Bukefalos 28 år!

Ha oförsäkrad häst

caradan

Trådstartare
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)
 
Jag insåg ganska snart att en A1 livförsäkring är snuskigt dyr när jag skaffade min första häst. När dessutom en person i stallet inte fick pappren påskrivna för avlivning av vet trots en usel (det var helt kört) prognos så plockade jag bort den delen av försäkringen.
Nu har jag en av mina försäkrad i 20000 och den andra i 8000 i A1 liv. När årsförfallodagen infaller så ska jag ta mig en rejäl funderare på om det ska få fortsätta se ut så eller om jag ska ta bort/minska ner det.
 
Har själv gått från A1 till ingen försäkring och nu har jag begränsad vet.

Är inte illa ute om någon häst skadar sig akut på helger och är inte barskrapad vid halt häst, liv har jag bara haft ett lågt ett tag på min första häst.
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)

Låter väldigt dyrt! :eek:
Min Herr Häst står som "allmänt halvblod/halvblod utan stam" i försäkringspapperna, och har 50 i liv + 50 i vet.vård. Han blir 15 år nästa tisdag. Jag betalar typ 5 700 kr/år har jag för mig. Och då har han ändå en kronisk skada (artros + ringbandsförtjockning i nedersta hasleden, höger bak).
Men tror ändå jag i ditt fall hade resonerat som att det är bättre att behålla, i fall något händer.
 
Låter väldigt dyrt! :eek:
Min Herr Häst står som "allmänt halvblod/halvblod utan stam" i försäkringspapperna, och har 50 i liv + 50 i vet.vård. Han blir 15 år nästa tisdag. Jag betalar typ 5 700 kr/år har jag för mig. Och då har han ändå en kronisk skada (artros + ringbandsförtjockning i nedersta hasleden, höger bak).
Men tror ändå jag i ditt fall hade resonerat som att det är bättre att behålla, i fall något händer.
Eller hur låter det väldigt dyrt!
Ska ringa imorgon och kolla så det stämmer
 
Eller hur låter det väldigt dyrt!
Ska ringa imorgon och kolla så det stämmer

Ja, det låter som ett bra första steg! Att folk t.om. fått betala kring 6 500 kr för halvblod med typ 50+50 i liv/v.v. har jag absolut hört talas om, men aldrig över 7, och definitivt inte 9 500 kr! Så det låter absolut vettigt att börja i den ändan tycker jag :up:
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)
Att inte ha bra veterinärvårdsförsäkring skulle jag aldrig våga. Vad kostar samma försäkring om du plockar bort livdelen?
 
Jag har min 27-åring oförsäkrad sedan hennes yngsta avkomma vants av. För två veckor sedan fick hon kolik och det var första gången sedan 2005 som hon råkade ut för något som skulle ersatts av försäkringen.

Istället lägger jag pengarna på försäkring av hennes yngsta som har bra veterinärvård.
 
Jag har enbart veterinärvård på min häst. Det kostar 5400 kr om året.
Jag valde att ha det så eftersom han aldrig ska säljas, vilket innebär att för mig har han inget pengavärde. Däremot vill jag kunna ge ordentlig veterinärvård när det behövs. Valde då veterinärvård med tillägg för buköppning.
 
Vi har haft ett par helt oförsäkrade hästar. Något fall hade vi försäkring, men när det hände något visade det sig att försäkringsbolagen krånglade så mycket att vi ändå inte fick något när hästen togs bort och/eller behandlades.

Ytterligare ett par har haft bara veterinärvård. Allt beror för mig på hur mycket ekonomi man har och hur blödig man är med att låta bli att behandla och ta bort istället. Redan den första timmen på ett djursjukhus kan ju springa upp till 30 000 kr om det vill sig illa, då gäller det att fatta beslut snabbt.
 
Jag har enbart veterinärvård på min häst. Det kostar 5400 kr om året.
Jag valde att ha det så eftersom han aldrig ska säljas, vilket innebär att för mig har han inget pengavärde. Däremot vill jag kunna ge ordentlig veterinärvård när det behövs. Valde då veterinärvård med tillägg för buköppning.

och för min fjording kostar det en dryg tusenlapp per år. 5000kr i liv, inte för att det är relevant men för att det ingick lite extra saker om man hade livförsäkring, och 50000kr i vet.vård.
Agria.
 
Låter väldigt dyrt! :eek:
Min Herr Häst står som "allmänt halvblod/halvblod utan stam" i försäkringspapperna, och har 50 i liv + 50 i vet.vård. Han blir 15 år nästa tisdag. Jag betalar typ 5 700 kr/år har jag för mig. Och då har han ändå en kronisk skada (artros + ringbandsförtjockning i nedersta hasleden, höger bak).
Men tror ändå jag i ditt fall hade resonerat som att det är bättre att behålla, i fall något händer.

Fast det är ganska stor skillnad mellan 15 år och 17 år, det är i den åldern många hästar börjar tappa i värde ordentligt och bli utslitna. Så att din 15-åring är mycket billigare än en 17-åring känns rätt logiskt.
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)

Jag hade tagit den enklare försäkringen och lagt undan pengarna istället. Man, jag tycker inte att det är ett måste att göra allt man kan för att få en häst frisk, särskilt inte en äldre häst. Pension eller de gröna ängarna är helt okej alternativ för min del.
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)

Välj bort liv så brukar det vara betydligt överkomligare.
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)

Mitt sto försäkrades som liten i 100,000kr liv och 120,000kr vet vård/år och 1500kr i fast självrisk utan % och det betalade jag 1000kr i månaden för.

Detta var 2007-2014. :heart
 
Jag hade tagit den enklare försäkringen och lagt undan pengarna istället. Man, jag tycker inte att det är ett måste att göra allt man kan för att få en häst frisk, särskilt inte en äldre häst. Pension eller de gröna ängarna är helt okej alternativ för min del.
Lite så är det jag tänker oxå.
 
Fast det är ganska stor skillnad mellan 15 år och 17 år, det är i den åldern många hästar börjar tappa i värde ordentligt och bli utslitna. Så att din 15-åring är mycket billigare än en 17-åring känns rätt logiskt.
Jag tyckte tvärtom men försäkringsbolaget sa samma som du.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 852
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
977
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp