Bukefalos 28 år!

Granne tigger sprit

<snip>
jag VET att jag anses skitduktig på detta. Av min huvudman och mina kunder, i statlig tjänst och i offentliga sektorn.
Sedan är det ju nya bukefalos att bara pang bom argumentera utan att ha en susning om med vem eller varför. <snip>

Du har utbildning och ar passionerad i ditt jobb ... och forvantar dig att lekman, utan nagon som helst utbildning, men kanske med obehagliga scenarior i bagaget, ska kunna ta hand om situationer pa samma satt som dig?

Ni ar en hel del som talar om empati och forfasar er over att en del har tycker att det ar obehagligt med en manniska i djup abstinence som tigger sprit 6 pa morgonen ...
Var finns forstaelsen for att andra inte har samma erfarenheter och darfor kanske tycker att det kanns laskigt, nar man oppnar dorren i pyjamas klockan 6 ... kanske langt innan vackarklockan ringer ... och en manniska tigger sprit? Sjalv har jag inga erfarenheter av det, men kan nastan garantera att jag skulle tycka att det var riktigt obehagligt. Jag skulle definitivt prata med grannarna och hora om de ocksa fatt paringning med samma forfragan.
Daremot har jag erfarenhet av att en babian (!) ringer pa dorren och forsoker ta sig in tidigt pa morgonen. Da jag har en viss erfarenhet av det numera skulle det inte alls kannas lika skrammande ... da jag vet hur jag ska hantera problemet.
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.

Det är väl stor skillnad på att ringa på vid ett tillfälle för att någon är döende, mot att sätta i system att gå runt till grannarna, alla tider av dygnet, och tigga sprit? Jag är ganska säker på att ingen av TS grannar skulle bli arga om någon ringer på 23,30 och behöver hjälp med HLR i väntan på ambulans...
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.
Brukar du få infarkter och frakturer så ofta som den här personen får abstinens är det ju tur att du inte bor där. Jag antar att du befinner dig på en institution i dagsläget, för du kan ju knappast bo själv med de problemen.
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.

Människor med vissa sjukdomar skulle jag aldrig släppa in i mitt hem, speciellt inte om jag hade barn, eftersom sjukdomen kan göra personen farlig eller oberäknelig. Vill du då kalla mig grannen från helvetet står det dig helt fritt att göra det. Jag skulle heller aldrig gång efter annan stå och dividera med en människa som i tid och otid tigger sprit utan till slut skulle jag se till att personen fick hjälp, antingen via polisen eller socialtjänst. Bedömde jag det som ett akut sjukdomsläge skulle jag ringa ambulans.
 
Du har utbildning och ar passionerad i ditt jobb ... och forvantar dig att lekman, utan nagon som helst utbildning, men kanske med obehagliga scenarior i bagaget, ska kunna ta hand om situationer pa samma satt som dig?

Ni ar en hel del som talar om empati och forfasar er over att en del har tycker att det ar obehagligt med en manniska i djup abstinence som tigger sprit 6 pa morgonen ...
Var finns forstaelsen for att andra inte har samma erfarenheter och darfor kanske tycker att det kanns laskigt, nar man oppnar dorren i pyjamas klockan 6 ... kanske langt innan vackarklockan ringer ... och en manniska tigger sprit? Sjalv har jag inga erfarenheter av det, men kan nastan garantera att jag skulle tycka att det var riktigt obehagligt. Jag skulle definitivt prata med grannarna och hora om de ocksa fatt paringning med samma forfragan.
Daremot har jag erfarenhet av att en babian (!) ringer pa dorren och forsoker ta sig in tidigt pa morgonen. Da jag har en viss erfarenhet av det numera skulle det inte alls kannas lika skrammande ... da jag vet hur jag ska hantera problemet.

Kommer det en abstinent tanta och tigger sprit i desperation på morgonen, så håller jag med att det vore obehagligt, men mest för att man skulle bli så illa berörd. Stackars sate, vilken jäkla misär! Sen är det ju inte roligt att bli väckt förstås, men obehagligt är det inte. En liten försupen tant som dessutom skakar av abstinens låter inte särskilt läskig tycker jag, däremot väldigt sorglig.
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.

Fast tråden handlar från början inte om hur TS vill hjälpa sin granne ur missbruket utan att TS gärna vill slippa att bli indragen i grannes missbruk. Det är en viss skillnad. Naturligtvis skall man hjälpa människor i deras möjligt dödliga tillstånd med rätt vård men som det verkar så befinner sig denna granne i möjligt dödligt tillstånd relativt ofta och vad ska man göra då? Ge personen alkohol? Det lär grannen var det finns alkohol att få och grannen kommer återkomma. Ska TS då finansiera grannens missbruk? Eller ska TS sälja av sin egen alkohol och då göra sig skyldig till langning?

Jag ser inte att det är fel att markera att man inte har intresse av att bli medberoende, för det blir man väldigt lätt. Rätt vård är inget som vi vanliga människor kan ge en människa med denna typ av beroende. För att kunna få rätt vård måste en samhällsinstans, polis eller soc, kontaktas.

Stor eloge till @FannyN och dina kollegor! Det ni gör är fantastiskt och jag har all respekt för ditt kunnande. Jag hoppas att du har fått uppleva flertalet solskenshistorier där en person som missbrukat har blivit fri och hållt sig fri. Många av oss som svarat i denna tråd är helt utan solskenshistorier. Jag kan bara tala för mig själv förvisso men när man när man gång på gång blir utnyttjad, känslomässigt och många gånger ekonomiskt samt sviken, gång på gång, så har man svårt att se solen titta fram genom missbruksmålet. Man står helt handfallen medan en anhörig i stort sett löper amok. Det enda man kan göra är att skapa en distans för att klara sig själv. Det rådet ger man gärna till andra då man vet vad det kan kosta att gå in fullt ut och bli medberoende. Det handlar inte om att vara elakt, det handlar om att överleva.
 
Horribel tråd.
Handlar tydligen om grannarna från helvetet.

Tänk att bo där och behöva hjälp efter infarkt eller fraktur när man vet att de vill ha lugn och ro. Ett dödligt tillstånd verkar inte tillräckligt allvarligt för att få störa.

Är det vanligt att normalbegåvade personer ringer polisen om någon behöver vård? För mig känns det absurt.

Sedan får trådskaparen experthjälp och då sågas det av personer vars erfarenhet är egna anhöriga eller personer som inte vet skillnaden på polis och ambulans?

Jag baxnar och undrar i mitt stilla sinne varför tråden skapades.
Jag berättar om mina erfarenheter och inte hur jag skulle ha agerat i den uppkomna situationen. Min mamma är stundtals psykotiskt och behöver tvångsvård, och då går hon också runt till grannarna i sitt förvirrande tillstånd i ett välordnat område. Ingen ringer till polisen fast det är helt uppenbart att hon behöver vård.
Jag hade ringt till jouren på socialtjänsten det är vad jag brukar göra. Däremot hade jag aldrig öppnat dörren när den missbrukande grannen ringt på eftersom jag blir så oerhört illa berörd av missbrukande människor och inte vill ha med dem att göra alls. Att däremot göra sin insats som medmänniska och ringa till berörda instanser och larma om att det här är en människa som behöver hjälp gör jag. Däremot hade inte problemet upphört så hade jag flyttat därifrån med mina barn. Jag hade aldrig orkat med att bo bredvid en missbrukare.
 
Kommer det en abstinent tanta och tigger sprit i desperation på morgonen, så håller jag med att det vore obehagligt, men mest för att man skulle bli så illa berörd. Stackars sate, vilken jäkla misär! Sen är det ju inte roligt att bli väckt förstås, men obehagligt är det inte. En liten försupen tant som dessutom skakar av abstinens låter inte särskilt läskig tycker jag, däremot väldigt sorglig.

For mig skulle det vara klart obehagligt vare sig manniskan ar stor eller liten. Mest for att jag skulle bli helt stalld och inte alls veta hur jag skulle behandla situationen.
Lustigt att sa manga har har sa svart att forsta, och kanna medkansla med nagon som inte alls har erfarenhet av missbruk och tycker att det kanns obehagligt ... medan de har sa oerhort stor medkansla med missbrukaren.
 
For mig skulle det vara klart obehagligt vare sig manniskan ar stor eller liten. Mest for att jag skulle bli helt stalld och inte alls veta hur jag skulle behandla situationen.
Lustigt att sa manga har har sa svart att forsta, och kanna medkansla med nagon som inte alls har erfarenhet av missbruk och tycker att det kanns obehagligt ... medan de har sa oerhort stor medkansla med missbrukaren.

Såvida man inte bor under en sten så tänker jag att det (tyvärr) torde vara omöjligt att helt sakna erfarenhet av missbruk av något slag, alltså att man aldrig träffat på en missbrukare någonsin, och inte alls förstår. Fulla människor kan jag absolut förstå att man tycker är obehagliga, men abstinenta tanter? Nej, jag förstår inte riktigt. Det är ju sorgligt och eländigt förstås, men vem blir rädd för en liten skakande tant? (De långvariga missbrukare jag har sett har knappast varit några muskelpaket när de blivit äldre, spriten gör ju att man inte precis är i toppform fysiskt).
 
Jag förstår inte saken riktigt. Måste jag ha ett giltigt skäl till vad jag tycker är obehagligt?

Jag skulle tycka det var obehagligt om någon ringde på och tiggde sprit på alla möjliga tider oavsett vem det var.

Den hjälp jag kan ge är att ringa till tex soc och/eller polis och påpeka att personen behöver hjälp.
 
Kommer det en abstinent tanta och tigger sprit i desperation på morgonen, så håller jag med att det vore obehagligt, men mest för att man skulle bli så illa berörd. Stackars sate, vilken jäkla misär! Sen är det ju inte roligt att bli väckt förstås, men obehagligt är det inte. En liten försupen tant som dessutom skakar av abstinens låter inte särskilt läskig tycker jag, däremot väldigt sorglig.
Men det vet du ju inte, hur den personen agerar. Jag är märkt av mina våldsamma erfarenheter så alla personer med missbruksproblem är jag väldigt vaksam inför. Jag vet precis och exakt hur en till synes snäll och beskedlig liten tanta som du uttrycker det kan uppföra sig om det slår slint. Därför är jag vaksam och skyddar mina barn. Det betyder inte att jag är oempatisk eller omänsklig på något sätt men jag sätter definitivt tydliga gränser inför människor med sådan här problematik.
 
Såvida man inte bor under en sten så tänker jag att det (tyvärr) torde vara omöjligt att helt sakna erfarenhet av missbruk av något slag, alltså att man aldrig träffat på en missbrukare någonsin, och inte alls förstår. Fulla människor kan jag absolut förstå att man tycker är obehagliga, men abstinenta tanter? Nej, jag förstår inte riktigt. Det är ju sorgligt och eländigt förstås, men vem blir rädd för en liten skakande tant? (De långvariga missbrukare jag har sett har knappast varit några muskelpaket när de blivit äldre, spriten gör ju att man inte precis är i toppform fysiskt).
Problemet kan ju vara att en sådan beskedlig liten tant får t ex alkoholdemens när hon är nykter och då kan hon ju bli våldsam. Man vet inte. Sannolikt händer ingenting alls utan hon bara är desperat och skakig. Men man vet inte. Och det är den ovissheten tillsammans med mina egna erfarenheter av våld som gör att jag aldrig skulle öppna dörren. Du får det ju att låta som det är liten grej bara det här och alla sett missbrukare på en bänk nånstans men ärligt låter det knappast som du haft någon direkt närkontakt med en person som kanske missbrukat i 40 år med de skador i centrala nervsystemet som följer med det. Sen det här med muskler, du anar inte hur fruktansvärt stark en till synes helt atrofierad person kan vara när det gäller. Jag vet inte hur många dementa 90-åringar som jag har jobbat med som verkligen är urstarka när det gäller.
 
nej jag sa att jag skulle tagit med henne till beroendecentrum. då fick jag höra hur en missbrukare fungerade. det kändes konstigt. men jag inser att jag har fel och att bukefalos inte alls är som förr och att det inte passar mig längre.

För mig framstod du som en välmenande men naiv medmänniska i första inlägget. Du skrev inget om dina kunskaper och erfarenheter förrän i nästa. Och på vilket vis det skulle hjälpa TS och grannarna vet jag inte - de saknar ju båda.

Glöm förresten inte att den här kvinnan är gift - vill maken att en obekant människa ska börja försöka styra upp hans och hans frus liv?
 
Problemet kan ju vara att en sådan beskedlig liten tant får t ex alkoholdemens när hon är nykter och då kan hon ju bli våldsam. Man vet inte. Sannolikt händer ingenting alls utan hon bara är desperat och skakig. Men man vet inte. Och det är den ovissheten tillsammans med mina egna erfarenheter av våld som gör att jag aldrig skulle öppna dörren. Du får det ju att låta som det är liten grej bara det här och alla sett missbrukare på en bänk nånstans men ärligt låter det knappast som du haft någon direkt närkontakt med en person som kanske missbrukat i 40 år med de skador i centrala nervsystemet som följer med det. Sen det här med muskler, du anar inte hur fruktansvärt stark en till synes helt atrofierad person kan vara när det gäller. Jag vet inte hur många dementa 90-åringar som jag har jobbat med som verkligen är urstarka när det gäller.

Jag har all respekt för att den som har egna barndomstrauman eller annat i bagaget reagerar med rädsla på sånt som andra kanske inte tycker är särskilt skrämmande. Men om man nu inte har det, så skulle jag säga inte säga att situationen "abstinent granntant ringer på för att tigga sprit" är särskilt hemsk. Släppa in behöver man ju inte göra, men inte heller skulle jag tycka att detta är ett ofredande av den grad att det är ett polisärende, eller att tanten i sig är särskilt skräckinjagande. Däremot kan såklart egna missbruksrelaterade trauman göra tanten läskig, på samma sätt som ett trauma kan göra de mest vardagliga saker obehagliga och skrämmande. Har man inga såna trauman i bagaget, så torde det vara möjligt att antingen öppna dörren och säga "nej, jag har inget att ge dig, och jag vill inte att du ringer på i det ärendet i fortsättningen heller, du kommer aldrig få nåt av oss", alternativt, om det känns som en jobbig sak att säga, låta bli att öppna, men då också förlika sig med att hon säkert kommer ringa på fler gånger.
 
Har man inga såna trauman i bagaget, så torde det vara möjligt att antingen öppna dörren och säga "nej, jag har inget att ge dig, och jag vill inte att du ringer på i det ärendet i fortsättningen heller, du kommer aldrig få nåt av oss", alternativt, om det känns som en jobbig sak att säga, låta bli att öppna, men då också förlika sig med att hon säkert kommer ringa på fler gånger.

Fast det fungerar inte i detta fall, i så fall hade jag aldrig startat denna tråden!
Även fast grannar gång på gång säger ”nej, vi kommer aldrig att ge dig sprit” så kommer hon tillbaka. Att hon dessutom kommer vid alla möjliga tider är också en stor del av problemet. En granne igår berättade att de haft påringning kl. 00.30…
Om så grannen hade velat prata om vädret tycker jag inte att det är ok att ringa på gång efter gång vid alla möjliga tider.
 
Fast det fungerar inte i detta fall, i så fall hade jag aldrig startat denna tråden!
Även fast grannar gång på gång säger ”nej, vi kommer aldrig att ge dig sprit” så kommer hon tillbaka. Att hon dessutom kommer vid alla möjliga tider är också en stor del av problemet. En granne igår berättade att de haft påringning kl. 00.30…
Om så grannen hade velat prata om vädret tycker jag inte att det är ok att ringa på gång efter gång vid alla möjliga tider.

Nej, att ni inte tycker det är ok förstår jag, men jag vet inte riktigt vad man skulle göra åt det annat än att prata med grannen? Att ringa på dörren konstiga tider, om det är inte så mycket på en och samma dörr att det urartar i trakasserier, torde knappast vara ett polisärende. Det är knappast olagligt, bara ledsamt och störande. Det vettigaste man kan göra är väl att prata med grannen och hennes make, alternativt ignorera dörrklockan?
 
I gar ringde en "tant" ... hon lat som om hon ar aldre, 80+ eller sa ... fel 3 ganger under dagen. Nar telefonen (mobilen) vackte mig 23:58 for att hon aterigen ringde fel upplevde jag det helt klart som ett problem. Nar jag lag vaken och inte kunde somna om tre timmar senare tankte jag pa den har traden och att jag inte ens behovde stiga upp ur sangen ... anda blev storningen definitivt ett stort problem.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 674
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp