Bukefalos 28 år!

HJÄLP med bett!! tips någon ?

JasMiin

Trådstartare
Kortfattat: har ett halvblod 8år, hoppstam som jag främst tävlar hoppning på. Händer att han tävlar dressyr med.

Tredelat går han på endast på dressyrtävling (då man knappt får ha massa andra bett där, läs TR). På träning, och hemma både hopp/dressyr/uteritt rider vi på ett så kallat kulbett (waterford), en slags kedja kan man säga:

500510_01.jpg


Det har funkat bäst hittills. Vanligt 3-delat blir han för stark på, och hänger sig i handen på. Pelham har vi testat, men det "knäppar han av i nacken" på och blir ännu tyngre framtill.

Vad ska jag testa?

Han är inte känslig i munnen, blir gärna för stark för oss att rida. Han är mycket häst att rida dessutom, vi väldigt små. Han gör inte mer än vad man kräver av honom heller..

Tränaren råd: kulbettet, men dock får man inte tävla på det :cry::cry: inte ens i hoppningen...

Tips vad ska jag testa ??
(hackamore omöjligt han blir okontrollerbar, tänderna kollade)..
 
Varför vill du byta bett om det där funkar? Är det för att ha ett att tävla på? Hur funkar tävlandet på det tredelade?
 
Varför vill du byta bett om det där funkar? Är det för att ha ett att tävla på? Hur funkar tävlandet på det tredelade?

Ja precis behöver något som jag får tävla på. Går inte tävla hoppning på 3-delade han blir för stark och på gränsen till okontrollerbar framförallt på framridning där massa andra hästar är samtidigt.. :/ känns som att vi hamnar i en slags kamp, där han "drag" och jag får sitta och hålla i allt jag har typ..
 
Är inte betslingen fri i hoppning på storhäst?

Pelham med tygeln i stora ringen kan funka

Alternativet är ju liksom att träna lydnad och disciplin hos både dig och hästen hela vintern eller hur länge det nu krävs. Ett bett i sig avhjälper ju inte framtunghet eller springighet. :)
 
Jag gillar ju kimblewick om man ska betsla upp.

Men det behöver ju inte alltid vara ett hårdare bett som behövs heller. Kanske ska testa ett bett med kopparrullar, lite svårare att bita tag i. Smalare bett? Tvådelat?
 
Är inte betslingen fri i hoppning på storhäst?

Pelham med tygeln i stora ringen kan funka

Alternativet är ju liksom att träna lydnad och disciplin hos både dig och hästen hela vintern eller hur länge det nu krävs. Ett bett i sig avhjälper ju inte framtunghet eller springighet. :)

Helt fri är inte bettsling i hoppning, även om den är "mer fri" än i dressyren :)

Får inte tävla på Waterford bettet tyvärr..

Pelham med tygeln i stora ringen får jag kolla upp närmare och kanske testa, tack!

Ja precis avsolut måste vi träna på lydnad och disciplin det vet jag om! :) men vill inte hamna i ett läge, där han helt kan ta över (händer främst på tävling, hoppning då han blir så taggad)..
 
Jag gillar ju kimblewick om man ska betsla upp.

Men det behöver ju inte alltid vara ett hårdare bett som behövs heller. Kanske ska testa ett bett med kopparrullar, lite svårare att bita tag i. Smalare bett? Tvådelat?

Kimlewick har jag funderat på, skall jag testa 3 eller 2 delat? vad är skillnad då? Rakt tror jag inte funkar, han "biter" gärna tag i bettet då bara.. och blir ännu mer stark.

Kopparrullar kanske är bra. Har du testat eller har du nån erfarenhet av det? :)
 
En tjej i mitt stall har ett tvådelat med kopparrullar till hennes unghäst. Han var ganska tjafsig i munnen innan men funkar jättebra på det bettet.

Jag rekommenderar aldrig ledade bett när man har kedja på, det blir gärna nötknäckareffekt då. Men det finns ju speciella ledade som bara böjer sig till ett visst läge och låser sig där, de är ok, annars tycker jag hävstångsbett ska vara raka.
 
En tjej i mitt stall har ett tvådelat med kopparrullar till hennes unghäst. Han var ganska tjafsig i munnen innan men funkar jättebra på det bettet.

Jag rekommenderar aldrig ledade bett när man har kedja på, det blir gärna nötknäckareffekt då. Men det finns ju speciella ledade som bara böjer sig till ett visst läge och låser sig där, de är ok, annars tycker jag hävstångsbett ska vara raka.

Okej värt att kollas upp! :) tack!

Har du något exempel på speciella ledade som du skriver?
 
En tjej i mitt stall har ett tvådelat med kopparrullar till hennes unghäst. Han var ganska tjafsig i munnen innan men funkar jättebra på det bettet.

Jag rekommenderar aldrig ledade bett när man har kedja på, det blir gärna nötknäckareffekt då. Men det finns ju speciella ledade som bara böjer sig till ett visst läge och låser sig där, de är ok, annars tycker jag hävstångsbett ska vara raka.

Okej värt att kollas upp! :) tack!

Har du något exempel på speciella ledade som du skriver?
 
En tjej i mitt stall har ett tvådelat med kopparrullar till hennes unghäst. Han var ganska tjafsig i munnen innan men funkar jättebra på det bettet.

Jag rekommenderar aldrig ledade bett när man har kedja på, det blir gärna nötknäckareffekt då. Men det finns ju speciella ledade som bara böjer sig till ett visst läge och låser sig där, de är ok, annars tycker jag hävstångsbett ska vara raka.

Okej värt att kollas upp! :) tack!

Har du något exempel på speciella ledade som du skriver?
 
ySPsAucP_Zook2MJXgdpysXObsoEX7MiRRqv-7bKPqs=w312-h175-p-no

Jag har bara provat det här, som jag beställt från USA. Det går bara att börja framåt en bit sen tar det stopp.

Men myler-bett finns väl också i kimblewick tror jag. Då kan man rotera sidorna för sig, men det böjer sig inte som ett tredelat
 
ySPsAucP_Zook2MJXgdpysXObsoEX7MiRRqv-7bKPqs=w312-h175-p-no

Jag har bara provat det här, som jag beställt från USA. Det går bara att börja framåt en bit sen tar det stopp.

Men myler-bett finns väl också i kimblewick tror jag. Då kan man rotera sidorna för sig, men det böjer sig inte som ett tredelat

Vet du nån sida där jag kan hitta det bettet på? :)

Precis, tack så mycket! Ska kolla närmare på det!!
 
Jag kan inte heller hitta det, det enda som står om bett gäller ponny. Även det om kedjebett.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Kristall10
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 128
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp