Bukefalos 28 år!

F

Farouk

Funderar, som sagt :), starkt på att köpa ett ponnyhackamore för att testa något nytt.
Hur ska det egentligen sitta?

Jag blir så nervös med nya saker (lindor m.m. :crazy:) och är rädd att saker och ting ska sitta för hårt, ge brännskador osv. :angel:
Samtidigt så tjatar jag på andra (i mina tankar ;)) att hästar INTE går sönder bara sådär pang bom. :o
 
Hehe, jag är nog lite som du, vet inte hur många gånger ja va tvungen att kolla att hästen inte hade fått några sår första gången jag red med sporrar.. :angel:

Ju högre upp du sätter det ju mildare blir det, och skarpare längre ner. Två fingrar undern "knölen" på huvudet.. Minnesförlust. Och kedjan så att hävstången slutar verka vid 45 grader.. Min ponny har inte gått sönder än iallafall ..
 
Min dotter råkade ut för en incident med ett Hackamore. Kindkedjan är ju, som bekant, fäst med läderremmar. Den ena läderremmen brast när hon galopperade, och plötsligt fanns det ingen broms på hästen. Hela tränset var på väg upp över hans öron, och hästen blev rädd och skenade. Hon lyckades luta sig fram och lirka ner tränset så att hon kunde bromsa honom hjälpligt och komma ner på marken. Inga skador på vare sig häst eller människa, men en hemsk upplevelse. Man räknar ju inte med att utrustningen ska ge vika.
Det var den mildare sortens hackamore med korta skänklar. Det var relativt nytt (mindre än ett år) och välvårdat. Det finns alltså all anledning att se över kindkedjans infästning på sitt Hackamore. Vi har bytt mot kindkedjekrokar och kindkedja efter den här upplevelsen.
 
Något liknande har jag också råkat ut för, mitt hackamore (nosbandet på "ponnyhack") mitt i en trekombination, mindre kul kan jag säga, tog en bra stund innan jag lyckades lugna ner mitt stirriga hbl sto på 180cm i manke så att jag kunde hoppa av o leda ut med en tygel runt nosen... :crazy:
just av denna anledningen vägrar jag använda hack med läderdetaljer... har kedja både under och över nosen numera, dock "väl vadderat" med flecee linda+ tejp med ett ludd över.
det blir ganska så stora påfrestningar på lädret och de "läderstumparna" som används på hacken är inte av bästa kvalité...

Ursprungsfrågan: sätt hacket ganska så högt upp ( som en aachen nosgrimma ungefär) och spänn så att du har iaf 2 fingrar mellan nosrygg och hack. Du kan sedan spänna det ganska så hårt om hästen ej är så känslig för de.

och du... jag lovar ponnyn går inte sönder ;)
 
De hack jag sett har syntet material vid kedjan. Känns som att det kan bli lite tunt läder där...risk för att det brister, som det ju gjorde för er.

Duktig tjej som fick stopp på hästen på det sättet!

Själv har jag antingen väldigt kraftigt läder ellr syntet material där. Sen kan man ju byta det mot så som man har på stångbett. Det har jag funderat på många gånger, men inte fått tummen ur att göra det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
718
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 964
Senast: Sel
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 654
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp