Granne tigger sprit

seahawk

Trådstartare
Vi har ett problem med en granne som bor i samma bostadsområde. Sedan en tid tillbaka går hon runt till grannar, ringer på och drar olika historier som alla går ut på att det är synd om henne och hon behöver sprit. Nu senast var hon hos mig 8.15 på morgonen igår… Hos grannar har hon varit allt ifrån kl. 6 på morgonen till 23.30 på kvällen. Såklart är detta ingen trevlig situation och en del grannar har barn i 10-12 års åldern som de nu har förbjudit att öppna dörren alls då är rädda att utsätta sina barn för denna granne.

Grannen har såklart svåra alkoholproblem, när hon ringde på hos mig igår skakade hon av abstinens. Även om en del grannar bara stänger dörren i ansiktet på henne fortsätter hon att ringa på hos dem…

Hon bor tillsammans med en man som jag vet att några grannar har pratat med för ett tag sedan och han sa då att detta var en nyhet för honom (att hon går runt till oss grannar). Dock så har det inte fått henne att sluta.

Så, vad kan vi göra för att få ett slut på detta? Det är inte ok att hon går runt och tigger och det är inte ok att barnfamiljer ska vara otrygga pga av henne.
 
Det enda man kan göra lagligt är väl att anmäla henne till polisen för ofredande?

Bor hon i ett hus finns ju ingen värd att blanda in men även om det är ett flerbostadshus tvivlar jag på att denne kan göra något.
 
Vi har ett problem med en granne som bor i samma bostadsområde. Sedan en tid tillbaka går hon runt till grannar, ringer på och drar olika historier som alla går ut på att det är synd om henne och hon behöver sprit. Nu senast var hon hos mig 8.15 på morgonen igår… Hos grannar har hon varit allt ifrån kl. 6 på morgonen till 23.30 på kvällen. Såklart är detta ingen trevlig situation och en del grannar har barn i 10-12 års åldern som de nu har förbjudit att öppna dörren alls då är rädda att utsätta sina barn för denna granne.

Grannen har såklart svåra alkoholproblem, när hon ringde på hos mig igår skakade hon av abstinens. Även om en del grannar bara stänger dörren i ansiktet på henne fortsätter hon att ringa på hos dem…

Hon bor tillsammans med en man som jag vet att några grannar har pratat med för ett tag sedan och han sa då att detta var en nyhet för honom (att hon går runt till oss grannar). Dock så har det inte fått henne att sluta.

Så, vad kan vi göra för att få ett slut på detta? Det är inte ok att hon går runt och tigger och det är inte ok att barnfamiljer ska vara otrygga pga av henne.

Det låter ju som att hon behöver vård. Alkoholabstinens är farligt på riktigt, och väldigt obehagligt, så man förstår ju att hon blir desperat. Prata med maken, han måste ju vara medveten om att de inte har alkohol hemma, och att hon är alkoholiserad? Kanske vet ingen av dem att a) svår alkoholabstinens är farligt och att det b) därför är väldigt lämpligt att söka vård om abstinensen är så svår. Beroendeakuten torde vara rätt adress.
 
Det låter ju som att hon behöver vård. Alkoholabstinens är farligt på riktigt, och väldigt obehagligt, så man förstår ju att hon blir desperat. Prata med maken, han måste ju vara medveten om att de inte har alkohol hemma, och att hon är alkoholiserad? Kanske vet ingen av dem att a) svår alkoholabstinens är farligt och att det b) därför är väldigt lämpligt att söka vård om abstinensen är så svår. Beroendeakuten torde vara rätt adress.

Jag vet att hon har varit inlagd i perioder, så det är ju ett känt problem. Uppenbarligen har det inte hjälp mer än på kort sikt. Ska se om jag och någon mer granne kan prata med mannen igen.
 
Jag vet att hon har varit inlagd i perioder, så det är ju ett känt problem. Uppenbarligen har det inte hjälp mer än på kort sikt. Ska se om jag och någon mer granne kan prata med mannen igen.

Om hon varit inlagd på beroendeakut eller liknande, så går vården inte ut på att i grunden behandla missbruksproblemet, utan att ta patienten genom abstinensen på ett medicinskt säkert sätt. Vill man sen har vård för själva missbruket, så finns det andra ställen för det. Givet att man vill sluta, och socialen vill betala, då.
 
Markera och gör det ordentligt. Börja inte lyssna, ge absolut inte ut minsta mellanöl och gör klart att det inte är lönt att komma tillbaka. Du får pinka in ditt revir om du vill vara ifred.

Jag vet att jag låter hemsk och bitter men man blir lätt sådan när man har fått revirmarkera sitt hem, sin arbetsplats, sin vänners hem, deras telefonnummer, arbetskamraters och chefers hem och nummer. En alkoholist måste själv ha drivet att bli nykter och det är inget som vi vanliga människor kan lösa i ett trapphus. Man är alltid nykter är man slår upp första groggen och i och med den tar man ansvar över sitt eget handlande.

Maqurell/ ond, bitter och med alkholism på för tok nära håll.
 
När vi hade problem med en alkoholist som var en fara för sig själv och andra hade vi mycket god hjälp av polisen, det hela slutade med att personen blev tvångsintagen efter några månader.
 
Så, vad kan vi göra för att få ett slut på detta? Det är inte ok att hon går runt och tigger och det är inte ok att barnfamiljer ska vara otrygga pga av henne.
Störningsanmälan till hyresvärden.
Enligt lag så måste hyresvärden lösa sådana problem.
Men utan störningsanmälningar så kommer en hyresvärd ingen vart med den saken.
 
Så otroligt tragiskt... :(

Ja, i grund och botten är det ju en tragedi både för kvinnan och hennes familj. För 1-2 år sedan såg man henne ofta ute och promenera och träna sina hundar (som jag tror att hon inte har kvar), men nu är hon helt förfallen.

Det är ingen tvekan om att hon behöver hjälp/vård, men hur mitt perspektiv som granne måste dessa påringningar vid alla möjliga klockslag sluta...
 
Och apropå polis, kan man inte tvångsomhänderta enligt lagen om vård av missbrukare? (LVM)

Är man en fara för sig själv, så.. Hon kan ju dö av så allvarlig abstinens.

Men jag vet inte om LVM kräver vårdintyg först på samma sätt som LPT.
 
Jag hade kanske försökt att prata med mannen en gång till, och förklarat att om det inte upphör måste grannarna vända sig till polisen för att få ett stopp på det hela.

Det kanske kan ge mod till förändring, att han tar tag i situationen och att de båda får hjälp. Och händer inget måste ni ju kontakta polisen för att få stopp.
 
För mig låter det som att polisen är rätt instans i ett omedelbart skede. Dvs när hon går runt - och är en fara för sig själv och kan uppfattas som både skrämmande och störande av andra. Polisen vet nog det mesta om alkoholism och alkoholabstinens, och kan se till att hon kommer till rätt vårdinstans.
 
Jag tycker det känns sorgligt att läsa hur lite empati det finns hos en del när man för upp saker som ofredande och att hon är skrämmande för att bli av med henne, från vad som beskrivits kan hon möjligen ha varit lite störande men egentligen inget att tala om.

Om man vill kontakta myndigheter och andra för att hjälpa henne är det en helt annan sak och bra.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp