!

Gillar din också saccosäckar? Fanny har också en som sin och den älskade hon när hon va minder hon la sig alltid i den och tuggade på saker:)
 
Sv: Golden Retriver!

*kl*

Jag fullkomligt älskar färgen på din Iver! :D

Från vilken kennel/uppfödare har du fått tag på honom?
 
Sv: Golden Retriver!

*kl*

Jag fullkomligt älskar färgen på din Iver! :D

Från vilken kennel/uppfödare har du fått tag på honom?
*viftar lite småskyldigt*
Här är mamma Gimmie till vänster...
alla_tre_fina_9feb09.jpg-for-web-LARGE.jpg

... kullsyster Boogie (som ska ha valpar i sommar) i mitten och moster Spurten till höger.
 
Sv: Golden Retriver!

Awww! :D

Så där såg min Simson ut! (Fast en hel rundare mot slutet... var en riktig soffpotatis tyvärr.) Golden Retrievers kommer verkligen alltid vara "min" hundras men kommer i framtiden nog endast att ha tikar, med färg såklart. Får jag fråga vart du har din kennel? *angelface*
 
Sv: Golden Retriver!

Det går bra att skicka PM så får du veta det;-)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 538
Senast: Roheryn
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 017
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp