Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort och licensfrågor.

*KL*
Om man har ett fysiskt grönt kort taget i slutet av 90-talet på en klubb som inte längre existerar, hur gör man för att få in dem i tdb? Och om man dessutom bytt namn sen man skrev kortet, hur fungerar det? Jag försökte maila tdb ang detta, men har inte fått något svar, någon här som vet?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Du kontaktar via mejl det distrikt där klubben låg, har du kvar kortet så tar du en kopia och bifogar i mejlet

Det är distrikten som registrerar de gröna korten i TDB, inte de som jobbar med själva TDB-databasen :)
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

På informations papper till kurser står det att man över 18 bör gå kursen. Jag är 19 och har inte haft kort innan. På TDB kunde jag betala 100kr och beställa grönt kort. Jag testade det och nu står det att jag har grönt kort, utan att göra något prov.

Jag tycker det är jätte konstigt men är det så?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Ja det låter väldigt konstigt
Jag kan inte hitta någonstans där det går beställa Grönt Kort?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Ja, nej jag tyckte det var något konstigt! Det står att det är betalt och inne, sen på min profil står det så i grönt grönt kort.
Så jag har ju det. Men det är väldigt konstigt man bara kan köpa sig till det så.
Men jag ska gå kursen iallafall. Finns alltid nått att lära! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Jag mailade distriktet och de lyckades hitta mig trots att jag har bytt namn och klubben har bytt namn sisådär 15 år senare. :)
Nu står det att jag har grönt kort i TDB och de tar 150:- för besväret.
 
Hästlicens på lokal tävling?

Hej!

Jag har inte tävlat sen 2005, så jag undrar om reglerna har ändrats?
Jag vet att man kan gå in på ridsport.se, men på nått sätt så klickar inte hjärnan så jag förstår fortfarande inte.

Jag har två hästar som jag skulle vilja tävla lokalt 2014. Ingen av dem har hästlicens, och jag vet inte om de behöver?

Hur är det med mätintyg på häst? Har inte kollat så där specifikt på en av dem, men kan vara att det är ponny mått (maxad D-ponny).

Man hade ju bara mätintyg på ponny förr, men som sagt jag vet inte om det också har ändrats.

Vad mer behövs för att kunna få tävla häst på lokal nivå, vad behöver hästen? Lika bra att få svar på allt så man inte missar nått :)


Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

Hästarna behöver ha licens. Numera löser man licens årligen via tdb.

Häst behöver du inte ha mätintyg för, men ponnyer behöver ha mätintyg.

Vad behövs? Du behöver ha en egen nummerlapp att sätta på hästen. Kavaj behöver du inte ha på lokal tävling i hoppning, utan det behövs först regionalt. Nu vet inte jag vilken gren du har för avsikt att tävla. Inom hoppning är det restriktioner för vilka bakskydd man får ha på unghästar (från 8 år får hästen ha vilka skydd man vill). Det är väl det som finns nu... TR för 2014 har dock inte kommit ut än så man vet ju inte om det kan bli några mer ändringar. Har ju varit tal om att det ska ändras gällande märkesloggor på kläder och schabrak, men vet inte om det kommer nu eller hur de kommer se ut.
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

Det krävs hästlicens numera även på lokal nivå av tävlingar.

Det är bara ponnyer som behöver mätintyg inte häst.
Du kan lägga in "ponnyn" som häst i systemet men den kommer då inte få tävla som ponny.
Om du har mätintyg och anmäler den som D-ponny kan den tävla både som ponny och storhäst med olika ryttare.

Du behöver få ditt gröna kort registrerat i TDB (tävlingsdatabasen) så du kan teckna ryttarlicens, det gör du genom att mejla ditt distrikt och skicka med en kopia på kortet (om du har det kvar).
Har du inte kortet kvar måste du kontakta distriket där du tog det och se om de har dina uppgifter kvar (har dom inte det måste du ta om ditt Gröna Kort, tyvärr)

Glöm inte skapa ett konto i TDB först, du går in på tdb.ridsport.se och följer anvisningarna
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

Skaffa ett konto i tävlingsdatabasen,
Där gör du allt ifrån att registrera ditt gröna kort, skaffa hästlicencer, ryttare licens och anmäla till tävlingar.
 
Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Jag har en fråga till er som har grönt kort.
Jag har ridit i praktiskt taget hela mitt liv men bara tävlat lokalt på ridskolan när jag var barn. Därmed har jag inget grönt kort. Jag har kontaktat en ridklubb i min närhet och de tror inte jag behöver gå någon kurs med över 30 års hästerfarenhet, utan bara komma och skriva provet - men jag känner mig så väldigt osäker på vad det är man faktiskt behöver kunna! Jag har häftet Grönt Kort och Säkerhet med häst - och det mesta som står där är självklarheter; det som INTE är självklart är alla TR-specifika frågor som jag antar kommer på provet. Och då undrar jag - måste man lära sig vartenda TR? Det är ju åtta st, plus det gemensamma. Det kommer jag aldrig kunna lära mig, då är det lika bra att jag struntar i det helt och hållet. För jag får liksom inget svar. De säger bara att jag kan ta med mig hopp-TR. Men det är ju dressyr som är min gren..? :(
Nån som kan tala om för mig hur detta funkar? Så vore jag tacksam!
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Eftersom du bara ska skriva upp för provet och inte gå kursen så behöver du ju inte ha nåt TR med dig eftersom man numera inte får slå i TR när man gör provet. Men annars så är proven baserat på TR 1, 2 och 3 oavsett vilken gren du tänker tävla i
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Sen består ju inte GRönt Kort numera av att man bara ska skriva upp för provet. så även om du inte ska gå kursen så måste du ändå göra alla delproven som ingår och visa att du kan visa häst för hand, lastning, ridprov m.m
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Tack för svar! Men då är det dessa tre TR jag får sätta mig och plugga då. Huvaligen. Om frågorna är i stil med "Hur högt får en B-ponny hoppa i regional tävling med en 14-årig ryttare i klass Lätt A" eller liknande så kommer jag med all säkerhet misslyckas spektakulärt.
 
Senast ändrad:
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Inga såna komplicerade frågor förekommer utan är mer lite allmännyttiga frågor t ex hur man ska bete sig på tävlingsplatsen och sånt :-)
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Kan du inte få köpa studiematerialet (boken Grönt Kort) från klubben om du nu ska plugga själv?
Det kommer underlätta oerhört, dessutom finns numera extramaterial att läsa på nätet när man köper boken.


Grönt Kort-provet idag är så mycket mer än bara slå i TR. Utbildningen bör vara 18 timmar minst enligt SvRF (+ provtillfälle)
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Jag har studiematerialet; boken Grönt Kort och Säkerhet med häst (den senare innehåller snarast material som vänder sig till ridskolepersonal till största delen). Tyvärr köpte jag boken innan den här webb-tjänsten kom till, så den har jag dessvärre inte tillgång till.
Jag känner mig hyfsat säker på bitarna som inte berör just TR och sånt som är sunt förnuft så vill de att jag visar att jag kan lasta och rida mm så är det inget problem. Problem som jag känner är just TR-frågor; men är de inte invecklade på det sättet som jag exemplifierade ovan så ska det nog gå.. men det hade varit super om jag hade fått se lite frågor just för att få ett hum om vilken nivå det rör sig om.
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Det finns mycket matnyttigt ändå att läsa på ridsport.se även utan webb-appen
Gå in under den bruna fliken Hästkunskap
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 909
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 309
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp