Bukefalos 28 år!

Vi fick 0,5 mm. Ska få 5 till imorgon. Hoppas verkligen att vi får det. Gärna mer såklart, men man får vara glad för det lilla!!
 
Såg att de ff inte använder de 2 stora sommarhagarna här där jag bor. + 3 mindre
De har hästarna i vinterhagarna, och fodrar med hö...
Och? Måste alla hästar gå på bete? Du hade säkert kunnat säga samma sak om mig och mina hästar. Mina hästar går max 8 timmar på bete och resten av tiden i vinterhage och fodras med hö så om du inte åker förbi tillräckligt ofta så hade du inte ens vetat att de går på bete. Jag väljer att se till just mina hästars bästa och det tycker inte jag att någon annan behöver lägga sig i.
 
Äntligen regn hos oss 😀 6mm och då har det inte slutat ännu😊 åskan däremot kunde jag vara utan 😈 hoppas att bi fpr regn några dagar nu som dom sagt ska komma i veckan. Annars får man vara nöjd med det man får
 
Vi fick nog mellan 5-10 mm igår fast de utlovat 15 mm men de ändrade prognosen, andra vändan av regn och åskoväder kom aldrig. Nu säger de 15-20 mm under tis-tors. Hoppas det kommer något iaf. :) Vi har ju fått lite regn, dels vid midsommar och sen en eller två gånger till plus detta. Inga stora mängder men det har räckt, hagarna där vi tog hö från midsommar och under en månad börjar nu bli friskt gröna igen. I morgon flyttas hästarna till nya hagar. :) Min går dessutom nu och betar ner en övervuxen hage med gräs upp till magen, mest träigt gräs och ogräs som tistlar och skräppor. Hon har gått inne på natten pga knott och risk för fetma men kommer få gå ute nu tills långt in på hösten, skönt att spara på hö.
 
Min häst skulle stå i sjukhage en vecka och jag behövde ca 100kg hö, så det kändes onödigt att öppna en hel bal. Såg att min bonde slagit en sämre plätt och inte hunnit rulla, så jag ringde och frågade om jag fick köpa av det.

Nej, det där är inte hästmat! Det ger jag inte ens bort till dig! Han skulle ge bort det som strö till några tjurar. Han var lite orolig över att hästägare kommer köpa "vad som helst" till sina hästar i år.

Jag löste det genom att köpa en hel bal och dela med en kompis istället.
 
Vi fick också rejält med regn igår med åskan. Underbart! Den store (största?) producenten av hästhö omkring här gick för några veckor sedan ut på FB och skrev att de väntar till slutet av september med nästa skörd och hoppas på hyfsat skörd då. Nu med regnet ser det lovande ut. Hoppas det blir samma för alla höbönder häromkring. Det ska komma mer regn men de bara skjuter det framåt hela tiden :crazy:
Så jag hoppas fortfarande att det ska lösa sig med hö för alla när sommaren är över.
 
Vi fick 7 mm på fm idag, inget inatt men sammanlagt 16 mm på mindre än ett dygn. Alltid något! Är fortfarande lite mörkt på himlen så hoppas det kommer mera!
 
Äntligen regn här också! Jag kan inte minnas att det regnat "på riktigt" (dvs mer än skur) en enda gång sen typ i maj, eller i våras... Igår kom det flera störtskurar på nån minut, men det enda de orsakade var att utomhus blev ångbastu (24 grader kändes plötsligt som minst 35. Vidrigt.). Inatt och imorse regnade det ihop med åskan. Och det droppar fortfarande lite stilla, ihop med mer åska. Trodde väl aldrig att jag, av alla människor, skulle säga det - men halleluja! :banana:
 
Värmen och fukten nu är ju mumma för allt vad mögel heter. :crazy:
Jag har två alternativ, att försöka förvara höet i grannens maskinhall eller på logen ovanför den gamla lagårn. Det senare innebär att jag måste bygga någon form av brygga då den gamla rasat och jag måste då försöa rulla upp balarna för hand, orkar tre vuxna det tro? :confused:

Logen känns som ett bättre alternativ då det är luftigare, i maskinhallen står luften mer stilla och den är i plåt, logen i trä, vad tror ni om alternativen? :nailbiting:
 
Värmen och fukten nu är ju mumma för allt vad mögel heter. :crazy:
Jag har två alternativ, att försöka förvara höet i grannens maskinhall eller på logen ovanför den gamla lagårn. Det senare innebär att jag måste bygga någon form av brygga då den gamla rasat och jag måste då försöa rulla upp balarna för hand, orkar tre vuxna det tro? :confused:

Logen känns som ett bättre alternativ då det är luftigare, i maskinhallen står luften mer stilla och den är i plåt, logen i trä, vad tror ni om alternativen? :nailbiting:
Hade helt klart valt logen om det gick. Sätt fast rep i balen så en person kan dra och två putta? Är bron dålig eller är det brist på traktor som gör det? Tänker att man kanske kan lägga efter efterlysning på en tjänst om det är brist på traktor, någon med arbetshäst kan ju kanske hjälpa till. :)
 
Värmen och fukten nu är ju mumma för allt vad mögel heter. :crazy:
Jag har två alternativ, att försöka förvara höet i grannens maskinhall eller på logen ovanför den gamla lagårn. Det senare innebär att jag måste bygga någon form av brygga då den gamla rasat och jag måste då försöa rulla upp balarna för hand, orkar tre vuxna det tro? :confused:

Logen känns som ett bättre alternativ då det är luftigare, i maskinhallen står luften mer stilla och den är i plåt, logen i trä, vad tror ni om alternativen? :nailbiting:
Hur brant är det? Tre vuxna klarar utan problem att rulla en rundbal med hö även i en mindre uppförsbacke. Blir det brant får man hitta på andra lösningar.
 
Hade helt klart valt logen om det gick. Sätt fast rep i balen så en person kan dra och två putta? Är bron dålig eller är det brist på traktor som gör det? Tänker att man kanske kan lägga efter efterlysning på en tjänst om det är brist på traktor, någon med arbetshäst kan ju kanske hjälpa till. :)
Den har rasat som jag skrev, kommer inte bygga någon som håller för en traktor utan bara så jag får upp höet isf.
Hur brant är det? Tre vuxna klarar utan problem att rulla en rundbal med hö även i en mindre uppförsbacke. Blir det brant får man hitta på andra lösningar.
Svår fråga, jag kommer isf att bygga i samma lutning som den gamla, det är mellan stenbryggan och logen det rasat både den gamla träbryggan och lite sten.
 
Den har rasat som jag skrev, kommer inte bygga någon som håller för en traktor utan bara så jag får upp höet isf.

Svår fråga, jag kommer isf att bygga i samma lutning som den gamla, det är mellan stenbryggan och logen det rasat både den gamla träbryggan och lite sten.
Jaha jag tänkte att det var torkställning eller liknande på logen som hade rasat, var nog lite trött. :laugh: Några reglar lagom breda för balen och så några tvärbrädor över det för er att gå på?
 
Min häst skulle stå i sjukhage en vecka och jag behövde ca 100kg hö, så det kändes onödigt att öppna en hel bal. Såg att min bonde slagit en sämre plätt och inte hunnit rulla, så jag ringde och frågade om jag fick köpa av det.

Nej, det där är inte hästmat! Det ger jag inte ens bort till dig! Han skulle ge bort det som strö till några tjurar. Han var lite orolig över att hästägare kommer köpa "vad som helst" till sina hästar i år.

Jag löste det genom att köpa en hel bal och dela med en kompis istället.


Det kommer säkert att bli så att man får vara glad om man får tag på något grovfoder liknande alls.

Här är det kaos. Super dåliga skördar.
Vår hö bonde fått in mindre än hälften. Fick boka hö för tre månader. Det var en kall dusch!
Efter idogt letande och ringande fick jag hjälp av en tidigare hö bonde som viste en några kommuner bort som hade obokade balar. Nu är nu vinter höt inköpt. Hoppas verkligen att vi kan ta in hö själva nästa år. Då är det inte lika stor mängd som behöver köpas in om det blir dålig skörd.
 
Det kommer säkert att bli så att man får vara glad om man får tag på något grovfoder liknande alls.

Här är det kaos. Super dåliga skördar.
Vår hö bonde fått in mindre än hälften. Fick boka hö för tre månader. Det var en kall dusch!
Efter idogt letande och ringande fick jag hjälp av en tidigare hö bonde som viste en några kommuner bort som hade obokade balar. Nu är nu vinter höt inköpt. Hoppas verkligen att vi kan ta in hö själva nästa år. Då är det inte lika stor mängd som behöver köpas in om det blir dålig skörd.
Nä, jag är medveten om problemet, men lite rädd för hur det kommer slå ut. Hästar är lite bortskämda med fint grovfoder, hur kommer dom reagera på att bli fodrade med "skräp"? Kommer det bli mycket sjuka hästar? "Skräp" är iof bättre än svält, men hur kommer hästarna må?
 
Nä, jag är medveten om problemet, men lite rädd för hur det kommer slå ut. Hästar är lite bortskämda med fint grovfoder, hur kommer dom reagera på att bli fodrade med "skräp"? Kommer det bli mycket sjuka hästar? "Skräp" är iof bättre än svält, men hur kommer hästarna må?

Det den hygieniska kvaliten är svår på hö i vanliga fall med kondens/fukt. Men hur blir ensilagebalar som är pressade i värmen? Har de tillräkligt med fukt för att fermenerings prossesen ska starta? De slagna gräset torkar fort i+ 30. Funderar jag på.

Och ja det är nog så att många ängar slagits i sommar som inte slagits på många år kan ha oönskade växter och lite sly mm.

Det är nog så att många får grovfoder som inte är som tidigare. Men så länge man ser på grovfodret och luktar på det så det luktar bra så tror jag det går bra. Men vad gör man om man inte kan få tag på annat? Det är den svåra frågan.

Hade vi inte fått tag på foder hade vi fått avliva våra hästar i höst/vinter.
Hade kunnat dryga ut de lilla höt vi fick boka med torkade löv, nässlor och slagit med lie o hässat lite eget hö. Men hade inte räckt hela vintern.
 
Nä, jag är medveten om problemet, men lite rädd för hur det kommer slå ut. Hästar är lite bortskämda med fint grovfoder, hur kommer dom reagera på att bli fodrade med "skräp"? Kommer det bli mycket sjuka hästar? "Skräp" är iof bättre än svält, men hur kommer hästarna må?

Det beror nog på vad man menar med ”skräp”? Om det är bukfylla eller om det är olämplig föda. Jag tror inte ”bukfyllemat” kommer ställa till problem, men däremot de som pga bristen känner sig ”tvingade” att ge foder som inte är hygieniskt okej eller innehåller olämpliga växter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 081
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 972
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 072
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp