Bukefalos 28 år!

Granngården; nya proteinfoder?

Lydia

Trådstartare
Ser ut som att det har kommit ut två nya proteinfoder från Granngårdens eget märke. Någon som sett innehållsförteckning och analysvärden? (verkar inte finnas på hemsidan, bara grundinfo som pris och så).
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Innehållsförteckning finns på ett ställe för alla fodersorter, de viktigaste värdena är:

Proteinkoncentrat
10,5 mj
220 g smrp
Gott om vitaminer och mineraler

Special
12 mj
330 smrp
Nästan inga mineraler och vitaminer.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Det står på granngårdens hemsida, bara att gå in och klicka sig fram. Det finns pris innehålls förteckning och analysgarantier. Tror att protinfodret låg på 279 och koncentratet på 220 eller så.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Hittar analysgarantierna men jag vill veta vad fodren innehåller och hur mkt det är av varje?
 
Senast ändrad:
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Var hittar du innehållsförteckning. Jag har letat och hittar på andra foder men inte på dessa.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Mailade om näringsvärden idag men fick bara näringsvärden för protein special. Protein koncentrat hade hon ingen färdig information om.

ANALYTISK A BESTÅNDSDELAR/KG
Energi ............................................................12,0 MJ
Råprotein ....................................................... 37,5 %
Smb råprotein ........................................ 330 g
Råfett ........................................................................... 4 %
Råaska ........................................................................ 5 %
Växttråd .................................................................. 9 %
Vatten ! ...................................................................... ..12 %
Kalcium ..................................................................... 5 g
Fosfor ............................................................................ 5 g
Magnesium ......................................................... 2 g
FODERTILLSATSER
VITAMINER
Vitamin E (3a700)......................1 000 IE
SPÅRÄMNEN
Koppar (3b409)................................ 100 mg
Selen (Selenjäst 3b8.10).............. 1 mg
Felaktig dosering av selen kan
medföra förgiftning.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Ha, nu hittar jag varken det ena eller andra, börjar tro jag såg i syne, hittar inte ens analysen.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Koppar men inget järn, det måste vara enda fodret på marknaden.

Mailade om näringsvärden idag men fick bara näringsvärden för protein special. Protein koncentrat hade hon ingen färdig information om.

ANALYTISK A BESTÅNDSDELAR/KG
Energi ............................................................12,0 MJ
Råprotein ....................................................... 37,5 %
Smb råprotein ........................................ 330 g
Råfett ........................................................................... 4 %
Råaska ........................................................................ 5 %
Växttråd .................................................................. 9 %
Vatten ! ...................................................................... ..12 %
Kalcium ..................................................................... 5 g
Fosfor ............................................................................ 5 g
Magnesium ......................................................... 2 g
FODERTILLSATSER
VITAMINER
Vitamin E (3a700)......................1 000 IE
SPÅRÄMNEN
Koppar (3b409)................................ 100 mg
Selen (Selenjäst 3b8.10).............. 1 mg
Felaktig dosering av selen kan
medföra förgiftning.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Och min häst tål inte potatisprotein...

Kollade på de andra nya fodren och blev måttligt upprörd över deras fiber pellets som skulle vara bra för fånghästar. Med 17% stärkelse. :mad:

Protein Special ser däremot ut som något man skulle kunna ge en fånghäst, 6+5=11% S/S. Blandar man det med betfiber kan man få en S/S halt för måltiden på en helt acceptabel nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Vore ju ytterst intressant å veta källan för proteinet. Varför finns ingen innehållsdeklaration? Värdelöst.. hoppas specialen är gjort på potatisprotein, för då skulle jag slippa ge selentillskott och sparar ju en hel del pengar.

Det är potatisprotein som huvudingrediens. Gäller för båda fodren. Varit på GG och läst på säckarna.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Fick ett till mail idag.

Protein koncentrat:
Främsta proteinkällorna kommer från potatisprotein, linfrökaka och rapskaka.Granngården PROTEIN Koncentrat innehåller inga sojaprodukter. Potatisprotein är en mycket högkvalitativ proteinkälla med stor andel viktiga aminosyror och linfrökaka och rapskaka har en hög fetthalt med en för hästar bra fettsyresammansättning. Sammansättning: Vetekli, linfrökaka, vetefodermjöl, potatisprotein, l! usern, mineral- och vitaminpremix, melasserad pressad betmassa, rapskaka, havre och melass

Protein special skrev hon bara att Granngården PROTEIN Special har sin främsta proteinkälla i potatisprotein och
linfrökaka.
 
Sv: Granngården; nya proteinfoder?

Delvis kl

Undrar fortfarande vad vetefodermjöl är?

Enligt Christina Plancks är det den finaste fraktionen som siktats bort under mjölframställningen. Det används huvudsakligen inom foderindustrin som bindemedel.


Jag vet att man använder det en del till grisar för att det är billigt, men man kan inte blanda i för mycket av det, då de blir dåliga i magen och stressade och kan börja bita av varandra knorrarna!

Proteinet i vete är väldigt lysinfattigt!

Detta är för mig ett skräckexempel på foderblandning!
Vetefodermjöl 25%, Vetekli 19,6%, Havre 12%,
Havrekli 10%, Lucern 8%, Soja 6,9%,
Betfor 5%, Rapsmjöl 5%, Wafolin 2%, Melass 2%,
Kalk 1,7%, Linfrökaka 1%.

Det blir 29% bindemedel! Fodret innehåller 130 gram smb rp, men bara 5 gram lysin, vanlig havre innehåller 3,8 gram lysin. Det finns ju foder med mindre smb rp men mer lysin, det är ju ett sätt att bedöma proteinkvalitén på!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 082
Senast: Enya
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 454
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: valy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 589
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp