Grannen stänger ute hunden på balkongen

MadicDomino

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vilket forum detta skall ligga på. Men vi provar här på hund!

Bakgrund:
Nyligen inflyttad i en hyreslägenhet. Vi har bott här i 1½ vecka, men varit här och renoverat sedan 2 månader tillbaka.

Redan ifrån dag 1 har jag lagt märke till att grannen har sin hund på balkongen långa stunder. Vet inte om hunden är där frivilligt, då är alltid balkongdörren stängd, så hunden kommer ju inte in. Har sett hunden stå på balkongen som max i 6h. Hunden är av någon blandning med husky.

Grannen verkar alltid vara hemma. Och jag har varit hemma ett par dagar nu och hört och sett han varit ute med hunden 2 gånger om dagen i 20 min promenader. (har en otroligt ljudlig dörr, så man hör när denna granne kommer och går.)

Dock spenderar denna hund all sin tid på balkongen genom att stå på bakbenen luta sig över räcket, hoppa rundor som en galning och skälla på ALLA hundar och människor som passerar på gatan nedanför. Har även mött denna hund (med min egen hund i koppel) två gånger ute och hunden beter sig likadant som på balkongen. Han skäller och drar på ett aggressivt sätt, inget "skäller och drar för jag vill hälsa!" direkt. Ägaren har väldigt svårt att hålla denna hund med.

Har försökt hälsa på denna granne, men han undviker allt som involverar kontakt. Han bara tittar utan att hälsa tillbaka.
Jag är glad att jag ännu inte mött han tillsammans med hunden i trappen när jag kommer med min egen hund. Hua. :crazy:

Hur skall jag tackla detta? Tycker det är synd att hunden står där ute. Och det är otroligt jobbigt att höra denna hund skälla och kasta runt sig på balkongen på dagarna. Är rädd för att hunden kommer kasta sig ut för balkongen en dag. (vi bor högst upp, på 3: dje våningen!)

Har egentligen inte lust att ringa hyresvärlden, för då kommer ju inte ens hunden få se solen känns det som, utan bara vara innestängd i lägenheten.. :cry:

Jag har egentligen inget emot att en hund spenderar nån timme i på balkongen och får njuta av solen. Men den är ju sönder stressad när den är där ute. Min egen pojk ligger gärna och solar där ute, men får komma in när han vill iallafall.

Hjälp. :crazy:
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Det kan ju inte vara lagligt. Jag hade anmält honom till djurskyddet!
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Jag skulle försöka prata med grannen. Leder det ingen vart kan du ringa till länsstyrelsen och anmäla, så kommer en djurskyddsinspektör dit och tittar på saken :)
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

+ 1 på den!

Det är nästan alltid att föredra att prata med varandra, men hjälper inte det så anmäl.
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Gjorde ett försök att prata med mannen idag när jag mötte han utanför hans dörr. Icke lyckat. Försökte att vara så trevlig och go hela tiden, men verkade inte direkt funka.

Vår konversation: (J: jag! H: Han!)
J: Hej hej! *väldigt trevlig och glad ton*
H: *Tittar på mig.*
J: (Då tänkte jag, fråga något roligt om hans hund!) Hur gammal är din vovve egentligen? *med ett leende på läpparna*
H: Det angår väl inte dig?
J: Nä kanske inte, men jag var bara lite nyfiken. Väldigt söt hund iallafall! :D
H: Vette fan, han är mest jobbig och ivägen. (?!?!! :crazy: )
J: Hur menar du då?
H: Orkar jag inte prata om.

Där efter slänger han igen sin dörr. :crazy:
Så prata med han är nog en omöjlighet...
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Jag tycker faktiskt inte att man är skyldig att försöka prata människor tillrätta när de missköter sina djur. Ser man något liknande så tycker jag att man ska anmäla och sen är det upp till myndigheten hur de väljer att hantera fallet.
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Håller faktiskt med. Djurskyddsinspektörer har större möjligheter att kontrollera hela djurets livssituation. Att hunden försvinner från balkongen om man påtalar detta för ägaren leder inte med nödvändighet till någon förbättring för hunden. Att någon har hunden på balkongen säger en del om synen på hund och man kan misstänka att hunden inte har det så bra rent generellt hos sin ägare.
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Kl

Det du beskriver i ditt inlägg känns inte okej. Däremot vill jag ändå framhäva att det finns en massa förklaringar till att man ser saker som inte är sanna.

Jag har själv hund,och hon älskar att vara på balkongen. Jag låter henne gå ut dit när hon vill,men eftersom det just nu är vinter och kallt,vill jag inte ha balkongdörren öppen och frysa häcken av mig inne. Jag sitter ofta så jag har uppsikt och släpper in henne när hon vill,men visst kan jag vara i duschen eller i ett annat rum precis i sekunden. Hon kan mycket väl ligga där och sova i ett par timmar utan att vilja komma in.

Under sommarhalvåret står vår balkongdörr öppen nästan dygnet runt. Hunden tillbringar mesta tiden där,men kan naturligtvis gå in när hon vill,på vinetrn blir det dock svårare om man inte vill ha minusgrader inne.

Fråga din granne om situationen. Det du beskriver låter inte bra,men det KAN finnas en logisk förklaring...
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Håller fullständigt med dig att hunden vill spendera tid på balkongen och stänga dörren är logiskt. Min egen vill gärna ligga där ute och sola! :D

Men det har varit några dagar nu (inte just idag kanske! Snöar och pissekallt, vädret i Skåne vänder på en femöring!) då det varit upp till 18 grader i solen på våra balkonger (är i solläge mellan kl 10-16) och man måste öppna dörren annars dör man av värmeslag. Kom hem här om dagen, med en 30 gradig lägenhet! :o Antingen gillar han värme, så är han inte hemma eller låter han bara han stå där.

Hunden står och lutar sig på räcket, skäller och hoppar rundor som en galning. Det krävs nog inte mycket att hunden ramlar över. :crazy: Än så länge har ingen hund på gatan under till kaxat emot sig mot han. Utan bara tittat och gjort några gruff.

Väntar på den dagen en liknade hund som denna står på gatan och kaxar sig.

Idag har dock inte hunden varit på balkongen!
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

du har ju uppenbarligen försökt att prata med din granne så jag skulle först kontakta hyresvärden om det är hyreslägenhet...och berättat om hunden och hur djurskyddsreglerna ser ut. eller anmäla direkt till länsstyrelsen. mn kan välja att vara anonym!
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Är det säkert att du vet att hunden inte är ute mer än två rundor om dagen? Han kanske är så konstig som jag som har vänt helt på dygnet och kan gå ut med hundarna på långrunda vid 1-2 tiden på natten :angel:
Då kanske ni inte hör trots att det är lyhört?

Men om det inte går att prata med honom så kan ni ju inte få veta heller... Så det enklaste måste vara att ringa djurskyddet så de får ta ett snack med honom.

Angående att man ser på hunden om den är arg eller inte i kopplet så måste jag nog säga emot lite där. Det är otroligt svårt att se. Om man tar min schäferhane så kan han låta som att han vill äta upp ngn men är egentligen uppspelt. Anledningen till att jag vet det? Han låter likadant (eller värre) om han träffar på kära hundkompisar och inte får hälsa/vara med och leka.

Nu lät det precis som att min hund skäller non stop på andra hundar:D och nej det gör han inte heller. MEN låter han, vilket kan hända ngn gång, framförallt om jag har lillskiten med som drar igång 100 meter innan mötet, eller om en hundkamrat springer iväg som ett skott och han är kopplad, så låter det rätt "argt". Kan väl jämföras lite med när jag tränar på att han ska skälla på skyddsarmen/kampleksak. Det kan låta rejält mycket även där, och då är han knappast arg på varken mig eller leksaken:D


Sen visst finns det hundar som inte är trevliga mot andra hundar, men det är faktiskt lite svårt att se när de är kopplade och vid möte.

Och nu kommer säkert hela buke halshugga mig men skitsamma!
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Är det säkert att du vet att hunden inte är ute mer än två rundor om dagen? Han kanske är så konstig som jag som har vänt helt på dygnet och kan gå ut med hundarna på långrunda vid 1-2 tiden på natten :angel:
Då kanske ni inte hör trots att det är lyhört?

Nja, nu vet jag ju inte om han är ute och går långrundan på natten. Eftersom jag sover just då. :angel:

Får väl sitta och titta igenom titthålet hela natten då. :devil: (Eller inte! Jag gillar att sova! :angel: )
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Tja, jag hade ju Rex von Raggsock som jag ibland trodde ha rymt från hundgården/altanen, då visade det sig att han låg o njöt under snön..
Han var en långhårig schä/tervblandis.
Fö kan du inte veta hur ofta o hur länge hunden får komma ut o gå om du inte spionerar på din granne dygnet runt.

Om hunden gafflar på balkongen är det en sanitär olägenhet, om den riskerar att hoppa ut är det en djurskyddsfråga, för katter måste man t ex ha nät.
 
Sv: Grannen stänger ute hunden på balkongen

Är det husky i hunden, förstår jag att den gärna är ute. Har en kollega som har husky och den vill ju inte komma in hur kallt det än är. Dyker ofta upp bilder på hunden när det är som kallast och den sover fridfullt och lyckligt på altanen.

Djurskyddet kan man ju anmäla till om hunden far illa och det kan man kanske tycka eftersom den är ute och rastar så lite om det är just så lite som du skriver. I övrigt låter det mest som en ägare som inte visste vad som köptes och saknar förmåga och intresse att uppfostra hunden. Djurskyddet är ju inte heller den snabbaste av myndigheter.

Jag hade framfört klagomål till hyresvärden och märker man sedan att hunden alltid är inne efter det så får man ju gå vidare. Finns ofta väldigt tydliga regler om vad som gäller med balkongerna i ordningsreglerna som hyresvärden sätter upp. Brukar inte vara tillåtet att störa och hundens beteende går ju definitivt under störning. Alternativet är ju alltid att ringa störningsjouren och rapportera det om det sker på icke-kontorstid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 637
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 950
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 744
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp