Bukefalos 28 år!

Grep till kutterspån?

Sv: Grep till kutterspån?

Ok, finns det något man kan göra om man inte har tillräckligt med plats för att hälla ut det? Vi har som sagt en bod där vi alla får förvara vårt strö, men jag har ingen möjlighet att få plats till att hälla ut det (det är en liten bod)... :(

Jag har inte tänkt så långt, blev så glad när jag fick besked om att jag får hämta på sågverket då kutterspånsfabriken lades ned, men så långt som att jag kanske inte kan förvara det i säckar har jag som sagt inte tänkt. :smirk:

/Marie


alltså det GÅR att ha i säck men det är inte optimalt. det fryser på vintern och blir jobbigt att hacka loss också, det är egentligen det som motiverar mest (inte mögel, det möglar inte utan förbräns mera) att inte ha det i säck utan hop-hällt.
vi har presenningen UTE - då kanske du har plats? det blir fortfarande lite att spätta loss i köldgrader på vintern, men det är samma problem som med annat spån också......
 
Sv: Grep till kutterspån?

Ok, så det är ok att förvara även i plastsäckar?

Jag tror tyvärr inte att jag kan förvara det ute heller. Det är ett litet stall med begränsade ytor. :smirk:

Såvida det inte möglar eller blir dåligt i plastsäckar så kanske jag kan ställa in en säck i stallet åt gången i vinter (i och för sig är det ett kallstall men det är ändå varmare än ute i foderboden).

Tack för svaret! :bow:
Då kör jag på med mina plastsäckar, och hoppas på att det håller sig fräscht!

/Marie
 
Sv: Grep till kutterspån?

Ok, så det är ok att förvara även i plastsäckar?

Jag tror tyvärr inte att jag kan förvara det ute heller. Det är ett litet stall med begränsade ytor. :smirk:

Såvida det inte möglar eller blir dåligt i plastsäckar så kanske jag kan ställa in en säck i stallet åt gången i vinter (i och för sig är det ett kallstall men det är ändå varmare än ute i foderboden).

Tack för svaret! :bow:
Då kör jag på med mina plastsäckar, och hoppas på att det håller sig fräscht!

/Marie

det är inte optimalt men det går.
jag antar att du inte har ett års upplaga i lager heller. om det är fråga om att lagra några månader så bör det klara sig. det kan bli klumpar/frysa även i säckarna, så det kommer man inte undan. men jag har inte varit med om att det möglar.
det du kan göra som vi gör är att se till att säckarna är öppna - dvs rulla upp kanterna så det blir ordentligt öppet runt spånet.
 
Sv: Grep till kutterspån?

Nej, p.g.a. det begränsade utrymmet har jag enbart tagit hem så det räcker i några månader framöver.

Jag skall genast öppna säckarna så spånet får lufta sig.

Tack för hjälpen! :bow:

/Marie
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 951
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 349
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp