Bukefalos 28 år!

"Gunga" igång hästen??

Sv: "Gunga" igång hästen??

VAR säger dem att det är en cykelrörelse?

De rider ju med ett ett starkt säte/sits håller sin egen balans. För hästen.

På den första filmen rider han med ett ännu mer tydligt o fördröjande sådant.

Han rider med bollsäte för att få hästen med sig- håller takten HELA tiden o får på så sätt hästen med sig uppåt.
Så rider alla numera. Tinne red min häst så, men kunde inte förklara vad hon gjorde. Hon förvaltade den stora energin mest med sätet o det kunde inte jag.. då.

Som sagt så är det en höftrörelse som sker automatiskt när man är följsam i sitt bäcken och så länge man inte är låst i bäckenet så blir det så oavsett om man sätter ett namn på det eller ej.. dom flesta är nog inte ens medvetna om att det kallas cykelrörelse.

Du ser väl att höftena rör sig? Det skall dom ju inte enligt dig utan man skall sitta helt statiskt i höften och guppa med rumpan upp och ner enligt som du förklarar det

Det gör ingen ryttare i dessa filmerna iallafall. Säkerligen inte du heller.

Liknelsen med Bollsätet kom med Kyra men hör och häpna så levde det ryttare/tränare innan Kyra var född. Kyra är makalös på att öppna upp och vara följsam i höften och bäckenet.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det finns samlande, drivande, bromsande säte o det är svårt att förklara vad man gör.
det handlar mest om hur du använder hela bålen som bottnar i sadeln- det hästen känner. De använder den kommunikation som man har-säte ben tyglar o har en fantastisk timing. De gör inte för mycket o för länge- inverkar helt rätt.

Den rent följsamma sitsen används mest på råa hästar.
Det SER ut som de inte gör något, men fasen vad de rider.

Tror någon att man kan sitta upp på dessa hästar o bara vara följsamma?
Då rör de sig inte alls som de nu gör o kommer inte att röra sig, utföra ngt o mest troligen dra iväg bara- som vilket ök som helst.

Många skulle säga att hästarna är oridna o olydiga- när det själva verket är en konst.

Nu tror jag bestämt att du har missuppfattat hela begreppet följsam och vad det innebär, följsam är inte att vara lealös om du nu trodde det. Man får använda en hel del muskler för att klara av att vara följsam. Det är banne mig inte enkelt att ha den bålstabiliteten så att man klarar av att vara följsam i bäckenet och höftena.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tyckte hon var duktigare förr - någon som observerat samma sak? Har det med åldern att göra? (herregud, jag som redan tkr det är svårt att rida: hur ska det inte bli nästa år då jag fyller 40?! ;))
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Då frågar jag igen. Skaffa ett citat där ngn påstår liknelsen med cykel- tack.

Nej alla idag rider- FÖR sina hästar o det är väldigt tydligt på Patrik som har en sådan fantastisk takt o gung i sin häst nu.
Han är inte alls särskilt följsam-även om det kan te sig så.

Kyra har allt som oftast pratar om skump vilket inte är samma sak- en anings fördröjning.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det finns samlande, drivande, bromsande säte o det är svårt att förklara vad man gör.
det handlar mest om hur du använder hela bålen som bottnar i sadeln- det hästen känner.
Ja det är ungefär vad jag menar. Vi använder ju sitsen på olika sätt vid olika tillfällen i ridningen och för att få den rätta känslan vid de olika tillfällena finns det en uppsjö av olika tankesätt eller liknelser. Det gäller ju att hitta en tanke/liknelse som passar en själv. Det kan nog variera stort bland oss ryttare.

Tror någon att man kan sitta upp på dessa hästar o bara vara följsamma?
Det gäller ju att i första skedet kunna vara följsam för att sen kunna påverka hästen med sitsen. Enbart följsamhet räcker inte om man vill rida.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja det är ungefär vad jag menar. Vi använder ju sitsen på olika sätt vid olika tillfällen i ridningen och för att få den rätta känslan vid de olika tillfällena finns det en uppsjö av olika tankesätt eller liknelser. Det gäller ju att hitta en tanke/liknelse som passar en själv. Det kan nog variera stort bland oss ryttare.

Det gäller ju att i första skedet kunna vara följsam för att sen kunna påverka hästen med sitsen. Enbart följsamhet räcker inte om man vill rida.
Som svar på att sitta upp på en elithäst.

Nej det räcker inte för det du kommer att göra är att bromsa den för man klarar inte av att bruka energin utan att dra den i munnen- känns lite okontrollerat.
Har inte den sitsen o timingen som behövs..
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja men då har jag förstått det rätt.
Följer sadeln med i denna rörelse?

(förlåt för "dumma" frågor men jag är påväg någonstans med detta).

Nej sadeln får man köpa själv....:D Nej skämt åsido, jag tror inte att jag förstår vad du menar...?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

gunga i sidled vid trav :confused:?? Vad har det med traven att göra öht? och hur skulle detta se ut egentligen, tror man bara får en förvirrad häst, lägg sen till fler moment och det blir pyttipanna av alltihop. krångla till det i onödan är onödigt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Som svar på att sitta upp på en elithäst.

Nej det räcker inte för det du kommer att göra är att bromsa den för man klarar inte av att bruka energin utan att dra den i munnen- känns lite okontrollerat.
Har inte den sitsen o timingen som behövs..

Jag pratar sits vid ridning generellt. Det är klart att man inte använder sitsen likadant på hästar vid olika utbildningsståndpunkter. Vad i det jag skrev skulle bromsa en elithäst? Jag menar att ryttarens sits måste vara följsam i grunden för att ryttaren ska kunna påverka hästen med sitsen. (= kan man inte vara följsam kan man heller inte påverka rätt) Sen kan man kalla följsamheten många olika saker och varje ryttare använder väl den liknelsen som känns bäst för dem själva. Häng inte upp dig på cykelpedalerna. De som gillar den liknelsen kan väl få göra det? Om det funkar för dem så why not?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag förstår inte den liknelsen. på cyckel rullar man fötterna för att få hjulen all rulla. Stuv i sitsen, vid tex uppförsbackar kan man stå upp (om man inte har en med växlar) och då åker ju gärna kroppen lite åt varje sida när man trampar, speciellt om det är en jobbig uppförsbacke.

Det spelar ingen roll hur jag har mina sittben, cyckeln åker frammåt om jag trampar, väldigt enkelt. det tar längre tid att lära sig rida. Och sen är ju hästen en levande varelse oxå till skillnad från cyckeln.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag förstår inte den liknelsen. på cyckel rullar man fötterna för att få hjulen all rulla. Stuv i sitsen, vid tex uppförsbackar kan man stå upp (om man inte har en med växlar) och då åker ju gärna kroppen lite åt varje sida när man trampar, speciellt om det är en jobbig uppförsbacke.
Jag fårstår den inte heller, men det finns ju uppenbarligen de som trivs med den liknelsen och får det att fungera och då kan de väl få göra det? Var och en får hitta den liknelse som passar dem för att få rätt känsla och resultat.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Fast det är väl därför det finns olika sätt att associera, för att vi är olika och inte kan ta till oss exakt samma tankesätt.

Sen angående cyckelsätet så fattade jag det som att det handlade om att trampa baklänges...
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

jo så var det nog till och med, baklänges. Vilket ju gär liknelsen bara ännu roligare. Jag undrar verkligen vem som kom på detta. snart kommer väll nån och säger att man ska simma till häst lr nått för att komma fram i en viss gångart :rofl:. det kallar jag för att krångla till saker å ting, helt i onödan.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Igår när jag var ute på en tur satt jag och kände efter ordentligt. Vad som händer, om man slappnar av i bäckenet och följer med i rörelsen, är att varje gång hästen sätter ner och skjuter på med bakbenen så åker samma sidas bäcken (ryttarens) upp/fram...är man sen aktiv i sätet då...dvs gör samma rörelse men aktivit med muskelinverkan (ej lyfta, mer skjuta fram/upp)...så skjuter man i praktiken på bakbenen, ett i taget. Man gungar alltså inte fram och tillbaka (Jukkar) med hela bäckenet, utan skjuter upp/fram en sida i taget. Eftersom hästens rygg rör sig liknande så lämnar aldrig sittbenen sadeln. Jaa det är så jag ser på det och utför det. Jag har inget namn för detta och man får gärna kalla det för cykelsäte, bollsäte eller cirkelrörelse...det är effekten jag är ute efter.

Det låter som en bild i "Spänst och harmoni i ryttarens sits" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153431987 :D Där visas tydligt (bakifrån i skritt) hur ryttarens rygg är rak men att höfterna lutar mycket för att just följa med hästens rygg i rörelsen och inte glappa med sittbenen/hindra rörelsen. Som jag förstått det alltså, har inte boken här och kan inte citera just nu :)
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

"Jag tror inte gungandet är bättre än juckadet faktiskt, känns som ett omständigt sätt att rida på." Skulle säga att det nog beror på, för en elev är det bra att det är åt sidan, kanske man tänker mera att den sträcker en sida och kortar en annan, än att ryttare juckar och bromsar hästen på så vis (en häst som redan är engagerad och kliver i). På en annan är det kanske mycket bättre att jucka för att driva den framåt för att den redan segar så mycket att hela hästen vickar (en häst som är långsam)? Tror också som någon sa att det kanske också mjukar upp höften på ryttaren, att det är sidledes man ska vara mjuk också inte bara 'upp ner'.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

OK, ska försöka förklara då hur jag tänker/ser på saken. Sadeln, i alla min som är en westernsadel av ranchmodell, är ju inte tillräckligt elastisk i bommen för att röra sig exakt som hästens rygg, den ligger an mot ryggen men rör sig med ryggen mer som helhet. Min sadel har en wadebom, den bommen är gjord för att man ska komma nära hästen, samtidigt som den fördelar tryck över större yta. Bommen är dessutom inte helt stum, den rör sig om än lite och jag kan i alla fall känna (förnimma) hästens ryggrörelser genom sadeln.

Igår när jag var ute på en tur satt jag och kände efter ordentligt. Vad som händer, om man slappnar av i bäckenet och följer med i rörelsen, är att varje gång hästen sätter ner och skjuter på med bakbenen så åker samma sidas bäcken (ryttarens) upp/fram...är man sen aktiv i sätet då...dvs gör samma rörelse men aktivit med muskelinverkan (ej lyfta, mer skjuta fram/upp)...så skjuter man i praktiken på bakbenen, ett i taget. Man gungar alltså inte fram och tillbaka (Jukkar) med hela bäckenet, utan skjuter upp/fram en sida i taget. Eftersom hästens rygg rör sig liknande så lämnar aldrig sittbenen sadeln. Jaa det är så jag ser på det och utför det. Jag har inget namn för detta och man får gärna kalla det för cykelsäte, bollsäte eller cirkelrörelse...det är effekten jag är ute efter.

Delvis KL
Sen angående gungandet i sidled, det kan ju vara så att för att hitta denna sits och följsamhet så behöver man överdriva...för att komma ifrån "jukkandet" fram och tillbaka kan man helt enkelt behöva "gunga" från sida till sida ett tag. Helt enkelt en "lösgörande" övning för ryttarens bäcken...
Hela grejen är ju att det är hästen som rör sig passiv rörelse för oss.
Av den anledningen kan gravt funktionshindrade kan få muskelstimuli.

att skritten kan vara som hela havet stormar o att man får det till ngn cykelrörelse. Jag tycker det mer liknar första trappan i lustiga huset- 1 steg framåt ett halvt tillbaka- gung. Aldrig i sidled.

I trav går rörelsen mer uppåt- i vart fall på mina hästar:bow:

BTW så sätter mina hästar igång till trav med bara att jag spänner till magen. Samma med galopp men med mer förberedelse o hjälp.

det funkar dock inte på folk som inte kan spänna till endast magen. Handen får inte bli spänd.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Fråga, vilka ryttare har så dålig kroppskontroll att de spänner handen om de spänner magen? De musklerna reagerar ju inte ens nästan med varandra (såvida människan inte blir rädd).
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

jo så var det nog till och med, baklänges. Vilket ju gär liknelsen bara ännu roligare. Jag undrar verkligen vem som kom på detta. snart kommer väll nån och säger att man ska simma till häst lr nått för att komma fram i en viss gångart :rofl:. det kallar jag för att krångla till saker å ting, helt i onödan.

När hästen trycker ifrån med sitt bakben sker ju en upplyftande rörelse i ryggen. Så alltså när hästen lyfter sitt bakben så sänks länden. I det ögonblick hästen lyfter sitt ena bakben är samma sidas ryggmuskel i sitt högsta läge. När bakbenet förs framåt sänks ryggmuskeln nedåt och framåt är då i sitt lägsta läge när den belastar sitt bakben. När hästen återigen skjuter ifrån m bakbenet, höjs återigen ryggmuskeln och förs bakåt för att sedan återigen inta högsta positionen strax innan hästen ska lyfta sitt bakben för att påbörja nästa steg

Dom rörelser som sker i hästens ländrygg, återspeglas i ryttarens sittben.
Det blir UNGEFÄR samma rörelse som om man skulle cykla baklänges

Vad är det som är roligt och krångligt med det :confused: knappast ngt påfund av ngn, gå ut å se hur en häst rör sig så förstår du nog.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag cycklar inte, och gör jag det går det inte baklänges iaf. och inte bryr jag mig om hur mina sittben är då heller, varför skulle jag göra det? jämförelsen är fånig, enligt mig -onödigt krånglig. Men vill man tänka att man ska cyckla baklänges så är det ju upp till dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp