Bukefalos 28 år!

"Gunga" igång hästen??

Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag cycklar inte, och gör jag det går det inte baklänges iaf. och inte bryr jag mig om hur mina sittben är då heller, varför skulle jag göra det? jämförelsen är fånig, enligt mig -onödigt krånglig. Men vill man tänka att man ska cyckla baklänges så är det ju upp till dom.

Men då följer du inte med hästens rörelser som sker i ryggen. Men det är väl upp till dig om du vill hitta på ett eget sätt att använda din kropp på, ist för att vara följsam med hästen. Men det kallar iaf jag krångligt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nu tror jag jag fattar vad du läst fel. med cycklar menar jag på en cyckel -givetvis! därför blir det lite märklig att jämföra dessa två. och jag som sällan cycklar, typ aldrig, blir det bara väldigt krångligt att tänka sig att man ska cyckla på hästen. För på en cyckel tänker man inte på ens sittben -helt onödigt! medan på en häst gör man det -helt nödvändigt! Tills det blir per automatik.

att cykla är för mig att veva med benen typ och riktigt så ser jag inte på ridning.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Men om du inte gör cirkelrörelsen bakåt med ditt bäcken, utan gör nått annat då kallar inte jag det för följsam. Läste du mitt inlägg om hur hästens länd/rygg rör sig? Följer du den rörelsen så kommer ditt bäcken gå neråt/framåt uppåt/bakåt
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nu tror jag jag fattar vad du läst fel. med cycklar menar jag på en cyckel -givetvis! därför blir det lite märklig att jämföra dessa två. och jag som sällan cycklar, typ aldrig, blir det bara väldigt krångligt att tänka sig att man ska cyckla på hästen. För på en cyckel tänker man inte på ens sittben -helt onödigt! medan på en häst gör man det -helt nödvändigt! Tills det blir per automatik.

att cykla är för mig att veva med benen typ och riktigt så ser jag inte på ridning.

Såg inte detta inlägg förens jag postat det andra. Men jag har skrivit tidigare om bäckenets rörelse, så jag menar inte vad som sker längre ner i benen :) så om man försöker registrera vad som sker i ens bäcken om man trampar baklänges på en cykel, så kommer automatiskt samma rörelse ske i ditt bäcken vid ridning :idea:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

nej jag följer med hästen i dess rörelser. och jag behöver bara tänka trav nästan, hästar som har svårt för trav är lättridning bra. vid galopp gäller galoppfattning, sen följer man med i rörelsen, min inte som nått jm.ande lr cyckla baklänges lr nått.

Följer man bara med hästen naturligt så behöver man inte tänka på att man ska cyckla fram lr baklänges. viktigt att man sitter rätt över -lodrät sits. med sittbenen rakt över och inte är sned själv.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ens bäcken är väldigt viktig att inte glömma bort, så där håller jag med dig. Men för min del så om man säger till nån "cyckla baklänges" så tror jag att detta inte har önskad effekt, det skulle det iaf inte haft på mig -förvirrat att cyckla. Men däremot att vara medveten vad ens bäcken och sittben gör är ju jätteviktigt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Fast är man bara avspänd i sitt bäcken och ffa höfter och det följer hästens rörelse så kommer det automatiskt att bli en circelrörelse bakåt, alltså inget man måste aktivt göra själv eller sitta och tänka på , rörelsen är såpass liten att man knappt registrerar den som åskådare. Så benen kommer ju att ligga an stilla intill hästens mage, bara höfter/bäcken som gör den lilla lilla rörelsen

Så precis som du skriver, följer man bara med hästen så måste man inte tänka på hur man ska göra, det sker av sig självt
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man måste jämföra det med ngt mekaniskt där man är aktiv för att få den att röra sig.

Följ hästens rytm (som varierar väldigt) o ha din egen stabilitet I rörelsen.

Bara för att folk inte kan förlika sig med tanken betyder inte alls att DE inte kan rida o vara följsamma.

Enbart följsamhet ger inte en god utveckling. Dressyr är betydligt mer komplext än så- svårt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man måste jämföra det med ngt mekaniskt där man är aktiv för att få den att röra sig.

Följ hästens rytm (som varierar väldigt) o ha din egen stabilitet I rörelsen.

Bara för att folk inte kan förlika sig med tanken betyder inte alls att DE inte kan rida o vara följsamma.

Enbart följsamhet ger inte en god utveckling. Dressyr är betydligt mer komplext än så- svårt.

Jämförelsen har väl kommit upp pga att ryttare inte varit följsamma, de kanske har vaggat från sida till sida, eller sitter och juckar. För att få den kategorin att förstå hur de ska följa med hästen så har man gjort den liknelsen. Finns väl fler sätt att förklara, men detta passar mig/och vissa tränare bäst.

Men om ngn rör sina sittben åt alla andra konstiga riktningar än den som fortplantar sig genom hästens rygg beroende på benens fas, så har jag väldigt svårt att få det till att denne är följsam på ett för hästen följsamt vis. Och precis som du säger, det krävs mer än bara följsamhet
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Som sagt, därför känns det som att man krånglar till det. att lära sig att slappna av, följa med och sen att man blir medveten om ens egen kropp ink. sittbenen är en god början. att man blir medveten om hur man själv sitter och rider så går hästen därefter :).

Edit. ser en del som överdriver, finns det nått fulare än att jm:a? (jucka manke) lr vara sned sjäv -hästen blir därefter. eller överdriva i största allmänhet (ta i för land å fosterland, istället för att se till sig själv först, finslipa)
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

ja vi tänker och tar åt oss informationen olika, för en del blir det krångligt, andra inte
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

För mig är "cykla bakåt" inte en liknelse - utan högst konkret. Att resp sittben rör sig fram-upp-bak-ner beror på att själva hästen rör sig framåt – inte att hästens rörelse är sådan, den är upp-ner.

Väldigt många liknelser kommer från Sally Swift och för många hjälper dessa att rida medvetet. Mig t ex - jag blir även hjälpt av bollar :D). Bara för att man inte själv förstår en liknelse eller vill/kan ta in och ha nytta av den behöver man inte hävda att den är fel eller onödig. Det är subjektivt ”tyck” som bara gäller för den eller den personen.

Detsamma gäller förstås tvärtom. Att man INTE tar till sig sådan pedagogik innebär inte att man är "sämre" på något vis, varken som ryttare eller individ. Vi har olika sätt att lära in.

………och åter igen – att rida primärt med sätet (följsamt OCH aktivt ) och att tajma in hjälperna rätt (beroende på var i steget hästen befinner sig) är på inget sätt bara AR. Och att det skulle innebära överdrivet juckande förstår jag inte alls.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

För mig är "cykla bakåt" inte en liknelse - utan högst konkret. Att resp sittben rör sig fram-upp-bak-ner beror på att själva hästen rör sig framåt – inte att hästens rörelse är sådan, den är upp-ner.

Väldigt många liknelser kommer från Sally Swift och för många hjälper dessa att rida medvetet. Mig t ex - jag blir även hjälpt av bollar :D). Bara för att man inte själv förstår en liknelse eller vill/kan ta in och ha nytta av den behöver man inte hävda att den är fel eller onödig. Det är subjektivt ”tyck” som bara gäller för den eller den personen.

Detsamma gäller förstås tvärtom. Att man INTE tar till sig sådan pedagogik innebär inte att man är "sämre" på något vis, varken som ryttare eller individ. Vi har olika sätt att lära in.

………och åter igen – att rida primärt med sätet (följsamt OCH aktivt ) och att tajma in hjälperna rätt (beroende på var i steget hästen befinner sig) är på inget sätt bara AR. Och att det skulle innebära överdrivet juckande förstår jag inte alls.
Det skulle då innebära att sadelhalvorna skulle röra sig oberoende av varandra.:bump:

För mig låter det som när Kloker spelar på dragspelet med rumpan:rofl:Jag ser inte ngn som ger rätt hjälp- som en knapptryck där hästen fattar galopp t.ex eller byter bra utan förberedelse.
Är hästen beredd så är den ju med på noterna.

Jag satte igång i trav- lättridning idag genom att börja rida lätt. hästen var med mig från sekunden som jag antydde det:love: Alltså jag reste mig aldrig ur sadeln utan att hästen själv följde med.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag satte igång i trav- lättridning idag genom att börja rida lätt. hästen var med mig från sekunden som jag antydde det:love: Alltså jag reste mig aldrig ur sadeln utan att hästen själv följde med.
Det är ju så man vill ha det. :)Att hästen följer ryttaren. Men för att kunna påverka med din sits måste du i grunden ha en följsam sits. Följsamhet är förutsättning för att sitsen ska kunna påverka. Vissa ryttare får uppenbarligen en mera följsam och bättre fungerande sits av att tänka att de cyklar baklänges. Om det fungerar för dem så fine, tycker jag. Tanken påverkar vår kropp mer än många tror. Att hitta en tanke som förbättrar sitsen är inte fel. (sen passar den förstås inte alla) Har inte du någon tanke eller en känsla som du eftersträvar för att det ska få positiv effekt i ridningen?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Fast jag ser ingen konflikt i det (?) - att i tanken sitta på ett dragspel som Toker /cykla bakåt / sitta på balansboll (eller whatever) och att förbereda hästen på galopp eller vad det nu är.

Hur menar du med sadelhalvorna?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nu tror jag jag fattar vad du läst fel. med cycklar menar jag på en cyckel -givetvis! därför blir det lite märklig att jämföra dessa två. och jag som sällan cycklar, typ aldrig, blir det bara väldigt krångligt att tänka sig att man ska cyckla på hästen. För på en cyckel tänker man inte på ens sittben -helt onödigt! medan på en häst gör man det -helt nödvändigt! Tills det blir per automatik.

att cykla är för mig att veva med benen typ och riktigt så ser jag inte på ridning.

Blunda och känn efter hur hästen rör ditt bäcken om du slappnar av.:idea:
Jag tycker inte heller om såna där invecklade bilder så jag förstår dej men i detta sammanhang så blir det faktiskt en liknande rörelse.

Jag fick även på träning lyfta en aning aning, (knappt märkbart o inte synbart, men kännbart för hästen...) på varje lår växelvis, det kändes jättedumt men hjälpte mej att komma ner bra rakt över hästen och känna sittbenen tydligare, samt inte spänna i benen så fort jag ville inverka..

Skulle inte kalla det veva med benen direkt men ändå:angel:
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jadu Axel - vi är så heligt överens.. ;) Som sagt så kan jag förstå liknelsen med cyklingen - men i skritt! Precis som sätet måste följa galoppen i en lite diagonal rörelse. Men för mig är ett aktivt/passivt "travsäte" när båda sittbenen samtidigt släpper sadeln och följer med upp (beroende på travens storlek förstås). Jag upplever det som att hästens rygg rör sig betydligt mera upp/ned än i sidled i trav.
Kan detta bero på vad för typ av häst man rider, hur man upplever det? En häst med markbunden gång (eller kort sväv) kanske upplevs som mera "rullig" i sidled? Eller hästar som inte skjuter på "rakt" utan även har en vridning i påskjutet?
Sedan beror det också på vad man strävar efter, vilket jag förstått är lite olika.. En del vill ha konstant kontakt med sadeln (vilket jag också trodde i min ungdom var det bästa) och andra, inklusive mig själv, menar att man måste "lämna ryggen fri" för att inte hämma den.

Själv lärde jag mig sitta med total muskelavslappning, men med hyperkontroll av magmuskler och aktiv "studs" uppåt i varje travsteg, av en häst! Den var extremt storgångad, dessutom med lite stumma framben som gav en ganska stötig känsla - och den tålde absolut inte att sätet var kvar i sadeln i svävmomentet! Här talar vi om att lämna sadeln flera cm!! Så fort man försökte "fixera" sätet i sadeln exploderade hästen (eller om man på något sätt försökte knipa sig fast) - så det var bara att anpassa sig!

Denna teknik har jag med framgång använt på många hästar - och verkligen lärt mig att kunna bibehålla en stor gång. Mitt mål är alltså att kunna ha balans nog att kunna lyfta bort låren/hela skänkeln och ändå kunna följa med (upp) - och sedan taktmässigt "landa" på exakt samma ställe i sadeln. Om man då börjar tänka "cykla baklänges" är det väldigt lätt att hamna ur position... (Fast det kanske går att kombinera?)

När man behärskar denna passiva "studsteknik" upplever jag att inverkan blir oerhört exakt och man varierar takt/samling genom att antingen förstärka eller minska aktiviteten av "studsen". Kyra tycker jag är den som bäst förklarar den metod jag menar, både i böcker och filmer. Skänkelns inverkan blir minimal och man rider som om man var helt utan ben!

Kan det vara så att vi är så oense bara beroende på om vi vill ha sätet fixerat/kvar i sadeln eller inte när vi travar?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Håller med du även om mina hästar inte störs av en följsam o inte studsande sits;)

Trodde att någon skulle svara dig, men det här forumet lider av stilje.. som vanligt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp