Bukefalos 28 år!

Grattis till Jerringpriset Peder!

Jag funderar på det här med att häst-Sverige, med ridsportförbundet i spetsen, skulle ha mobiliserat sig och "röstkuppat" fram det här resultatet; ligger det alls någonting i det? Jag hänger på buke och ser därigenom rubriker till hästnyheter där det såklart har framgått att Peder har varit nominerad, och jag följer ett par konton på instagram (varpå nästan personer i Peders omedelbara närhet, så på den nivån liksom) där man uppmanats att rösta, men det är allt.

Jag är visserligen inte jätteaktiv i hästvärlden, men trots att jag åtminstone har en fot kvar i stallet har jag inte på något sätt känt att jag har haft någon röstningsmaffia efter mig. Snarare så att jag inte har hört det talas om det alls (bland de hästintresserade jag känner. Däremot märks i t.ex. mitt FB-flöde att många är glada så här efteråt, när vinsten redan är ett faktum).

Det känns så löjligt. Är det verkligen så uppseendeväckande att t.ex. ett förbund uppmärksammar och uppmanar att rösta när en av sportens största profiler blir nominerade till ett pris? Ridsportförbundet kan väl knappast vara ensamma om det? Kollar man ridsportförbundets insta t.ex. är det ju inte direkt tal om något spammande kring det hela heller. Så, var kommer de här påståendena ens ifrån?
 
Det här är många år sedan nu men - jag känner en icke ridsportkunnig sportkrönikör som satte sig på läktaren på Göteborg Horse Show och sedan skrev en entusiastisk krönika om vilken fantastisk publiksport ridsporten är, och vilken otrolig publik den hade.

Han fick tackmail från Ridsportförbundet efteråt! Så jag tycker trots allt att mediernas bevakning av ridsporten har gått framåt. Många fler medier tar ridsporten på allvar och bevakar den som vilken sport som helst.
 
Det här är många år sedan nu men - jag känner en icke ridsportkunnig sportkrönikör som satte sig på läktaren på Göteborg Horse Show och sedan skrev en entusiastisk krönika om vilken fantastisk publiksport ridsporten är, och vilken otrolig publik den hade.

Han fick tackmail från Ridsportförbundet efteråt! Så jag tycker trots allt att mediernas bevakning av ridsporten har gått framåt. Många fler medier tar ridsporten på allvar och bevakar den som vilken sport som helst.

Jag tycker även att SVT fått upp ögonen för ridsporten mer, både med Ryttareliten, Stallet - ryttareliten, Ryttarprinsen och nu de nya dokumentärerna om Peder inför OS och All In (som kommer snart, längtar!).
 
Jag tycker även att SVT fått upp ögonen för ridsporten mer, både med Ryttareliten, Stallet - ryttareliten, Ryttarprinsen och nu de nya dokumentärerna om Peder inför OS och All In (som kommer snart, längtar!).
Vad kul, kommer det fler dokumentärer? Tack för tipset! :)
 
Jag är så glad att Peder vann, han förtjänade det verkligen. Däremot är det verkligen tröttsamt att "folk" blir så upprörda över att en ryttare vinner. Vi har alla "våra" sporter som vi kan bättre/har större intresse av, själv hade jag aldrig hört talas om den där golfaren förrän i går :/
 
Så härligt!! Och jag tycker att man kan se en tydlig förbättring sen RGB vann. Då var det mer av ett ramaskri och nu är det flera journalister som skriver positiva saker! Det har gått framåt! Nu får vi hoppas att SVT visar mer ridsport och inte bara på SVT Play utan även på riktiga kanaler för det är ju det som krävs för att nå ut till den breda massan av sportintresserade! Och att tidningar och sportnyheterna på TV inte bara rapporterar om FHS, GHS och liknande utan även världscupen och GCT.
 
Den här är jättebra: http://www.aftonbladet.se/sportblad...n-ar-den-rattmatige-vinnaren-av-jerringpriset

Även DN:s krönikör är bra:

"Hästfolk gillar att ringa och rösta – men framför allt har de tröttnat på att ses över axeln. (...) När Peder Fredricson får Jerringpriset är det också hästfolkets sätt att visa långfingret åt dem som hånfullt pratar om rikemanssport och materialsport".

och

"När en ryttare får en utmärkelse så är det dock inte idrottsprestationen som diskuteras och analyseras utan det orättvisa (?) i att hästfolk är så pass engagerade att de till skillnad från många andra går från ord till handling och verkligen röstar. Det är både tröttsamt som uttjatat".

Ni som skriver att det är journalister som går bananas missar kanske att det i många fall är andras åsikter de återger i sina nyhetsartiklar.
Nja, fast Expressens krönikör var ganska trist i sin ton.
 
Från personer som är besvikna och inte kan förstå att "småjäntor" som "leker med my little pony" kan "sno åt sig priset" för att citera en bekant. :p

Jovisst, att småflickor inte hör till folket och därmed inte besitter någon rätt att göra sina röster hörda kan jag förstå (:yuck:), men när man t.o.m. börjar orera om att hela sporten, med förbundet i spetsen, har mobiliserat sig och kuppat fram en vinnare; bör man inte ha åtminstone något på fötterna då? Något mer än en allmänt jävligt snedvriden syn på andra sporter än typ HERRfotboll i allmänhet, och sporter som framför allt intresserar tjejer/kvinnor i synnerhet, alltså.
 
Jag har en hemlig crush på Peder (inte så hemlig längre då) och tycker verkligen han förtjänade vinna. Folk som gapar om att de inte ens vet vem han är: nej jag har ingen aning om vem golfaren är heller. Är väl inte så konstigt att man inte vet alla namn inom alla sporter.

Men ärligt talat, om jag ser en till kommentar på mitt Facebookflöde om att hästen ju gör allt jobb, då kommer jag kräkas.
 
Jag har en hemlig crush på Peder (inte så hemlig längre då) och tycker verkligen han förtjänade vinna. Folk som gapar om att de inte ens vet vem han är: nej jag har ingen aning om vem golfaren är heller. Är väl inte så konstigt att man inte vet alla namn inom alla sporter.

Men ärligt talat, om jag ser en till kommentar på mitt Facebookflöde om att hästen ju gör allt jobb, då kommer jag kräkas.
Hade jag sett en sån kommentar i mitt flöde hade jag bjudit in till en ridtur direkt. De kan rida min 5-åring om de vill, lite som att köra ferrari:up:

När jag gick på gymnasiet valde jag en utökad Idrottskurser, tror den hette bollsport och ledarskap eller nåt sånt. Skitkul, vi var 4 tjejer och typ 30 killar. Eftersom 3 av oss tjejer red (och spelade fotboll) och vi ibland fick gliringar för ridsporten så fixade vi så att vi fick åka till en ridskola så att killarna fick rida. Där och då insåg de flesta av dem att det dels var ganska krävande och också svårt. Vissa av killarna red riktigt bra, minns speciellt en kille som aldrig ridit men som var extremt duktig på allt han testade, han var väldigt duktig på att rida också. Slut på parentes:D
 
Hade jag sett en sån kommentar i mitt flöde hade jag bjudit in till en ridtur direkt. De kan rida min 5-åring om de vill, lite som att köra ferrari:up:

När jag gick på gymnasiet valde jag en utökad Idrottskurser, tror den hette bollsport och ledarskap eller nåt sånt. Skitkul, vi var 4 tjejer och typ 30 killar. Eftersom 3 av oss tjejer red (och spelade fotboll) och vi ibland fick gliringar för ridsporten så fixade vi så att vi fick åka till en ridskola så att killarna fick rida. Där och då insåg de flesta av dem att det dels var ganska krävande och också svårt. Vissa av killarna red riktigt bra, minns speciellt en kille som aldrig ridit men som var extremt duktig på allt han testade, han var väldigt duktig på att rida också. Slut på parentes:D
De borde lärt sig efter Lasse Anrells lilla äventyr
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De nominerade till Jerringpriset 2023 har kommit. Här är de tolv som kan vinna Radiosportens prestigefyllda pris.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Catch Me Not S har ännu en framgångsrik tävlingshelg i bagaget. Madde som jobbat för Peder i fyra år berättar om jobbet och rutinerna...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp