Bukefalos 28 år!

Grattis till Jerringpriset Peder!

Varför pratas det nästan bara om röstkupp när det gäller ridsport?
Det borde väl i så fall att varit en sjusärdeles golf-kupp det år HS fick Jerringpriset framför näsan på den sympatiske skidåkaren JO efter hans rent makalösa VM-guld på 5-milen....
Eller är det alltid en kupp så snart inte Zlatan o.co vinner?

Folk som kläcker ur sig sådan goja är väldigt väldigt små människor.
 
Varför pratas det nästan bara om röstkupp när det gäller ridsport?
Det borde väl i så fall att varit en sjusärdeles golf-kupp det år HS fick Jerringpriset framför näsan på den sympatiske skidåkaren JO efter hans rent makalösa VM-guld på 5-milen....
Eller är det alltid en kupp så snart inte Zlatan o.co vinner?

Folk som kläcker ur sig sådan goja är väldigt väldigt små människor.
Det är alltid en kupp när någon vinner som inte sportjournalisterna gillar och kan. Problemet är baea att sportjournalisterna inte är speciellt representativa för svenska folkets sportintresse.
 
Jag funderar lite på de här med simning, där rent teoretiskt sett samma idrottare kan ta medaljer i flera grenar. Ska de då värderas högre än tex. hästhoppning? Där man kan ta en i lag och en individuellt.
 
Jag funderar lite på de här med simning, där rent teoretiskt sett samma idrottare kan ta medaljer i flera grenar. Ska de då värderas högre än tex. hästhoppning? Där man kan ta en i lag och en individuellt.
Dessutom är det ju "bara" en individ som tränas. Inom hästsport ska både hästen och ryttaren tränas. Och allt ska synka, det är inte bara en individs välmående, utan två.
 
Dessutom är det ju "bara" en individ som tränas. Inom hästsport ska både hästen och ryttaren tränas. Och allt ska synka, det är inte bara en individs välmående, utan två.

Jag tänkte liksom bortse ifrån det, och försöka tänka ihop något ihop något som nejsägare skulle kunna köpa, just det argumentet verkar inte så populärt. För det måste väl finnas flera sporter där det är så, som ses som mer rumsrena? Tex. fotboll eller golf i olympisk regi (även om de sporterna väl inte ser OS som den största tävlingen).Till saken hör ju att det väl pågått/pågår diskussioner om huruvida ridsporten ska få vara med i OS alls, och man har börjat tala om hur man ska minska delarna, med mindre ryttare och färre moment.
 
Jag funderar lite på de här med simning, där rent teoretiskt sett samma idrottare kan ta medaljer i flera grenar. Ska de då värderas högre än tex. hästhoppning? Där man kan ta en i lag och en individuellt.
Ja jag tycker det är märkligt när folk pratar om att Sara vann guld silver brons och därför är rätta vinnaren. Det är så få sporter som har flera chanser på det sättet. Typ simning och skidåkning.
 
Ja jag tycker det är märkligt när folk pratar om att Sara vann guld silver brons och därför är rätta vinnaren. Det är så få sporter som har flera chanser på det sättet. Typ simning och skidåkning.

Kan kanske @Niyama (som jag vill minnas är väldigt inne i skidsporten, rätta mig om jag har fel) eller kanske @LadyCovergirl som jag förstått är väldigt idrottsintresserad överlag komma med input här? :) Är en prestation där man kan ta flera medaljer per automatik större än att tex. ta en individuell medalj i ridsport?
 
Ja fast Expressen är inte hela medievärlden. Det har blivit mycket bättre bara sedan RGB vann.
Absolut. Mycket är bra skrivet och visst har inställningen ändrats något. Det som irriterar mig mest är väl hur andra (journalister och arga på sociala medier) framställer ridsport som mindre värdefullt och framförallt supportrarna som mindre värdefulla.
Jag läste ett fint blogginlägg om hur det inte är något problem att ta med sig en lite bebis, hundar eller hela familjen på en ridsportstävling. Därför vinner Peder, fin tanke.
 
Jag tänkte liksom bortse ifrån det, och försöka tänka ihop något ihop något som nejsägare skulle kunna köpa, just det argumentet verkar inte så populärt. För det måste väl finnas flera sporter där det är så, som ses som mer rumsrena? Tex. fotboll eller golf i olympisk regi (även om de sporterna väl inte ser OS som den största tävlingen).Till saken hör ju att det väl pågått/pågår diskussioner om huruvida ridsporten ska få vara med i OS alls, och man har börjat tala om hur man ska minska delarna, med mindre ryttare och färre moment.
Skytte kan man ta medalj i fler grenar. Kan inte minnas att någon skytt fått Jerringpriset, möjligtvis nominerad.

Allt handlar väl om folklighet, Sara Sjöström är ju väldigt populär, hon är härlig och glad, dessutom presterar hon på mästerskap. Plus att svenska folket gillar att kolla på simning. Tacksam sport, snabbast vinner, ett lopp tar max nån minut.

Och ang ridsportens plats i OS har det väl handlat om allt från tv-tid till att det krävs mycket resurser (dyrt). Det är ju inte lika stort i alla länder, fast det är det väl iofs få sporter som är. Dessutom har väl dressyren diskuterats mest?
 
Jag blir skitsur när jag läser kommentarerna om kupp mm. Har själv röstat utan att ngn försökt påverka mig det minsta! Tyckte Peder skulle ha priset helt enkelt! Men som medelålders kvinna med stort hästintresse är jag tydligen inte en del av svenska folket - i alla fall inte den del som ges rätten att tycka något om en idrottslig prestation.
 
Absolut. Mycket är bra skrivet och visst har inställningen ändrats något. Det som irriterar mig mest är väl hur andra (journalister och arga på sociala medier) framställer ridsport som mindre värdefullt och framförallt supportrarna som mindre värdefulla.
Jag läste ett fint blogginlägg om hur det inte är något problem att ta med sig en lite bebis, hundar eller hela familjen på en ridsportstävling. Därför vinner Peder, fin tanke.
Jag tycker att det är trist att folk, alltså vanligt folk, skäller så på andra sporter när deras egen favoritsport inte vinner.

Min morgontidnings krönikör föreslog inför Jerringpriset att det skulle delas ut efter en Sifo, för att slippa "kupper" vid röstningen. Men det tycker jag inte heller är rätt, en Sifo gör ett urval som är representativt för svenska folket och jag tycker att det är sportintresserade som ska rösta.
 
Skytte kan man ta medalj i fler grenar. Kan inte minnas att någon skytt fått Jerringpriset, möjligtvis nominerad.

Allt handlar väl om folklighet, Sara Sjöström är ju väldigt populär, hon är härlig och glad, dessutom presterar hon på mästerskap. Plus att svenska folket gillar att kolla på simning. Tacksam sport, snabbast vinner, ett lopp tar max nån minut.

Och ang ridsportens plats i OS har det väl handlat om allt från tv-tid till att det krävs mycket resurser (dyrt). Det är ju inte lika stort i alla länder, fast det är det väl iofs få sporter som är. Dessutom har väl dressyren diskuterats mest?

Jag köper nog dina argument om att det handlar om folklighet, men jag var nyfiken på att jämföra prestation ändå.

Tror att fälttävlan är berörda också, sen har väl hoppningen varit uppe till diskussion iaf.
 
Jag tycker att det är trist att folk, alltså vanligt folk, skäller så på andra sporter när deras egen favoritsport inte vinner.

Min morgontidnings krönikör föreslog inför Jerringpriset att det skulle delas ut efter en Sifo, för att slippa "kupper" vid röstningen. Men det tycker jag inte heller är rätt, en Sifo gör ett urval som är representativt för svenska folket och jag tycker att det är sportintresserade som ska rösta.

Jag kan inte låta bli att jämföra med melodifestivalen. Arrangeras också av SVT och det har varit strul med röstningssystemet osv. Inte anklagar man då vinnarens fans för att ha röstkuppat. Väl?
 
Jag kan inte låta bli att jämföra med melodifestivalen. Arrangeras också av SVT och det har varit strul med röstningssystemet osv. Inte anklagar man då vinnarens fans för att ha röstkuppat. Väl?

Fast gör man inte det? Typ när Sean Banan och Samir & Viktor vann så var det ju ett himla liv om att det var småungar som röstat :p
Kanske inte på den här nivån i och för sig..
 
Jag kan inte låta bli att jämföra med melodifestivalen. Arrangeras också av SVT och det har varit strul med röstningssystemet osv. Inte anklagar man då vinnarens fans för att ha röstkuppat. Väl?
Fast det är inte vad jag argumenterar om. Jag menar att ridsportbevakningen blivit mycket bättre de senaste åren. Det är snarare mest i kommentarsfält och på sociala man fortfarande pratar om kupper.

(Krönikören jag skrev om använde själv inte ordet kupp annat än som "nu pratar man om kupper igen", det var jag som använde ordet för att snabbt förklara vad jag menade, men jag använde det också inom citattecken.
http://www.gp.se/sport/hilmersson-nog-med-kupper-gör-en-sifo-1.4117619)
 
Jag tycker det är tråkigt att sådana att här diskussioner ofta slutar med vilken idrott som är värst/svårast. Sarah Sjöströms prestation är fantastisk. Att på ett par timmar efter os-medalj börja ladda om inför nya lopp är fantastiskt. Hon är dessutom väldigt folkkär och troligtvis en förebild för många unga idrottare. Henrik Stenson har topp-presterat under hela året. Zlatan är en av världens bästa fotbollsspelare, and so on and so on.

Jag tycker absolut att Peder är värd priset, alla dagar i veckan. Men jag tycker det är tråkigt att det inte går att hylla någon utan att racka ner på någon annan.
 
Ja fast Expressen är inte hela medievärlden. Det har blivit mycket bättre bara sedan RGB vann.

Absolut, men jag tycker att just den krönikören skrev så jäkla tydligt vad som är problemet. Lite fritt citerat "alla snackade om Sarah Sjöström och Henrik Stensson, de var i morgonsoffor och på sportTV alla snackade om dem, ingen snackade om Peder Fredricsson" Jajust, precis DET är problemet. Risporten är styvmoderligt behandlad av all media förutom sina egna tidningar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De nominerade till Jerringpriset 2023 har kommit. Här är de tolv som kan vinna Radiosportens prestigefyllda pris.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson gjorde sitt yttersta för att ordna en svensk seger i Gothenburg Trophy men kunde inte slå nederländska Willem Greve. –...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fallet på Stockholm stadion förra sommaren, och det missade EM:et till följd av fallet, fick Peder Fredricson att satsa på världscupen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Catch Me Not S har ännu en framgångsrik tävlingshelg i bagaget. Madde som jobbat för Peder i fyra år berättar om jobbet och rutinerna...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp