Grönt kort och licensfrågor.

Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Jag har studiematerialet; boken Grönt Kort och Säkerhet med häst (den senare innehåller snarast material som vänder sig till ridskolepersonal till största delen). Tyvärr köpte jag boken innan den här webb-tjänsten kom till, så den har jag dessvärre inte tillgång till.
Jag känner mig hyfsat säker på bitarna som inte berör just TR och sånt som är sunt förnuft så vill de att jag visar att jag kan lasta och rida mm så är det inget problem. Problem som jag känner är just TR-frågor; men är de inte invecklade på det sättet som jag exemplifierade ovan så ska det nog gå.. men det hade varit super om jag hade fått se lite frågor just för att få ett hum om vilken nivå det rör sig om.

Tyvärr så får vi inte lägga ut exempel på frågorna som finns på provet, men om man har hållit på med hästar och tävlingar och har lite sunt förnuft så ska det nog gå att klara av det skriftliga provet.
Jag håller själv i skrivningar för Grönt Kort och kan nog säga att de största svårigheterna med provet är de frågor som har fler än ett rätt svarsalternativ att man då missar att fylla i ett av de rätta svaren, eller fyller i några av svarsalternativet rätt och ett av svaren är felaktigt och man då får fel på hela frågan.
Annars är frågorna i sig inga konstigheter om man har hållit på ett tag och har lite vana.
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

men om man har hållit på med hästar och tävlingar och har lite sunt förnuft så ska det nog gå att klara av det skriftliga provet.

Hållit på med hästar har jag som sagt, men inte tävlingar. Det verkar vara en jätteovanlig kombo :o VI får se hur det går, jag ska ringa och boka tid för uppskrivning idag. :nailbiting:
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Hållit på med hästar har jag som sagt, men inte tävlingar. Det verkar vara en jätteovanlig kombo :o VI får se hur det går, jag ska ringa och boka tid för uppskrivning idag. :nailbiting:

Jag tog mitt gröna kort som nästan 40-årig.
Red upp för godkänd tränare enligt de krav som gavs, skrev provet efter att ha läst TR och "rätt" litteratur.
 
Sv: Grönt kort - vilken TR ska man kunna/ha med sig

Tack alla för svar! Jag skrev provet och blev godkänd! :D
De knepigaste frågorna handlade just om ålderskategorier och ponny :crazy: samt om färger på någon ovanlig sorts rosetter. Men till 99% var det frågor man ganska enkelt kunde slå upp i TR (jag hade den gamla sortens prov där TR-frågor ingår) och hästkunskap. Många av frågorna var inte alternativfrågor utan frågor där man själv skulle tänka till och ta upp det man tyckte var viktigt. T ex hur man kännetecknar en bra hästmänniska, hur man är en bra tävlingskamrat och sånt.

Detta var bara ett referat och exempel speglar inte det aktuella provets frågeställningar ordagrant. Bäst jag skriver det så att jag inte åker på en verbal snyting av någon SvRF-ansvarig ;):D
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

Det krävs hästlicens numera även på lokal nivå av tävlingar.

Det är bara ponnyer som behöver mätintyg inte häst.
Du kan lägga in "ponnyn" som häst i systemet men den kommer då inte få tävla som ponny.
Om du har mätintyg och anmäler den som D-ponny kan den tävla både som ponny och storhäst med olika ryttare.

Om man har en ponny utan mätintyg och lägger in den som häst, kan man då ändra det senare? Dvs om ponnyn mäts och sedan ska tävlas som ponny.
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

det lär man kunna göra, om inte annat så efter ett mail till ansvarig.

Har man en ponny när man är 18+ får man blanda ponny avd B och hästtävlingar lite hur man vill. Har man en yngre ryttare till ponnyn får den tävla avd A ponny.
 
Sv: Hästlicens på lokal tävling?

TR för 2014 har dock inte kommit ut än så man vet ju inte om det kan bli några mer ändringar.
Det kommer inte att komma några ändringar 2014. TR uppdateras bara vart annat år, så först 2015 kommer det att komma nya TR.

/Lady_S
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Hej alla!

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden så jag ber om ursäkt för om det här är en fråga som redan ställts. MEN, har det alltid varit 13årsgräns på grönt kort? Jag vet att jag gick en kurs och fick ett eget kort men då var jag definitivt inte tretton och jag har tävlat utan målsmans närvaro efter det. Är det så att åldersgränsen kan ha uppkommit på nittiotalet någon gång eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för svar!
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Aaah nervös!!
Jag ska skriva slutprovet till grönt kort imorgon. Jag har inte gått kursen utan pluggat hemma. Så jag är så sjukt osäker på att jag verkligen pluggat in allt. Jag har den här boken som heter grönt kort. Den skulle räcka sa kursledaren. Men när jag går in på sidan där och gör dem testfrågorna är där många frågor som inte finns med i boken eller på hemsidan. Hur gör man då?

Hur blir man "förhörd" på detta? Någon som skrivit nyligen som kan lugna mig lite? Är superstressad och vill verkligen klara det!
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Gör frågorna som finns på hemsidan tills du har alla rätt hela tiden :).
Det är lite som att plugga och skriva körkortsteori
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Personligen kan jag tycka att det borde bli obligatoriskt med kurs även för vuxna, man missar en stor del av det som är meningen med utbildning genom att bara skriva :).
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Ja det tycker jag med! Och att dom ska införa på fler klubbar.. För mig som inte har körkort är det omöjligt att ta mig flera mil en gång i veckan. Så jag kunde inte gå kursen pga det :(
 
Sv: Grönt kort och licensfrågor.

Ridprovet ingår i det praktiska provet och måste göras av alla som vill kunna tävla någon uppsutten gren (alla grenar där man sitter på hästen, dvs allt utom körning). Kuskar som bara vill kunna tävla körning behöver inte visa att de kan rida, likaså föräldrar som bara tar kortet för att de har barn under 13 som ska tävla.

Info finns på ridsportförbundets sida.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Gront-Kort/
strax till höger om själva texten finns det en pdf-fil med detaljerad info.

Hej!
Detta stämmer inte riktigt då dessa regler INTE gäller några grenar alls inom western ridningen då westernridningen INTE är ansluten till Svenska ridsportsförbundet. Altså inget grönt kort och svenskaridsportsförbundets licenser gäller ej.
 
Detta år fyllde jag tretton (i feb). Pappa har grönt kort och jag har tävlat på hans när jag var tolv år. Men till frågan, får jag tävla på pappas kort fast jag är tretton eller måste jag ha ett eget nu för att få tävla? Om jag får tävla på pappas fortfarande, när måste jag ta ett eget? Innan feb 2015? Och jag kommer tävla storhäst, gäller fortfarande samma regler då? Dvs att jag kan ha juniorlicens?
 
@parsonrusell
Du får tävla på ditt pappas kort hela året ut, men jag skulle rekommendera att du redan i höst försöker hitta en kurs och tar det gröna kortet. För from 1 januari 2015 måste du ha ett eget kort.

Vilken ryttarlicens du ska ha beror på din ålder och inte om du rider ponny eller storhäst.
 
För att undvika 100 trådar om samma sak, gör jag ett försök att nåla en tråd där ni förhoppningsvis kan hitta den information ni behöver.

Vill man börja tävla (oavsett gren) så bör man börja med att ta grönt kort. Om det kan du läsa mer här.

Om du sedan ska börja tävla så behöver man licens som ryttare. Mer om detta kan du läsa här.

Ska du tävla på regional nivå och uppåt behöver din häst/ponny licens. Hur man skaffar det läser du mer om här.

TR finns numera på förbundets hemsida för respektive gren.
Toppen, tack!
 
Tog GK i somras på ridläger (alltså inte på min hemmaklubb), får min klubb något meddelande att jag tagit GK?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 090
Senast: Whoever
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp