Bukefalos 28 år!

Kamomilla

Trådstartare
Vad har ni för grill?
För- och nackdelar?
Om ni skulle köpa en ny, vad för sort och varför?

Börjar bli grilltider och vem bättre än Buke kan komma med konsumentupplysning!
 
Det finns grilltrådar, en rätt färsk sedan i höstas tror jag, sök och du skall finna. :up:

Själv har jag en mellanstor halvgammal Weber Spirit gasolgrill och en liten portabel Weber Go-Anywhere kolgrill. Har tidigare haft både Landmann och andra fabrikat men varit missnöjd med både konstruktionslösningar och framför allt materialkvalitet. Genesisgrillen är väl 8-10 år nu (köpt begagnad) och har nog lika mycket kvar om jag tar hand om den.

Gasolgrillen passar mig perfekt för vardagsbruk, en tisdag efter jobbet är frågan oftast inte huruvida kol eller gas ger godast smak, utan huruvida man ska grilla överhuvudtaget eller bara lägga köttet i stekpannan. Då är gasol svårslaget praktiskt och smidigt helt enkelt. Valet blir alltså mellan gasol eller inte-kol som jag ser det.

Den lilla kolgrillen är helrätt för utflykter, husvagnsmiddag och liknande, eller som extragrill hemma när det behövs litet mer kapacitet. Och visst, jag föredrar smaken av kolgrillat före gasgrillat om det kommer till en ren A/B-jämförelse.

Skulle jag skaffa en (1) grill idag så skulle jag göra precis som sist - kolla efter begagnad Weber gasolgrill. Hade tidigare en Q3000, Q-serien är inte dum alls och är väldigt populär, annars är de mer traditionella Spirit-modellerna rätt lagom. Jag hade valt att köpa en begagnad sådan Nästa grill jag köper är förmodligen en Weber kolgrill av mellanmodell, kanske en Master-Touch, som komplettering hemmavid.

Sedan finns det förstås andra fabrikat än Weber och Landmann, även om de två nog har i princip hela marknaden, men i den billigare änden av spektrat finns en del rena no-name produkter med ännu lägre kvalitet. Det kan ju ändå vara rätt val för den som prioriterar pris och där livslängden inte nödvändigtvis är jätteviktig. I den övre änden finns en del ffa amerikanska tillverkare där kanske Broil-King är mest spridd i Sverige.
Gasolgrillen passar mig perfekt för vardagsbruk, en tisdag efter jobbet är frågan oftast inte huruvida kol eller gas ger godast smak, utan huruvida man ska grilla överhuvudtaget eller bara lägga köttet i stekpannan. Då är gasol svårslaget praktiskt och smidigt helt enkelt. Valet blir alltså mellan gasol eller inte-kol som jag ser det.

Den lilla kolgrillen är helrätt för utflykter, husvagnsmiddag och liknande, eller som extragrill hemma när det behövs litet mer kapacitet. Och visst, jag föredrar smaken av kolgrillat före gasgrillat om det kommer till en ren A/B-jämförelse.

Skulle jag skaffa en (1) grill idag så skulle jag göra precis som sist - kolla efter begagnad Weber gasolgrill. Hade tidigare en Q3000, Q-serien är inte dum alls och är väldigt populär, annars är de mer traditionella Spirit-modellerna rätt lagom. Jag hade valt att köpa en begagnad sådan Nästa grill jag köper är förmodligen en Weber kolgrill av mellanmodell, kanske en Master-Touch, som komplettering hemmavid.

Sedan finns det förstås andra fabrikat än Weber och Landmann, men i den billigare änden av spektrat är det mest rena no-name produkter med ännu lägre kvalitet. I den övre änden finns en del ffa amerikanska tillverkare som
 
Gasol, ganska stor. Men stekplatta om man vill steka till exempel svamp samtidigt.

Smidigt, går fort att tända och få upp i värme.
Lätt att använda även på vintern.

Använd MÅNGA gånger. Behöver dock byta brännare just nu varför den blivit stående :/
Men det efter flera års användning och minst sagt slarvig skötsel och en mer eller mindre budgetvariant. Kingstone eller vad märket nu kan ha hetat.
 
Jag har kolgrill som används året runt, går snabbt att tända och få perfekt glöd mha skorstenständare. :up: Grillar mest indirekt och locket på, mycket kött och grönsaker men även fisk emellanåt.

Skulle jag köpa ny grill skulle det bli med avställningsbord och gaständare men fortfarande kolgrill.
 
Senast ändrad:
Vad har ni för grill?
För- och nackdelar?
Om ni skulle köpa en ny, vad för sort och varför?

Börjar bli grilltider och vem bättre än Buke kan komma med konsumentupplysning!

Först en korrektion, det är alltid grilltider ;) :D

Jag har en Landmann lokgrill, dvs med en separat del för bbq-grillning. Jag är jättenöjd med den men allt beror ju på vad man vill ha grillen till. Har man högre budget skulle jag säga en Weber klotgrill, den fungerar också bra till indirekt grillning. Jag har aldrig varit intresserad av en gasolgrill så de har jag noll koll på.

Sedan alltid använda skorstenständare som @Mia_R sa, de är suveräna.
 
Här grillar vi året om i en big green egg, kolgrill. Jag vet inte om den är bättre eller sämre än andra kolgrillar. Den ser jäkligt lustig ut, men gott blir det iaf när vi grillar!
 
Vi har en Weber Performance Deluxe kolgrill. Värd varenda krona och supersmidigt med gasoltändningen! :up:
 
En gasolgrill med rotisseri. Sedan har jag en stor grill mot en mur, där vi kan grill/helsteka en ung gris hämtad från skogen. Eldas med ved, även den från skogen. Såg en argentisk variant här för leden. Då man travade upp ved i en cirkel runt ett större stycke kött Cirkeln hade en diameter på ca 3 meter så kötter befann sig ca 1,5 meter från den brinnande vedcirkeln...såg ut att ta många timmar = mört kött ;)
 
Weber stor klotgrill.
Gillar den då jag får plats med precis lagom mkt men den är ändå smidig. :):)
Idag tänkte jag på att jag ville grilla.
Kyckling samt spett med grönsaker är mina favoriter...:d
 
Jag har en vanlig klotgrill modell större. Och den funkar bra, maten blir bra osv. Oftast räcker den gott och väl, men ibland önskar jag mig en större grill när vi är många människor.
 
Jag vill ha med ställbart galler i höjdled. Och fyrkantig. Har en superbillig dito med avställningsyta på bägge sidor. Börjar bli lite ranglig efter tre somrar och utomhusförvaring året runt (under tak dock) men jag ska nog köpa en likadan igen.
https://www.jula.se/globalassets/ca...dth=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white
Den här har vi på jobbet. Många galler. Bra till storgrillning och att man kan använda halva till det som är klart. Bra vindskydd.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/14316
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 497
Senast: AI62
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: MissFideli
·
Mat Någon som har en elgrill och kan berätta lite om hur det funkar? Blir det ungefär som när man grillar med vanlig grill? För- och...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp