Bukefalos 28 år!

Grep till kutterspån?

Trissa

Trådstartare
Av misstag fick jag i år kutter istället för råspån. Det går väl att leva med, men tusan vad mycket längre tid det tar att mocka! Det följer med så himla mycket spån upp på grepen, och den går inte att ruska av som man lätt kan göra med råspånet. Vad använder ni andra som har kutter för sorts grep? Det måste finnas ett bättre alternativ.... :crazy:
 
Sv: Grep till kutterspån?

Jag har lite mixat mellan råspån och kutterspån just nu. På vintern lägger jag in halm med. Tycker det funkar utmärkt med vanlig grep i plast till spånet. Men till halmen får man ha en rejäl metallgrep.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Snälla, snälla, snälla - kan du inte lägga ut en bild på råspån till en obildad skåning som bara sett kutterspån i boxar?

Jag skulle bli så oändligt glad och tacksam, att det inte går att uttrycka! :D
 
Sv: Grep till kutterspån?

Ja, nu är jag ju fast med kutterspån, så jag har inga bilder. ;) Men om du tänker dig det spånet som blir när man sågar av en bräda, något åt det hållet.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Jag tycker vanlig grep (helst fiskars eller aubiose!) funkar bra och mocka div. med. Jag är van och mocka både sågspån, råspån, torv och halm med vanlig grep och det funkar utmärkt. Kan även använda halmgrep till halm men båda fungerar fint. I regel har det oftare med tekniken att göra, du kommer säkert snart på hur du ska göra för att det ska gå lite lättare. :)
 
Sv: Grep till kutterspån?

Nja, lite grövre är det allt. Och så är det lite fuktigt, så det ligger bättre på plats än kutter.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Jag visste inte att Fiskars gjorde grepar också. Jag har den där vanliga röda varianten i plast, där man kan byta ut nederdelen, men jag vet inte vad det är för tillverkare. Lite av ett i-landsproblem är det ju förstås.... :D
 
Sv: Grep till kutterspån?

Jo det har dom, jag tycker Fiskars är bra, bekväma att hålla i och bra kvalité. Finns på Granngården här i af.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Aha, fint damm bara...

nej nej NEJ!

det är inget damm i råspån alls!
det är snarare mindre dammigt än ens kutterspån! pga att det har en högre fuktighetshalt i sig.

tänk dig kattsand, fast i trä-format... så är det!
lätt mockat som 17. för det rena rinner bara rakt igenom spångrepen. det kissiga/blöta stannar kvar.

jag gillar det! tog en stund för mig att vänja mig vid det då jag tidigare stått på halm bara, - men det är verkligen bra. praktiskt och ekonomiskt!

återigen: dammar INTE!!! kattsand! :D
 
Sv: Grep till kutterspån?

Man brukar hämta det på sågar. Har aldrig sett det i balform iaf :D
 
Sv: Grep till kutterspån?

Kan man köpa råspån i balar också?
som vanligt kutterspån.

Nej, det går inte. Det är RÅspån, dvs inte torrt, så att lägga det i balar skulle bara bli mögel. När träd sågats till brädor får man råspån.
 
Sv: Grep till kutterspån?

har aldrig hört talas om råspån...vad får du betala för detta???
catten

det beror helt på den som har sågen och hur många kunder den har tror jag...
vi betalar struntsumma.... 130-140 kr per kubik. helt sjukt billigt!
 
Sv: Grep till kutterspån?

Nej, det går inte. Det är RÅspån, dvs inte torrt, så att lägga det i balar skulle bara bli mögel. När träd sågats till brädor får man råspån.
Ojdå, jag har nyss börjat med råspån (då fabriken som vi köpte kutterspån av tidigare lades ner). Jag hämtar dock i plastsäckar (får ösa i själv) och knyter ett balsnöre om, eftersom jag inte har möjlighet att frakta det annat än på en släpkärra (utan tak). Därefter ställer jag det i vår bod utanför stallet, där alla i stallet förvarar sitt strö för sig. Är det alltså dumt att förvara det i säckar? Hur gör då ni andra? Jag vet inte hur jag skulle göra annars... :confused:

Hälsningar Marie
 
Sv: Grep till kutterspån?

Ojdå, jag har nyss börjat med råspån (då fabriken som vi köpte kutterspån av tidigare lades ner). Jag hämtar dock i plastsäckar (får ösa i själv) och knyter ett balsnöre om, eftersom jag inte har möjlighet att frakta det annat än på en släpkärra (utan tak). Därefter ställer jag det i vår bod utanför stallet, där alla i stallet förvarar sitt strö för sig. Är det alltså dumt att förvara det i säckar? Hur gör då ni andra? Jag vet inte hur jag skulle göra annars... :confused:

Hälsningar Marie

Vi har en presenning under och över och häller ut allt när vi kommer hem. hämtar precis som du i säckar.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Ok, finns det något man kan göra om man inte har tillräckligt med plats för att hälla ut det? Vi har som sagt en bod där vi alla får förvara vårt strö, men jag har ingen möjlighet att få plats till att hälla ut det (det är en liten bod)... :(

Jag har inte tänkt så långt, blev så glad när jag fick besked om att jag får hämta på sågverket då kutterspånsfabriken lades ned, men så långt som att jag kanske inte kan förvara det i säckar har jag som sagt inte tänkt. :smirk:

/Marie
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 951
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp