Grus kostnader

G

Gazzan

Jag tänkte beställa hem nått lass sand och tänkte höra med er som har typ gjort en paddock vad fick ni ge för väggrus/sand ?per lass!
 
Sv: Grus kostnader

Hej! :)

Gruset är ofta inte så dyrt, det är transporten man får betala för. Så det beror på hur långt du har till grustaget :idea:

/Cecilia
 
Sv: Grus kostnader

Mitt underlag på ridbanan gick på ca. 5000:- Det beror på hur långt du har till närmaste grus/sandtag. Frakten kostar ganska rejält medans gruset/sanden inte är så dyr. Jag beställde 40 kbm. sand 0-8 mm. för ett par år sedan. Det är säkert dyrare i dag.
Ponnymorsan
 
Sv: Grus kostnader

Väggrus brukar ligga på ca 100 kr per ton, sand är lite dyrare 130 - 140 kr per ton (inklusive moms). Sen tillkommer transport... den beror som sagt helt på hur långt bort du bor.
 
Sv: Grus kostnader

Jag betalade runt 5000:- för 40 ton grus ( vanligt som man lägger på gångar och infarter), hemkört och klart. Det är som sagt transporten som är dyr. Sen får man betala grusskatt och så moms på grusskatten förstås...:crazy:
 
Sv: Grus kostnader

Oki jag bor i Västerås.. har väl någon min 3 kanske nä 2 max 2 mil...
Men 5000 för et HEL paddock?? oki inte så farligt dyrt.. jag tänkte grusa upp en hage på 10X10 meter bara sen lite på stallplanen..Men runt 1000 spänn för de man kan ju åka och hämta själv har släpkärra!
 
Sv: Grus kostnader

Va!
Stooor släpkärra du har, eller har jag fattat fel, ska du bara pudra 100 kvadratmeter m sand. Gör nog ingen större nytta.
Nu vet jag inte varför du ska ha sand i en hage men om det är för att den är blöt så gör det ingen nytta heller.

Jag är jättenyfiken - vad/varför?
 
Sv: Grus kostnader

Ne inte pudra men kostar de bara 5000 att täcka en hela stor paddock med alla dessa lager med sand kan de knappast kosta mer än 1000 kronor att fylla upp en hage på 10 meter bred och 10 meter lång nu tror jag inte ens hagen är så stor men de skall vara lite ute på stallplan också och jag ska ha VÄGGRUS och det var väl billigare än paddocksand?
Jag ska fylla upp hagen där de går passagen mellan hage och stall(lösdrift) bli geggamojja annars.
 
Sv: Grus kostnader

Låt bli släpkärran! Finns inget mer patetiskt än folk som hämtar sand/grus med släpkärra (oftast äldre herrar) och glatt lastar på. Sen står hjulen i kors. Sand/grus är TUNGT! Betydligt tyngre än man tror. Nä, låt du någon köra hem det åt dig. Billigare än att köpa ny släpkärra...;)
Ponnymorsan
 
Sv: Grus kostnader

Nej det kostar nog betydligt mer att göra en hel paddock.
40 ton grus räckte till vår stallplan, sen fyllde vi på med ytterligare 10 ton året därpå.
40 ton är mycket i vikt, men inte så mycket när man ser den lilla högen.
En paddock ska ju dessutom byggas i lager, först grus, sen sand.
 
Sv: Grus kostnader

precis så jag menade.. så runt 1000 kronor bör ju räcka.... aja de visar sig.. men ajg hade trott att ett las grus skulel gå på masa tusenkronor typ 10 tusen för att fylla upp lite grus i min hage=)
 
Sv: Grus kostnader

Kan släpkärran ta 1 ton hö torde den kunna ta 1 ton grus:confused:
Men man får ju kolla vad som blir billigaste... och lättast=)..
 
Sv: Grus kostnader

Ja förvisso. Jag köpte 40 ton sand. Detta var två lastbilar med släp. Visst kan du köra fram o tillbaka med släpkärra. Tvivlar dock på att det blir billigare i längden bara...
 
Sv: Grus kostnader

1 ton grus är en pluttehög är nog inte mer än det går i en sandlåda till barnen. Sand ÄR tungt :crazy: :crazy: :crazy:

MEN om man har nära så kan man tjäna in transportkostnaden genom att hämta själv.

Själv använder jag inte sand utan macpac en slags sten som blir som dränering så att det inte ska bli kladdigt mellan byggnaderna.

Det bästa med den här typen av sten är att även om den försvinner ner i jorden så fortsätter den att vara dränernade :banana: :banana:

Fick det här rådet av Sydsten när jag ringde dit. Och jag har lagt 17 ton mellan byggnaderna är nog ca 5*10 m och innan vi la på det så grävde vi bort ytskicktet så det är nog 10 cm tjockt lager. Gör bäst nytta om det är lite tjockare. Det var för några år sedan och nu i år eller till nästa år så ska vi fylla på med ca 10 ton till.
 
Sv: Grus kostnader

1 ton grus på 100 kvm, tja du, det kommer de ut ungefär som socker på en kanelbulle i mängd...:D
 
Sv: Grus kostnader

Ja men man kan ju köra måååånga gånger m släpkärra.
Blir billigt liksom asså
 
Sv: Grus kostnader

För man har väll inge' annat för sig, kan man tänka..:angel: :angel:
Ponnymorsan
 
Sv: Grus kostnader

Stavades visst MakPak och är 0-4 allt enligt deras hemsida ;)

Det tvättade stenmjölet, MakPak, uppvisar goda egenskaper både vad gäller stabilitet och dränerande förmåga. MakPak används med mycket gott resultat i samband med plattläggning, hästanläggningar, vid gjutning, m.m.

Finns visst olika storlekar på det. Men jag ringde och frågade vilket som var lämpligast till just det jag skulle använda det till.
 
Senast ändrad:
Sv: Grus kostnader

Oki ja då har jag svårt att tro att för en HEL paddock som oftast är 20X40 heter skulle kosta bara 5000 med ALL grus totalt.
Om jag skulle behöva mer än 20 ton till min pluttplätt när det var någon här som hade 40 ton till sin paddock..:crazy:

Aja jag kommer ringa till ett sandtag och säga hur stort jag ska grusa upp och be om det billigaste gruset de har sen får vi helt enkelt se vad de kommer att kosta och hur mkt grus jag behöver=)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
950
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 905
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp