Gråbrunt kött?

Luktar köttet skumt så har förruttnelseprocessen gått för långt och alltså hade jag rätt med mitt första inlägg baserat enbart på hur det såg ut. Har sett och hanterat tillräckligt med kött för att veta när det är fräscht eller inte även baserat på utsendet.

Btw så spanade jag in kötthyllan på närmaste affär och där fanns grytbitar på hyllan som börjat anta den där lite brungrå färgen :yuck:

Något att tänka på är att uppdelat kött (grytbitar, tunna skivor, färs) inte alls tål lika mycket som en hel köttbit iom att det blir så mycket mer yta i förhållande till "köttstycket" som är exponerad så hållbarheten är avsevärt kortare än på en stek av något slag.

Nu har jag hållit mig hela dagen men kan inte längre. Du pratar bara skit, läs vad Peter skriver. Du verkar ha en bra praktisk erfarenhet, speciellt av färskt kött (jägare?), men dina förklaringar är okunniga och kan inte appliceras när olika förpacknings tekniker används

Färg är en av de sämsta tänkbara indikator på bra eller dåligt kött. Beroende på syretillgång kan färgen varierera mellan röd (bloomed) till lila och gråbrun. Färgen varierar med nivåer av syremättning och oxidering av myoglobinet. Grå eller brun färg ses vid oxidering (kemisk reaktion, inte förruttnelse) eller efter denaturering (tillagning). En bra sammanfattning finns här

Förruttnelse är en bakteriell process och startar när en bakterie flora etablerats på eller i köttet. Detta händer oftast vid avhudning. De förändringar som du pratar om är kemiska processer. pH sänkningen är som du säger baserad på glykogen nedbrytning, hur länge den pågår beror på kemiska förhållanden i musklerna. Om djuren inte blivit stressade och förbrukat upp lagren stannar denna av vid runt 5.5 efter ett dygn. Det slutgiltiga pH påverkar även det färgen ffa genom hur fort oxidering händer (grå-brun, men fortfarande inte förruttnelse). Även om dessa normalt sker parallellt är de oberoende av varandra.

Små bitar och tunna skivor reagerar mer då ytan som exponeras till packnings atmosfären är stor, hållbarheten beror på andra faktorer ffa floran av "spoilage bacteria" wilket inkluderar en mängd olika bakterier, bl.a. lactobacill arter (luktar surt) men väldigt få patogener. Givetvis gör en större yta även att mer bakterier kan etablera sig och risken för förkortad hållbarhet ökar. Men igen... "correlation doesn't mean causation" !!!
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 621
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 468
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 107
Senast: movi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp