Bukefalos 28 år!

"Gunga" igång hästen??

Cha9

Trådstartare
Måste bara fråga "er" som är inne i branchen.. Det var ett tag sen jag var lite aktiv på AR-sidan, men nu tränar jag ett ekipage med en nyinskaffad häst som ska vara AR-riden.
Frågan som uppstått är; varför i hela friden ska man "gunga" i sidled med sätet om man vill få trav??
Jag förstår att man kan lära in det som signal såklart - men som jag fått det beskrivet, så ska man alltså förstärka "sidledskänslan" man har i skritt och öka den aktiveringen? I min värld blir överkroppen instabil och ryttarens tyngdpunkt vobblar omkring, vilket inte kan vara lätt för hästen att balansera upp..
Jag har tidigare stött på liknelsen med Toker och orgelspelandet (på julafton) för nedsittningen i trav, och det kan jag väl kanske köpa, men som igångsättningssignal??? Är detta vedertaget eller en "variant"?? Och hur utför man detta utan att lägga vikten åt en massa olika håll???
Den som känner igen detta får gärna förklara för mig vad syftet är? För mig är det emot alla principer om kroppskontroll och tyngdpunkt.
Som sagt förstår jag att det GÅR att lära in (precis som man skulle kunna fatta galopp genom att dra i örat ;) ) men det måste väl finnas en tanke bakom? Dvs att det på något sätt skulle vara bättre/underlätta för hästen eller att man åstadkommer någon särskild inverkan. Jag kan inte för mitt liv komma på vad det skulle vara?
Ibland undrar jag om en del hittar på ridtekniker bara för att "vara annorlunda" än alla andra...
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Fast nu är det inte jag som rider... :laugh:

Frågan är ju hur man gör detta a) utan att överdriva rörelsen i överkroppen b) utan att förlägga vikten hos ryttaren växelvis till höger och vänster (för mig lägger man vikt i sina sittben)
c) och vilken "nytta" detta gör eller varför man ska göra det...?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Vilket bra svar : P

Tekniken är för mig inte okänd (om det är samma som jag tänker : P) men inte alls i samma mening! Denna 'pendling' (dock bara en aning med benen och med höften) är ett sätt att hitta takten och sittbenen, ffa lära känna när hästen lyfter sina bakben (för att kunna driva i precis rätt tid, när hästen lyfter benet), MEN jag vill ha detta för att kunna reglera skritten, att kunna driva i takten för att den INTE ska byta över till tvåtakt. Att definiera den takten man rider i för att den ska byta är ju heltokigt i mina ögon! Ingen annan plats har jag hört detta, utan precis tvärtom (rid den takt du vill ha).
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jamenprecis! =) Din förklaring köper jag rakt av, och det måste innebära att jag inte är helt tokig som tycker det verkar befängt att använda det som jag ovan beskrivit. Tilläggas bör ju att detta alltså är en tredjehandsinformation jag fått och att det inte alls överensstämmer med mina egna teorier om ridning - därav funderingen.. Alltså måste vederbörande ha missuppfattat "hela grejen" och blandat ihop begreppen.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Frågan som uppstått är; varför i hela friden ska man "gunga" i sidled med sätet om man vill få trav??

Ja, det undrar jag också. Jag har hållit på med AR i åtta år och aldrig hört något liknande.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jamenprecis! =) Din förklaring köper jag rakt av, och det måste innebära att jag inte är helt tokig som tycker det verkar befängt att använda det som jag ovan beskrivit. Tilläggas bör ju att detta alltså är en tredjehandsinformation jag fått och att det inte alls överensstämmer med mina egna teorier om ridning - därav funderingen.. Alltså måste vederbörande ha missuppfattat "hela grejen" och blandat ihop begreppen.
Jo det här att cykla med sittbenen är ngt speciellt o även när man tror att man kan ge hjälpen i ett exakt läge där hästen ska fatta med just det benet som man önskar. Som en startknapp.
Aldrig ett ord om att man förbereder o sen överlåter det till hästen att själv utföra sitt rörelsemönster- som den gör bäst själv.

Har aldrig hört någon annan inriktning påstå just detta eller anse sig kunna veta exakt vilket/ vilka ben som är i marken på en tiondels sekund.

fattningar påstås även börja med inner bak- bara för att det är det som sätts längst fram först....Man kan egentligen inte det där med vad som "bär".... för stunden. O vill inte stimulera DE TILL ATT BÄRA MER NÄR DEN TRAMPAR "FÖRBI" TYNGDPUNKTEN .....just det innebär att det ena benet just då bär mkt vikt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Vänta nu..? Du menar att du förstår/känner igen det jag nyss beskrivit? Att det alltså är så att det förkommer just den instruktionen för igångsättning? (Rätta mig om jag förstått fel)
Men som jag förstår dig har du inte mycket till övers för teorin?
Jag kan inte annat än hålla med dig. Och det ska ha att göra med vilket ben hästen har i marken (i skritt?) - mycket märkligt.. Hästen har väl alltid minst två ben i marken när den skrittar?

Ännu värre blir det ju om man får för sig att hästen fattar galopp med inner bak?? Finns dessa personer verkligen på riktigt? Och - än mer märkligt - betalar folk för att höra det??

Ibland undrar jag om det vore en affärsidé (nu är jag väldigt ironisk ;)) att hitta på lite nya "grepp" och sedan marknadsföra sig som utbildad i tex Ecuador, ta hiskeligt betalt och sedan lära ut att hästen har tryckpunkter på manken (tänk zonterapi) som ger impulser till musklerna... Nä usch - nu kände jag mig nästan lite elak... Hoppas ni förstår att det sista var ett rejält skämt.. :d:angel:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Vi är ju några stycken AR-ryttare som skrivit i tråden att vi inte känner igen det fenomen du beskriver. Men axel - som ju är direkt anti-AR - känner igen det som något som man praktiserar i AR? :confused:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Har inte hört talas om någon som gungar i sidled för att få igång hästen i trav. ?? Det låter som en (minst sagt) annorlunda variant.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

fattningar påstås även börja med inner bak- bara för att det är det som sätts längst fram först....
Vänta nu. Visst. Det kanske förekommer någon tränare som påstår att galoppen börjar med inner bak, men jag har aldrig någonsin hört en tränare säga något sådant. Inte inom någon inriktning. Att galoppen startar med ytter bak är vedertaget och det gäller nog alla inriktningar. (western och island är jag inte kunnig i)
Har du verkligen hört en tränare som menar att galoppen börjar med inner bak? :crazy:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är bara att använda sökfunktionen på - cykla med sittbenen samt fattningen startar med inner bak.

Vänta nu. den största diskussionen om fattningen kom från en kunnig:confused: CL.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag har inte tid att söka just nu.

Men - CL är väl ungefär lika mycket AR-ryttare som du själv är?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Hon hade väl bara ett annat sätt att räkna som jag fattade det :confused: Precis som i Kyras bok där hon fokuserar på att fatta när innebar e i luften? Kyra menar ju oxå att galopp e fyrtaktig å hon e väl kunnig om nån.
Alltså inte som skolgalopp utan att svävet e sista takten.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jo det här att cykla med sittbenen är ngt speciellt o även när man tror att man kan ge hjälpen i ett exakt läge där hästen ska fatta med just det benet som man önskar. Som en startknapp.
Aldrig ett ord om att man förbereder o sen överlåter det till hästen att själv utföra sitt rörelsemönster- som den gör bäst själv.

Har aldrig hört någon annan inriktning påstå just detta eller anse sig kunna veta exakt vilket/ vilka ben som är i marken på en tiondels sekund.

Vet inte om jag är OT nu - men om man INTE "cyklar med sittbenen" eller känner in bakbenen - hur tajmar man ex vis byten och övergångar?

Jag känner absolut igen tanken - men det är inte specifikt "AR".
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Man gör inget aktivt. det är hästen man följer o i byten sitter man om av att hästen byter. man sitter inte om innan eller för att byta.
Du vill inte trycka ner den sidan som måste få komma upp.

I trav ska inte rumphalvorna vicka- hela ryggen ska guppa upp o ner. annars är det gång- den går.
titta på en hästs rygg i galopp- Det påverkar inte sadeln- hela ryggen lyfts upp i svävmomentet.

vicka med rumapn a la cykla gör endast gångare- fult som fasen..
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det där med att cykla med sittbenen har jag aldrig förstått mig på, men det är väl mest ett sätt att uttrycka det samma som att vara följsam? Det finns ju mängder av olika saker att uttrycka sig på och för folk att tänka. Hur man tänker påverkar ju oss och om någon har lättare för att bli följsam av att tänka baklängescykling så funkar ju det för den ryttaren. Det funkar inte för mig, men om man tex läser Centrerad Ridning så finns det ju mängder av tips på hur ryttaren kan tänka i olika situationer och vissa funkar väl för en del ryttare och andra tankesätt passar andra bättre. Tror det blir mest fel om man går ifrån att det är ett sätt att tänka och inte direkt göra. Hur man tänker och vart man lägger fokus i sina tankar påverkar oss väldigt mycket. Det gäller väl helt enkelt att hitta vad som passar en själv. Tanken påverkar de små men ack så viktiga detaljerna i ridningen. Jag har nog en hel del tankebilder som jag tänker efter, som jag använder mig av vid ridning. Har inte du det också?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Håller med, det är inte specifikt AR. Jag tränar inte AR och jag använder den tekniken i skritt och trav, rör bäckenet i sidled, snarare än fram och tillbaka. Kallar det kanske inte för att cykla eller gunga, jag rör bäckenet mer i en cirkelrörelse framåt-åt sidan-bakåt-åt sidan. Rör bara bäckenet så då, inte hela kroppen...ungefär som magdansöserna...balanspunkten är rakt upp och ner.... bäckenet kan ju "svinga" ändå...:D

Axel
Om man rider med sätet som den primära signalen, vilket jag gör, så måste man rida med ett aktivt säte alltid, dvs hästen följer ryttarens säte och inte tvärtom. Annars blir man beroende av skänklar och tyglar. Självklart måste man känna in hur hästen rör sig först (följsamhet)...det handlar ju inte om att hästen ska lära sig att röra sig på annat sätt än vad som är naturligt för den...bara att den ska anpassa takt, tempo och gångart utifrån bäckenets (ryttarens) rörelser och intensitet..fast det kanske inte var så du menade med "man gör inget aktivt"....?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är bara att använda sökfunktionen på - cykla med sittbenen samt fattningen startar med inner bak.

Vänta nu. den största diskussionen om fattningen kom från en kunnig:confused: CL.

Men om du tittar på vad som händer med hästens bäcken/rygghalva från det att den börjar en förflyttning framåt till att ha genomfört ett helt steg så får du en cyckelrörelse som går nedåt-framåt-uppåt- bakåt, och ryttarens bäcken ska ju följa hästens rörelse och inte sitta och jucka som många gör.

Sen har då aldrig jag hört ngn annan än CL som påstår att galoppen börjar med innerbak
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp