Bukefalos 28 år!

Grönt kort, svårt att ta?

E

EnWisa

Hej! Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men eftersom jag är en blivande distansryttare :D så la jag den här!
Jag ska snart ta grönt kort. har gått på ridskola, men det var länge sedan nu.. jag har inte gått någon kurs för att ta kortet, ringde en ridskola som sa att det räckte med att jag lånade hem en film ("I säkraste laget") och såg den. Men så idag kom en tjej i mitt stall o sa att de frågade saker som "vad är det första du gör efter att ha hoppat av hästen på en tävling". och jag citerar "det står ju inte i TR", sa hon. nu blev jag jättenervös! dumma människa o skrämma upp mig! tänk om jag inte klarar det nu? jag menar, inte kan de begära att man ska veta vad som händer på en tävling? jag har ju aldrig tävlat "på riktigt", det är ju därför jag tar kortet!

så alla ni som tagit det, var det svårt? :confused:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Hej!

Du har inget att vara nervös för.

Håller själv på att ta det nu...en kurs på fyra tillfällen.
Först har vi lite teori om bl a lastning och sedan ska vi göra ett teoriprov. Provet handlar om att man ska kunna slå i tr och man får ha dem med sig under provets gång.

Vi ska också göra ett ridprov där vi ska kunna sitta upp och rida i alla gångarter.

Men upplägget är nog olika från klubb till klubb. Vissa gör bara provet medan andra har en hel kurs.

MVH
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Ok, nej, min klubb har bara teoriprovet, man behöver alltså inte göra några praktiska prov. Det är oxå därför jag är nervös. För jag går ju ingen kurs utan ser bara en film o sen skriver provet, men jag hoppas det går bra!
Lycka till med ditt iaf!
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

När jag tog mitt -96 blev jag placerad ensam i ett rum med TR och provet(dessutom på en ridskoa som jag inte red på). Jag viste knappt vad det var för böcker när jag skrev mitt :o :eek:
Sen fick jag aldrig mitt kort... Men för tre år sedan kollade jag upp eftersom jag skulle börja tävla och jovist! klart att jag hade grönt kort :rofl: så det var bara att betala så kom det hem!

Idag vet jag lite bättre!:angel:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Någon som vet vart man kan vända sig om man vill ta grönt kort. Har varit på min förening men de kommer aldrig loss. Så finns det någon annan man kan vända sig till? :confused:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Vet inte riktigt var du bor, men jag ska ta på Skogslottens ryttarförening i Norrköping.
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

När jag tog mitt gröna kort låg det massa böcker på bordet bla tr.
Jag kunde titta i dem och söka efter svar...
Jag vet inte var du tänker ta ditt gröna kort, men där jag tog det fick vi titta i böckerna och fick hjälp om det var någon fråga vi inte kunde ;)
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Wiedka skrev:
När jag tog mitt gröna kort låg det massa böcker på bordet bla tr.
Jag kunde titta i dem och söka efter svar...
Jag vet inte var du tänker ta ditt gröna kort, men där jag tog det fick vi titta i böckerna och fick hjälp om det var någon fråga vi inte kunde ;)
Hoppas de gör så hos min ridskola oxå!
Men, vad tusan, jag är snart 18 år, visst borde ett litet grönt kort inte vara några problem?!:crazy:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Det är ugnefär lika svårt att ta grönt kort som att sätta sig på toaletten och skita... :smirk:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Angely skrev:
Det är ugnefär lika svårt att ta grönt kort som att sätta sig på toaletten och skita... :smirk:
Haha, då ska jag nog klara av det!;)
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Blir lite fundersam när du säger att det inte ingår något praktiskt prov när du ska ta grönt kort. Enligt bestämmelserna ska alltid det praktiska provet ingå. Jag genomför kurser i grönt kort och utfärdar sådana ett par gånger om året och det finns särskilda blanketter som jag ska fylla i med en underskrift, vilket gäller både teoretiskt genomfört prov och praktiskt genomförda uppgifter. Låter konstigt att bara göra teoriprovet för att sen få kortet. MEN det är lite olika hur distrikten gör har jag förstått.
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Inget som vet vart man kan vända sig? Är medlem i ofeigur islandshäst förening. Dom har sagt sedan i höstas att dom ska ordna kurs men fortfarande har det inte blivit något. Vart kan man vända sig om man inte vill ta det genom sin förening? :confused: :confused:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

jag har en kompis som har tappat bort sitt kort.:eek: (förhoppnings vis blivande distansare oxå :banana: :banana: ) vet någon hur det är, kan man beställa ett nytt eller måste hon gå om hela kursen?:confused:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

perhal skrev:
Blir lite fundersam när du säger att det inte ingår något praktiskt prov när du ska ta grönt kort. Enligt bestämmelserna ska alltid det praktiska provet ingå. Jag genomför kurser i grönt kort och utfärdar sådana ett par gånger om året och det finns särskilda blanketter som jag ska fylla i med en underskrift, vilket gäller både teoretiskt genomfört prov och praktiskt genomförda uppgifter. Låter konstigt att bara göra teoriprovet för att sen få kortet. MEN det är lite olika hur distrikten gör har jag förstått.
Ridskolan jag ska ta på sa att de aldrig hört talas om något praktiskt prov.. så jag vet inte.. men jag har ju ridit där så de vet ju att jag kan rida iaf!
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

men Om man gör det praktiska provet gör man på egen häst eller nån annans typ ridskolans hästar?.. .. om man inte tillhör nån ridskola hur gör man då? måste man va medlem i en ridskola??
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Inget som vet vart man kan vända sig? Är medlem i ofeigur islandshäst förening. Dom har sagt sedan i höstas att dom ska ordna kurs men fortfarande har det inte blivit något. Vart kan man vända sig om man inte vill ta det genom sin förening? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

springsten - Hon ringer bara till Ridsportförbundet så får hon ett nytt! Har hon tagit det så är hon registrerad där och får ett nytt.

etmoria - du måste vara medlem i en ridklubb ansluten till SvRf. Du hittar en lista över dem på www.ridsport.se Hur du gör det praktiska provet är olika, men går du via en ridklubb så kan du mycket säkert göra det på en av deras hästar. Vilken häst man gör det på spelar ingen roll, det är bara för att visa att man klarar av vissa saker öht.

Gladia - du kan ta det hos vem som helst, måste inte göra det genom din klubb, huvudsaken är att du är medlem i en klubb ansluten till SvRf. Jag vet ju inte vart du bor, men här i Sthlmdistriktet kan du ta det hos grenledaren. Adressen till sthlm distriktets hemsida är www.distansritt.se
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

Och till Enwisa - Nej det är inte svårt. Det handlar mest om sunt förnuft och är inget prov som är utformat för att det ska vara svårt att ta det, utan att man ska förstå regler när man läser dem och lite allmänt vett o etikett ;)
 
Sv: Grönt kort, svårt att ta?

När jag tog mitt kort 96 så tror jag inte att det fanns ett praktiskt prov för vi satt runt köksbordet hos kursledaren och fyllde i frågor med hjälp av TR, och vips så hade vi klarat testet.
En kompis tog sitt hos en annan klubb 98 och det var typ samma då.

Syrran tog sitt 2003 tror jag och då var det förberedande kurs i en dag och sedan prov på ridning, benlindning, prat om lastning och teoretiskt prov.

Men hos alla klubbarna har det alltid varit "garanti" på att alla klarar testet, alla gånger.
Har aldrig hört något om att nån som behövt gjort om det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 512
Senast: Juli0a
·
Tävling Hej! Jag undrar bara om Grönt Kort provet är svårt, om man måste kunna alla saker utantill? Har gått en kurs och står nu inför...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 591
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp