Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Fråga den som håller kursen om du behöver ta med eget TR, och om du behöver ta med 1,2 och 3 även om du bara tävlar dressyr vanligtvis.

TR skriver du ut enkelt från nätet

Det är inget att vara nervös för jag lovar ;)
 
Sv: Grönt kort

Man ska intyga ridkunskaperna för att gå kursen ja. Om man ska gå kursen som målsman är det ryttarens ridkunskaper som ska intygas.
 
Sv: Grönt kort

Jaha, det har jag inte hört om. Alla ridklubbar jag kollat har alltid haft proverna (teori och rid) efter kursen, och jag har inte gått någon kurs men väl skrivit det teoretiska men saknar ridprovet och måste därför jaga på en blankett, därav frågan.

Men då bör det alltså vara den där blanketten som gäller ändå?
 
Sv: Grönt kort

Det kanske är olika hur man lägger upp det, informationen jag fick på ledarutbildningen för GK var att intyget ska vara inför kursen (vilket också står i handledarmaterialet). Det står med under förkunskaper.

Men ja, jag kan inte tänka mig annat än att det är den blanketten du ska få ifylld. Någon annan har i alla fall inte jag som rör GKaspiranternas ridkunskaper och det verkar ju opraktiskt att ta fram två olika blanketter som säger nästan exakt samma sak.
 
Sv: Grönt kort

Det var det. :)

kl

Alltså nu har jag mitt ridintyg, men vad gör jag nu? Det är ju den ansvarige på min klubb som har mitt teoriprov, är det henne jag ska ge ridintyget till och som är ansvarig för att jag får ett grönt kort, eller...? Sedan ska jag inte tävla för den här klubben utan en annan, så är det dem jag bör kontakta istället då? Eller är det klubben med teoriprovet som bör fixa grönt kort, och sedan ber jag förbundet ställa ut licensen på den andra bara? Eller? Jag får ingen jäkla hjälp från min klubb med någonting trots att de vet att jag måste fixa licens innan maj... :(
 
Sv: Grönt kort

Så bra!

Jag ansvarar för att skicka in vilka som tagit grönt kort för mig, så den som varit provledare är den du ska kontakta antar jag. De skickar som sagt in uppgifter till förbundet som registrerar ditt gröna kort i tdb (så det krävs att du har ett konto där, annars finns det ingenstans de kan aktivera det). Licensen beställer du själv via tdb och får välja i en rullningslist vilken klubb den ska gälla för.
 
Sv: Grönt kort

Men vad jobbigt, för det är precis den personen som inte besvarar mina frågor angående det här. Att jag måste fixa licensen själv vet jag - tänkte dock ifall kortet var tvungen att ställas ut av samma klubb som jag sedan ska tävla för - men jag gissar att jag inte kan lägga en beställning på en licens i Tdb innan mitt kort registrerats.
Tack för svar och info, jag får tjata på den provansvarige och hoppas att jag får något gehör.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

*kl*

Någon som vet när nästa grönt kort-kurs anordnas i stockholmstrakten?
Mailat Stockholmsdistriktet men tänkte att jag kanske får snabbare svar här. :)
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

*kl*

Jag undrar hur man ser om mitt grönt kort är registrerat i TDB?

Jag har ett Grönt kort sen urminnes tider tillbaka ;)

Förra året löste jag licens tidigt, och då behövde man inte säga till att man hade grönt kort. (det var en bit in på tävlingssäsongen det skulle verifieras)

I år har jag inte löst licens ännu!
När jag loggar in på mitt tdb så finns det på min profil en grön ruta ovanför mitt namn där det står "grönt kort" "nya"
Betyder det att mitt gröna kort är registrerat i tdb?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Är den en grön ruta och det står "Grönt Kort" betyder det att ditt kort är registrerat i TDB

Var in och kolla mitt och såg att jag själv glömt regga mitt, tävlingsledare och Grönt Kort-examinator som jag är:o
Min lilla ruta var nämligen orange

Ny tror jag betyder att du har "nya" TDB men är inte riktigt säker
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Oki, tack för svar:)

Då är det bara att köra på och skaffa endagarslicens när det närmar sig tävling då....
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Jag har en fråga angående grönt kort. Man ska tydligen ha ett intyg i ridkunskap för att få ta kortet. Vad är det för intyg och vad ska man kunna för att få det?
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Intyget får du av den som håller kursen

Kravet är något av följande

-Genomfört och godkänt minst märke III .
- Fullföljt en start i någon av grenarnas lägsta tävlingsklass på
klubbtävling.
-Ridit en bana med fyra hinder, bestående av rättuppstående,
stigsprång och oxer. Banan ska hoppas i galopp, dock får ryttaren
bryta av och fatta ny galopp om så behövs.
-Fullföljt ett Ryttartest eller Dressyrryttartest på klubbtävling.
- Eller motsvarande som ovan exempel i någon av ridsportens grenar.

Intygas av Sv Ridlärare level 1-3 eller Tränare C-A.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Tack för hjälpen :) alltså ett ganska simpelt test bara, har aldrig gått på ridskola utan hållet på med islandshästar tidigare men nu vill jag byta inriktning. Och eftersom jag jobbar så konstiga tider så är det svårt att börja ridskola just nu. Men jag rider mina lediga dagar.
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Eftersom min häst inte kunde galoppera under ryttare vid uppridningen, så fick jag mitt ridintyg utställt efter att enbart ha visat att jag kunde rida i skritt och trav. Som tränaren ifråga sa: "Det syns att du kan rida". Så det behöver nog inte nödvändigtvis vara ens så strikt som de simpla kraven, om den som skriver under intyget är snäll och rättvis. :)
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Har du pengar på tdb-kontot så i princip nästan på en gång

Tecknade licens för en ridskoleponny idag, var tvungen registrera först då han inte fanns, bifoga inscannade kopior på passet och efter en timme fick jag mejl om att det var klart
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 332
Senast: Whoever
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp