Bukefalos 28 år!

Gummisnoddar

Cilla

Trådstartare
när jag använder en gummisnodd på en häst (vilket inte händer så ofta) så spänner jag den såpass hårt att det blir ett tryck på nacken, ner genom bettet och in emellan frambenen, NÄR HÄSTEN STRÄCKER UPP HUVUDET ONORMALT LÅNGT. alltså när skallen hamnar i ett sådant läge att det är omöjligt för ryggen att bli fin. när hästen sänker ner huvudet, försvinner trycket och därmed obehaget. i samband med snodden försöker jag alltid att använda en mycket mjuk och lätt hand och ett mjukt ridsätt.

nu till min fråga, är det helt fel?
ja menar, om man spänner den för hårt blir det ju tryck hela tiden och hästen blir helt fel i rundningen... eller? :confused:
 
om det verkligen blir som du säger att trycket släpper när hästen "går som den ska" så tycker jag att det är helt ok. använder själv den på det sättet... tycker den funkar bättre än martingal om hästen kör upp huvudet men när han inte gör det så hänger den helt slappt...
 
Du får varken rygg eller bakbens aktivitet genom att dra ner huvudet på hästen.

"alltså när skallen hamnar i ett sådant läge att det är omöjligt för ryggen att bli fin. "

Vet inte riktigt hur du menar med fin rygg, men som skrivet snodden stjälper mer än hjälper.

Tag hjälp av en bra instruktör och försök lär dig hur man når till den punkt där hästen i jobbar i en bra arbetsform istället.
 
Det beror på hästen och hur hårt snodden är spänd, om en snodd hjälper eller stjälper. Varför detta generaliserande!?

Det verkar som om alla som ogillar snodd tror att vi som använder den har den spänd så den inverkar hela tiden. Jag har den så löst att den bara inverkar då hästen tar upp huvudet REJÄLT. Alltså inte när han går som vanligt. Han kan med andra ord gå i en öppen och avslappnad form utan att den inverkar, men om han kör upp huvudet i taket så hjälper den honom att komma nedåt igen - med mycket mildare och följsammare hjälper än vad jag skulle kunna ge. Om jag förstår det rätt så är det så trådskrivaren menade också. Hur kan detta stjälpa!?

Dessutom slappnar han av bättre med snodden, och jag spänner loss den när han ska skritta på lång tygel före och efter passet (även fast den är så löst spänd att det nog inte behövs.

Jag ska försöka rita och förklara, men ni får ha lite tålamod...
 
Ok, jag håller med om att generaliserade dock för att jag sett allt för många använda snodden felaktigt.

Men trådskaparen skrev ( för mig ) klart och tydligt att hon använder snodden för att få en "fin" rygg och jag på pekade att huvudets placering inte har med rygg eller bakben att göra, tvärtom.

Alltså varför inte finna orsaken till varför hästen slår upp huvdet och arbeta bort det utan hjälptygel??
 
nej, nej, det var inte det jag menade!!! med fin rygg alltså!!! :eek: :o
jag använder snodd i syfte att "plocka ner" hästen på rätt nivå igen. hästen känner bara av snodden när han drar upp huvudet rejält!!! och jag använder absolut inte snodden i syfte att forma hästen, för en hårt spännd snodd ger inte hästen en chans att sänka huvud och gå avslappnat.

och det finns ingen häst i världen som klara att forma ryggen när huvudet är så högt att det nästan ramlar över bakåt.... :mad:
 
Jag rider med snodd när jag dressyrar för att ägaren vill att jag gör det. Jag är inte tillräckligt duktig för att alltid och hela tiden få honom att arbeta rätt. Snodden gör då att han ÅTMINSTONE inte går med huvet i taket. På så sätt kan jag arbeta honom, lära mig och bli bättre, utan att han riskerar ryggont. Så småningom, när jag kan mer, så plockar vi bort snodden. Nu är det sällan som den faktiskt inverkar nämnvärt, men det skadar ju inte att ha den hängande där utifall att...

... och som jag skrev tidigare så verkar han gilla den och slappnar av när jag använder den.
 
Visst, vi kommer ingen vart i denna diskussion.

Jag hade valt att lära mig rida utan snodden, och du/ägaren valde en annan väg.
 
jag tycker att du gör helt rätt som använder snodden.. det låter inte som att du använder den i fel syfte....tänk på att hästen måste söka stöd på bettet och inte bara på gummisnodden...LYCKA TILL MED PÅLLEN
 
bara en liten surgubbe i all enkelhet. läste igenom det jag skrev och förstår varför du tolkade det som du gjorde. så jag ber om ursäkt för den... :bow:
 
Hästen kastar ofta upp huvudet vid dålig kontakt med tygeln eller annat obehag som beror på ryttarens sits och balans, eller frånvaro av skänkel. Som du använder snodden verkar vettigt, men när du rider bättre är det dags att plocka av den och lära dig jobba hästen som vanligt! Bara för att hästen böjer på nacken betyder det inte att den har bakbensaktivitet eller använder ryggen. Låt någon longera dig för att få perfekt sits, balans och inverkan, eller rid dressyr barbacka! Då ska du se att du snart kan inverka så bra på hästen att den slappnar av och nosen stannar där den ska vara!
 
Jag är rätt rabiat anti-hjälptygelsmänniska. Men jag förstår inte vitsen liksom. Att med någon form av hjälpmedel tvinga hästens huvud nånstans påverkar ju ingenting annat än halsen. Vill man påverka rygg och bakben så är det bättre att lära sig rida och framför allt ha tålamod. Är inte häåsten stark nog att bära sig i trav, rid då i skritt tills ni är framme...
 
Nu är det ju så att alla hästar är olika, därför finns det en uppsjö av bett och hjälptyglar. Proffsen ser när hästen behöver något annat bett eller någon annan extra hjälp. Man får göra vad som krävs för att ridningen ska funka. Personen frågade ju inte huruvida han/hon skulle kasta hjälptygeln, utan hur den skulle användas. På ridskolorna har de ibland snodd till de oerfarna. Det skonar hästen så att ryttarna kan lära sig sits, inverkan och balans, sen tar man av dem. Varför vara anti allt? Ge lite tips istället!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 680
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp