hackamore!?

M

mustbeforever

Provade mitt idag men det verkade lite. hm svårt.
Kändes som att det åh så svårt att föklara :smirk: men det gick bra att stanna, lyssnade bra men liksom traven gick lite väl fort och då jag försökte samla så stannade jag han och om jag då drev så ökade han :crazy:det var som svårt att jobba honom.
Hur funkar det för er andra med hack?
 
Du kan ju inte ta ledande tygeltag med ett hackamore, och om du brukar rida mycket med händerna så är det inte konstigt att det känns annorlunda.

Att rida på hackamore kan vara ett utmärkt sätt att vakna upp och inse att man borde lära sig att rida med sits och vikthjälper! (Jag vet av egen erfarenhet... :o)
 
Tänk också på att ett hack fungerar ungefär som en stång. M.a.o det blir stor skillnad för hästen och på ett hack kanske man inte tänker på att det blir så stor skillnad. Ge det lite tid och var noga med att lyssna på din häst för precis som med en stång så "tystar" det bettet ned hästens signaler.

Kan också säga att om man blir "hängande" på hacket så får man snart en häst som lägger huvudet på sned hela tiden...

Bara lite små tips.
 
okidoki, det är ju iallafall första gången så jag får väl ge det ett tag. :smirk:

Vad tycker ni själva om att rida med hack?
 
För mig funkade det bra första gången.. Men jag vet inte om pålle blivit riden på det innan och han lyssnar mkt bra på sits och vikthjälper.. Vilket matte fick erfara och bli uppmärksam på när hon skaffade honom :o
 
.. och en häst som går på bogarna och inte stannar ;) Inte alls egna efarenheter :angel:

Fö så har jag bara ridit en häst på hack och hon funkade bra i början. Sedan blev hävstången för "skarp" hon tog bara ned huvudet och gick på bogarna. Red iofs utan inblandning engelskt, dvs hon skulle saml sig med stöd i handen och på hack är det rätt omöjligt att rida med stöd. Förhållningar märks knappt då, får rida med lätt lätt kontakt för att d ska fungera (precis som att man inte sitter och har stöd på ett stångbett).

Denna hästen gick mkt mkt bättre bettlöst utan hävstång, vid hade en remontgrimma. Även då viktigt att inte ha stöd som på ett bett då signalerna ska vara mkt små.

En parentes: även bett ska ridas med kontakt men tar man stöd så fungerar det oftast att rida med det då man kan dra runt bettet i munnen med kraft och få en effekt, även om det i längden troligen leder bakåt :crazy:
 
Pålle trivs.. men jag är sugen på att skaffa ett sidepull eller annan typ av bettlöst utan hävstångseffekten och med möjlighet att arbeta honom på ett annat sätt. Tror att pålle skulle funka bra på sidepull med. För tillfället går han enbart på hack i väntan på tandrasp :p Men annars varierar jag mellan hack och två olika bett (dressyr/hopp) och det verkar gynna ridningen. Han trivs med den variationen.
 
Jo hackamoret är svårt att rida "dressyr" på...

Det är ett rätt knepigt bett om man ska börja be om saker. Man får nästan ha en häst som endast rids från sätet innan det funkar.
Jag rider aldrig med det på det sättet utan endast när jag rider ut och ibland när jag hoppar.

Längtar efter att ha råd med ett side-pull att hoppa på!! Fast nu kan jag i och för sig inte hoppa på ett tag ändå. :crazy:
 
jag kom ihåg att jag själv tyckte det kändes konstigt först att rida med hack, men nu känns det bara konstigt med bett, och jag älskar hack! pollan med!
Du måste nog tänka på att hästen också är ovan. det tar ett tag att vänja sig,

lycka till
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp