Grubblar...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Idag skulle min nya ponnyryttare rida Bella för första gången. Hon var här i måndags och bara pysslade om Bella, men idag skulle det ridas. En kompis var med och red Flinga.

Första 15 minuterna går väldigt bra. Bella är följsam och lugn men så händer nåt och hon världens spel och racergaloppera inne på ridbanan och nästan springer genom staketet. Tjejen sitter kvar och vi får stopp på Bella. Jag leder Bella med ryttare på i två varv då hon varvat ned, går sedan ett varv brevid.

Tjejen rider två varv själv och sen händer samma grej igen. Vad är detta? Bella har aldrig någonsin gjort detta och är visserligen framåt annars men inte i närheten av det här.

Nu har jag gått och grubblat hela kvällen och kommit fram till en teori. Bella har aldrig ridits i skymningsdags. Kan det vara så att hon tyckte det var läskigt att ridas när det började mörkna?

Vi ska testa dagtid med nya tjejen nästa gång och se om Bella beter sig normalt då.
 
Sv: Grubblar...

Kan det inte vara så enkelt att hon testar henne?
 
Sv: Grubblar...

Hon har aldrig testat andra nya ryttare, men visst det är en möjlighet. Dock har jag ju aldrig sett henne bete sig såhär.
 
Sv: Grubblar...

Jag är myycket tveksam till skymningsteorin... hästen gör knappast skillnad på att bli riden och bli ledd. Tror jag iaf ;) Kanske sadelgjorden nöp henne eller nått?
 
Sv: Grubblar...

Ja jag blir inte klok på det. Bella har aldrig betett sig så här. Får se hur det går nästa gång...:confused: Om det varit sadelgjorden skulle hon ju knappt hållt sig lugn när jag ledde henne.
 
Sv: Grubblar...

Kan ju vara en teori. Kände inte igen min ponny igår. Ikväll ska jag tömköra henne när skymningen faller och se om hon beter sig knasigt då också. Här ska det göras utredning...:D
 
Sv: Grubblar...

Mitt ena arabsto gör exakt så om hon får en ryttare på ryggen som är osäker och lite nervös. Det är som om hon läser av osäkerheten och försöker springa ifrån den.
Igår var en flicka i 13-årsåldern här och red tillsammans med två andra tjejer som har ridit här tidigare. Exakt det du beskriver hände, stoet gick först lugnt men började plötsligt rusa och jag fick stoppa henne och leda henne. Nytt försök, samma sak.
Då bytte vi ryttare, till en av de andra tjejerna som är ganska orädd och gärna gör ett försök på oroliga hästar. Stoet stressade först, men efter en stund lugnade hon ner sig och gick till slut riktigt fint. Inga fler rusningar.

Det lustiga är att hon kan bära runt rena nybörjare på ryggen så försiktigt som om de var av glas, men så snart hon får en ryttare på ryggen som kan lite men som ändå är osäker så gör hon så. Jag tolkar det som om hästen vill ha en ryttare som ger henne en känsla av säkerhet och att hon vill springa ifrån obehaget om hon inte får det.
 
Sv: Grubblar...

Vad det tjejen som sadlade och tränsade? Det kan vara en sån sak att sadlen kommit för långt bak eller fram eller att något skaver eller nyper. Fast då borde hästen kanske sagt ifrån på en gång...
 
Sv: Grubblar...

Jag har arbetat med ponnyn idag. Ska markarbeta henne kommande dagar nu. Får se om tjejen vill göra ett nytt försök. Kan ju vara så att ponnyn kände osäkerheten.

Det var lite som en chock för mig att se beteendet på ponnyn för så här har hon ju aldrig gjort. Tack och lov så behöll jag lugnet och gav tjejen lugnande ord och hon följde mina instruktioner bra så vi fick stopp på ponnyn.

Fortsätter detta bus ska jag ringa till hennes fd ponnyryttare och fråga om de inte kan komma hit.
 
Sv: Grubblar...

Jag är myycket tveksam till skymningsteorin... hästen gör knappast skillnad på att bli riden och bli ledd. Tror jag iaf ;) Kanske sadelgjorden nöp henne eller nått?

Min gör VÄÄÄLDIGT stor skillnad på att bli riden och bli ledd!
 
Sv: Grubblar...

Min f.d mini var jätterädd för att motioneras i mörker. Han skenade ofta rakt ut bland fälten :crazy: Var rädd för allt, såg spöken osv. Det enda positiva var att han fick ett rejält motionspass :)
 
Sv: Grubblar...

Jag tömkörde lite igår vid skymningssnåret och hon ville dra till stallet. Det ska bli intressant och se i helgen om ponnytjejen kommer och vill rida hur Bella beter sig då...
 
Sv: Grubblar...

ponnyryttaren kanske gjorde en ridskoleklassiker? d v s "råkade" få hästen i galopp? Jag fick banna min sambo hårt i början för att han gjorde så :devil:
 
Sv: Grubblar...

Hon råkade inte få henne i galopp. Tjejen är väldigt försiktig av sig och ville bara skritta första ridturen men Bella tyckte att här går vi igenom alla gångarterna. *Knashäst*
 
Sv: Grubblar...

alltså det låter ju som att hon testar henne, alla ryttare sitter olika/är spändare än andra/hårdare i händerna än andra osv.. hon testar nog bara, ha 12 åringen att fortsätta rida så skall det no gå bättre :) kan du inte testa att ha 12 åringen på ryggen på henne och så longerar du? e hon likadan då?
 
Sv: Grubblar...

Tömkörde igår och då skulle hon dra iväg. Men jag ska testa att longera tjejen nästa gång om hon nu vill fortsätta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 969
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 517
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp