Bukefalos 28 år!

"Gramaninspänning" vid longering?

pinky

Trådstartare
(Hoppas tråden ligger rätt här, men longering hör väl ihop med ridträning?)


Jag har funderat lite på en artikel om longering i en hästtidning jag läste för ett tag sedan.

Där togs olika sorters inspänningar upp, och som alternativ på en mer utbildad häst nämndes "gramaninspänning", där en rem fästes högt på gjorden, drogs genom bettet och fästes något längre ner på gjorden. Inte mycket längre ner, bara kanske 15 cm.

Det poängterades noga att denna inspänning var till för välutbildade hästar, men jag kan ärligt inte se vad som gjorde den så speciell mer än att hästen var inspänd mycket kortare och mycket högre upp än vad de yngre hästarna som gick med "vanlig" inspänning var?

Eftersom båda ändarna sitter fast i gjorden och inte löper fritt och kan regleras av linföraren (som när man rider med graman) så blir det ju ingen skillnad mot en "normal" inspänning med enkla inspänningstyglar.
Snarare borde ju hästen få mer rörelsefrihet iom att tygeln löper genom bettet, eller?
Vad blir egentligen skillnaden mellan gramanen och att spänna in hästen kort och högt med en vanlig inspänning?

Någon som praktiserat och kan förklara? :laugh:
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Jag har inte svar på din fråga, men jag har provat gramaninspänning vid tömkörning.
Hästen jag tömkörde blev rädd och ökade, när jag skulle bromsa ner blev hon sur för att jag bara drog ihop halsen på henne och skenade upp till stallet. Uppfattade det som att mycket lättare att bromsa in utan gramanen.

Jag gillade inte gramaninspänningen för när man tar i tömmarna krullar hästen ihop halsen, liksom när man rider med graman.

Men det funkar säkert bra på andra hästar, på min funkade det däremot inte.
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Jag har inte svar på din fråga, men jag har provat gramaninspänning vid tömkörning.
Hästen jag tömkörde blev rädd och ökade, när jag skulle bromsa ner blev hon sur för att jag bara drog ihop halsen på henne och skenade upp till stallet. Uppfattade det som att mycket lättare att bromsa in utan gramanen.

Jag gillade inte gramaninspänningen för när man tar i tömmarna krullar hästen ihop halsen, liksom när man rider med graman.

Men det funkar säkert bra på andra hästar, på min funkade det däremot inte.


Men i det fallet funkar ju gramaninspänningen som en vanlig graman, enligt block och taljaprincipen.
Det gör ju inte den inspänningen som blir vid longeringen, därav min fråga.
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Jag hade isåfall satt gramanen mellan benen, genom bettet och satt fast andra änden på sidan i gjorden. På så sätt lossnar motståndet när hästen sänker huvudet, det sätt som du beskriver verkar meningslöst, blir ju som sagt samma sak som en fast inspänning...
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Eftersom du inte har dubbla tömmar/lina blir det inte samma inverkan som när du rider och har dubbla tyglar.
Tänk dig att du rider bara med gramanen, då blir inverkan densamma som när du tömkör med enkla tömmar.
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Ja, precis. ;)

Men nu funderade jag på varför man använder en "fast gramaninspänning" vid vanlig longering och anger att den passar bäst för välutbildade, samlade hästar. När den till synes inverkar precis som en vanlig enkel inspänningstygel...
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Jag hade isåfall satt gramanen mellan benen, genom bettet och satt fast andra änden på sidan i gjorden. På så sätt lossnar motståndet när hästen sänker huvudet, det sätt som du beskriver verkar meningslöst, blir ju som sagt samma sak som en fast inspänning...

Ja, precis. Hade den spänts så som du skriver hade jag förstått att man var ute efter en skillnad mot en vanlig inspänningstygel.
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Ja, precis. ;)

Men nu funderade jag på varför man använder en "fast gramaninspänning" vid vanlig longering och anger att den passar bäst för välutbildade, samlade hästar. När den till synes inverkar precis som en vanlig enkel inspänningstygel...

Fast det gör den ju inte. Gramaninspänningen i och med att den kopplas på den högre höjden, höjer ju hästen i formen och låser den även på ett helt annat sätt. den "raka" inspänningen kan ju hästen fortfarande både höja och sänka sig i formen, den inbjuder bara till att visa en ram, som hästen fortfarande kan röra sig rätt fritt inom.
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Men eftersom gramanen löper genom bettringen så är ju hästen inte fastspänd i ett bestämt läge. Höjer den huvudet så blir den övre remmen kortare, men den undre blir ju längre och medger att huvudet höjs.

Och visst, gramanen var kopplad högt uppe på gjorden, men det går ju att fästa även en vanlig inspänning i den övre ringen?

Eller tänker jag för mycket nu igen? :d
 
Sv: "Gramaninspänning" vid longering?

Men eftersom gramanen löper genom bettringen så är ju hästen inte fastspänd i ett bestämt läge. Höjer den huvudet så blir den övre remmen kortare, men den undre blir ju längre och medger att huvudet höjs.

Och visst, gramanen var kopplad högt uppe på gjorden, men det går ju att fästa även en vanlig inspänning i den övre ringen?

Eller tänker jag för mycket nu igen? :d

eftersom du har tvåpunktsfäste på gramanfästningen så blir den, rent fysiskt, mer låst än om du bara har ett enpunkts fäste som den "vanliga" inspänningsremmen. Fysikens lagar : )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Utrustning Hallå i koja och slott! Jag har en framtung och inte så framåt häst.När jag rider funkar det bättre att få bakbenen aktiverade men i...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Hund123
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp