Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Det är sån duk jag tillverkar, vi levererad bla till skärblacka.
Visst fungerar det utmärkt som markduk?
jag har det under min ridbana.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag rekommenderar också vira. Jag hämtar bitar som ska slängas direkt från tillverkare (jobbade där tidigare). Jag har fixat åt bekanta som anlagt ridbana och har själv använt det i trädgården och har det under spånet i min ligghall för att det inte ska blanda sig med underliggande jord och damma.

Kommer att använda det till min blivande lilla ridbana/volt.

Plockade upp en bit häromdagen som legat 5 år under stenmjöl och den var helt oförstörd.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Undrar lite.
Vi har en gräspaddock nu i en av hagarna.
Den ligger så pass att den lutar nedåt, dvs. ena kortsidan är högre än den andra.
Skulle det räcka med att ta bort grässvålen, lägga markduk direkt på jorden o sen grus/sand uppepå o då bara ha ett dike i ena kortsidan o då alltså inte jämna till den utan ha den i den sluttningen??
Vad tror ni blir det en bra dränering.
Behöver ju inte ha en perfekt ridbana bara ngt att rida på under höst/vintern o som man kan jobba lite i.
Men kommer nog inte rida 7dagar i veckan där pga fina ridvägar runt om.
Kom gärna med synpunkter.
(obs ngn som vet hur mkt gruset/sanden kostar???)
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

jag lät hästarna beta ner rejält och trampa sönder gräset där jag ville ha min paddock..
Sen la jag på 10 cm grus... kostade 4000... kunde rida i den paddocken hur bra som helst.. la sedan på 10 cm till 2 år senare och paddocken har hållt i 10 år...

Bara jag som rider och jag gjorde egen hemma "harv" som jag hängde efter åkklipparen så jag höll min paddock fin..

Så för ca 8000 har jag haft kanonfin paddock i 10 år..

Beror väl lite på var och hur man bor och vad man ska sin paddock till.. Jag har hobbyridit, longerat och tömkört och har haft en fin paddock.. har varit noga med att sladda den om det är risk för att det ska frysa så det isåfall fryser plant och inte bucklig..

Älskar min paddock! Billig var den också! Gjord i skåne där det regnar mkt och det har fungerat.. Har det dock varit mkt blött ute så har jag undvikit att använda paddocken..

Min är inte helt rak utan den lutar pytte pytte lite, vilket har hjäp mig när jag kört med åkklipparen då det har varit lättare att " sladda bort vattnet"..

Paddocken är 26 ggr 36 meter..
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

jag lät hästarna beta ner rejält och trampa sönder gräset där jag ville ha min paddock..
Sen la jag på 10 cm grus... kostade 4000... kunde rida i den paddocken hur bra som helst.. la sedan på 10 cm till 2 år senare och paddocken har hållt i 10 år...
Vilken sorts grus hade du på? Kommer du ihåg på ett ungefär hur många ton som behövdes? Har du en ram runt som höll kvar gruset?
Skulle du säga att den är åt det lösa eller åt det hårda hållet?
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

visst kan man fylla på med grus så det blir plant men då går det åt mer grus och grus är dyrt.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Men gud det lät ju jätte billigt o bra.
Vi har 3 hästar på gården men det är inte så att den kommer bli riden på varje dag eftersom vi har fina ridvägar oxå.
Men hur har det blivit med att gräset växer upp??
Det är ju inge kul om det hela tiden växer upp gräs underifrån.
Våran "gräspaddock" lutar oxå neddåt i ena kortänden så jag kan tänka mig att den kan dränera av sig själv..

Har du lagt ngt runt om så att gruset ligger kvar??
Vilken storlek på grus hade du?

Jätte tacksam för svar!

Kram Sandra
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Då har nog priserna stigit sen de gjorde sin bana, vi håller på just nu och gruset kommer gå på mellan 20.000-25.000kr för våran 20*60 bana.
 
Sv: Grus på gräs = billig ridbana, funkar det?!?!

Jag betalar 65 kr per ton för grus (0-18?) Och räknar med ca 80 ton. alltså ca 5000 kr. Kanske lite mer. Tänker lägga markduk direkt på vallen (ev gräva ett par gravar med dräneringsslang tvärsöver) Fylla på med grus. Ha telefonstolpar som ram. Har en kompis som kan göra allt arbetet så det blir budget-bana:)
 

Liknande trådar

A
Anläggning Har läst ridsportförbundets broschyr "Bygga för häst" och ser slantarna fladdra iväg. Har tänkt bygga ridbana, helst 20x40, på...
2 3
Svar
55
· Visningar
23 649
Senast: benson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp