Hackamore i hoppning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder sådär. Har redan konstaterat att dressyrläder is the shit, annars flyger jag bara så högt över sadeln. Men idag, när jag återigen hoppade, testade jag med hackamore. Och det gick så himla mycket lättare än med vanligt 3-delat tränsbett. Herr Häst är väldigt känslig i munnen, och i dressyren är det inget problem. Men i hoppningen kan jag inte vara så hyperlätt, känslig och precis som jag är i dressyren. Så det slutar endera med att han blir osäker, eller endera ren dragkamp. Tyvärr. Men så testade vi hackamore idag, och oj vilken skillnad! :eek: :bow: Så okomplicerat, lugnt och harmoniskt. Nu kunde jag plötsligen bromsa med enbart sitsen - som i dressyren och han tjafsade varken med munnen, huvudet eller gjorde andra konstigheter! :up:
Nästan så man blir sugen på P&J nu....
Inte för att det är så "TR-strikt" på sådant, men man vill ju ändå följa TR liksom. Hittar ingenting om hackamore för storhästar i hopp-TR:et, öht knappt något om tillåten/otillåten betsling för storhäst. Någon som vet om hackamore är godkänt? Och ifall man måste leda hästen i bett, och sen byta träns när man går in på banan, eller om man även får leda i hackamoret?
Är det förresten någon annan som har positiva erfarenheter av hackamore i hoppning? :D

Innan någon frågar kan jag bara förtydliga: Hackamore i detta fall = Ponnyhackamore. Skänklarna på mitt är väl kanske 15-17 cm eller något åt det hållet.
 
På storhäst är betsling i princip fri. (Undantag som att bettet ej får såra eller sarga hästen.) Således är hackamore tillåtet. (För övrigt är s.k. ponnyhack godkänt även på ponnytävlingar.)
Du får givetvis även leda hästen i hacket eftersom hackamore räknas som en betsling.
 
mitt enda tips: ha en extra rem i sidostyckena (typ som spärrgrimman på travhästar) för det är INTE kul å hoppa med ett hack (i mitt fall helt nytt) som går av mitt i hoppningen....
I övrigt funkade det kalas för mig å min häst :)
 
När jag väl hoppar så är ponnyhack mitt första val av betsling. Ponnyn gillar det och kan ignorera om matte råkar tjuvhålla ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Jag vet att många P&Jer skriver att "vi följer TR i sin helhet" o.dyl, fast det egentligen bara är träningstävling. Men för mig som är...
Svar
18
· Visningar
2 191
Utrustning Kortfattat: har ett halvblod 8år, hoppstam som jag främst tävlar hoppning på. Händer att han tävlar dressyr med. Tredelat går han på...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: JasMiin
·
M
Utrustning testade att rida på hackamore igår, o blev förvånad! hon slappnade av med en gång o släppte upp ryggen (har annars "problem med att att...
Svar
4
· Visningar
1 451
Senast: beauspirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp