Bukefalos 28 år!

"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Så otroligt sorgligt :( Jag gissar på att det finns många som fått det här med att springa eller röra sig generellt och utan krav förstört för sig på grund av skolidrotten och att det är fokus på att prestera.

Skolidrotten har förstört min inställning till all form av fysiska aktiviteter i grupp eller när någon annan tittar på. Detta att bli bedömd och kritiserad är vidrigt. Jag begår hellre harakiri än att göra något fysiskt i lag. Är helt i avsaknad av bollsinne och har skolios och fick därför ha korsett i flera år. Jag kunde inte röra mig och inte andas. Trots det tyckte man att jag skulle vara med på de vanliga idrottslektionerna. Jag skolkade hela tiden. Det enda jag var bra på var orientering för jag har lokalsinne och är bra på att läsa kartor.

När jag nu läser diskussioner om att antalet idrottstimmar borde utökas i skolan för att eleverna ska få röra på sig tänker jag bara på stackars elever som ska plågas ännu fler timmar i veckan.

Jag har ingen aning om hur idrottsämnet fungerar idag, men om kunde hjälpa elever till att hitta en form av fysisk aktivitet som de trivs med skulle det vara till stor nytta för elevens framtida liv.
 
När jag nu läser diskussioner om att antalet idrottstimmar borde utökas i skolan för att eleverna ska få röra på sig tänker jag bara på stackars elever som ska plågas ännu fler timmar i veckan.
Så tänker jag också.

Idrotten var på min tid på stenåldern ett så underligt ämne också, för man fick inte lära sig och inte öva, innan det var dags att sätta betyg. Tex längdhopp. I princip ingen introduktion alls, och sen mättes ens hopp och resultatet var betygsgrundande. I andra ämnen övar man ju på allting, långa rader med uppgifter i matte tex. Men i idrotten betygssattes vi i stort sett helt utan föregående undervisning. Oerhört märkligt. Men jag vill ju tro att ämnet har utvecklats.
 
Så tänker jag också.

Idrotten var på min tid på stenåldern ett så underligt ämne också, för man fick inte lära sig och inte öva, innan det var dags att sätta betyg. Tex längdhopp. I princip ingen introduktion alls, och sen mättes ens hopp och resultatet var betygsgrundande. I andra ämnen övar man ju på allting, långa rader med uppgifter i matte tex. Men i idrotten betygssattes vi i stort sett helt utan föregående undervisning. Oerhört märkligt. Men jag vill ju tro att ämnet har utvecklats.
Det har faktiskt förbättrats upplever jag med hjälp av läroplanen, där det är både teori och praktik. Bonusbarnet som inte är särskilt idrottsligt intresserad, får höga betyg eftersom hon gör det man ska, alltså deltar aktivt i alla delar av idrotten inkl de teoretiska vilket det verkar vara en hel del kunskap om hur kroppen fungerar osv. https://www.skolverket.se/undervisn...DR01&tos=gr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
 
Så tänker jag också.

Idrotten var på min tid på stenåldern ett så underligt ämne också, för man fick inte lära sig och inte öva, innan det var dags att sätta betyg. Tex längdhopp. I princip ingen introduktion alls, och sen mättes ens hopp och resultatet var betygsgrundande. I andra ämnen övar man ju på allting, långa rader med uppgifter i matte tex. Men i idrotten betygssattes vi i stort sett helt utan föregående undervisning. Oerhört märkligt. Men jag vill ju tro att ämnet har utvecklats.
På mina barns grundskola tycker jag de verkligen satsar på att utveckla idrotten. Nu har de visserligen idrottsprofil och redan nu fler timmar idrott än vanlig skola men mina barn gillar det, jag har två som inte gillar fysisk aktivitet direkt men som ändå gillar idrotten i skolan. Jag tycker absolut inte att man ska ta bort idrott och hälsa från läroplanen utan öka antalet timmar. Men det kräver ju resurser som med allt annat! Och en mycket god pedagogik så att alla får en positiv bild av att röra på sig.
 
Jag håller med om att skolan absolut inte ska ha allt ansvar eller utpekas som lösning/problem i den här frågan! Men jag tror att skolan, framförallt om en börjar tidigt i åldrarna, har möjlighet att påverka sättet en ser på rörelse och ge ungdomar en bättre och mindre hetsande grund att stå på så att säga :) (alla verksamheter, framförallt sådana som jobbar med barn, brukar ju ha förbättringspotential även om en inte kan förändra allt eller löser alla samhällsproblem)

Sen tror jag att vi som är vuxna kan fundera några extra varv kring hur vi pratar om framförallt våra egna kroppar men även dom gångerna som en pratar om andras prestationer/utseende osv. Att berömma viktnedgång och stora mängder träning är tex en sådan sak som jag tror skulle kunna förändras och förbättras för att påverka kroppshetsen. Jag vet att många redan gör det men ja, det är en sådan sak som jag tror gör stor skillnad i villa resurser en sedan har som vuxen hällande att förhålla sig till hälso/utseende-hetsen.

Absolut! Skolan är ju den institution som har det grundläggande ansvaret för barn och ungdomars välmående. Det är ett fint och viktigt uppdrag (underdrift). Samhällsbärande. Och skolan måste också gå i bräschen för normkritiska förhållningssätt, vara med och visa vägen. Jag skulle bara vilja se en debatt som tog ett helhetsperspektiv. Att vi pratade om vad skolan behöver för att kunna fullfölja sitt uppdrag mer än om vad skolan borde göra.

När det gäller hälso/kroppshets så tänker jag att det skolan mest kan göra är att på olika sätt lära barnen att förhålla sig till de normer och ideal som råder i samhället. Det är så starka kommersiella krafter och de matas av skeva ideal från så många håll. De behöver verktyg. Och JA hur vi pratar om våra egna och andras kroppar är så himla viktigt och att vi ser oss själva i vitögat och gör allt vi bara kan för att vara goda förebilder.
 
Absolut! Skolan är ju den institution som har det grundläggande ansvaret för barn och ungdomars välmående. Det är ett fint och viktigt uppdrag (underdrift). Samhällsbärande. Och skolan måste också gå i bräschen för normkritiska förhållningssätt, vara med och visa vägen. Jag skulle bara vilja se en debatt som tog ett helhetsperspektiv. Att vi pratade om vad skolan behöver för att kunna fullfölja sitt uppdrag mer än om vad skolan borde göra.

När det gäller hälso/kroppshets så tänker jag att det skolan mest kan göra är att på olika sätt lära barnen att förhålla sig till de normer och ideal som råder i samhället. Det är så starka kommersiella krafter och de matas av skeva ideal från så många håll. De behöver verktyg. Och JA hur vi pratar om våra egna och andras kroppar är så himla viktigt och att vi ser oss själva i vitögat och gör allt vi bara kan för att vara goda förebilder.
Normkritik och källkritik spelar ju en stor roll där att lära sig tolka text för att se vilka som har god grund och vilka som inte har det.
 
Angående skolidrotten. När jag gick i högstadiet så var det ett himla fokus på kalorier, inte bara på idrottslektionerna utan även i andra sammanhang. På en kombinerad matte/idrottslektion dukade de upp olika frukter, lite godis, colaburkar osv och så fick vi välja vad vi var sugna på.

Men, när vi hade fått välja och ätit upp det vi valt så fick vi uppgiften att räkna ut kaloriinnehållet och hur länge vi behövde gå för att bli av med kalorierna. Sen var det bara att gå ut och gå. Skönt för mig att jag redan var så ätstörd att jag inte valde någonting, då kunde jag gå iväg och smygröka än att gå på promenad. :meh:
 
Angående skolidrotten. När jag gick i högstadiet så var det ett himla fokus på kalorier, inte bara på idrottslektionerna utan även i andra sammanhang. På en kombinerad matte/idrottslektion dukade de upp olika frukter, lite godis, colaburkar osv och så fick vi välja vad vi var sugna på.

Men, när vi hade fått välja och ätit upp det vi valt så fick vi uppgiften att räkna ut kaloriinnehållet och hur länge vi behövde gå för att bli av med kalorierna. Sen var det bara att gå ut och gå. Skönt för mig att jag redan var så ätstörd att jag inte valde någonting, då kunde jag gå iväg och smygröka än att gå på promenad. :meh:

Otroligt ogenomtänkt pedagogik!
 
Angående skolidrotten. När jag gick i högstadiet så var det ett himla fokus på kalorier, inte bara på idrottslektionerna utan även i andra sammanhang. På en kombinerad matte/idrottslektion dukade de upp olika frukter, lite godis, colaburkar osv och så fick vi välja vad vi var sugna på.

Men, när vi hade fått välja och ätit upp det vi valt så fick vi uppgiften att räkna ut kaloriinnehållet och hur länge vi behövde gå för att bli av med kalorierna. Sen var det bara att gå ut och gå. Skönt för mig att jag redan var så ätstörd att jag inte valde någonting, då kunde jag gå iväg och smygröka än att gå på promenad. :meh:

Herregud så sjukt.
 
Angående skolidrotten. När jag gick i högstadiet så var det ett himla fokus på kalorier, inte bara på idrottslektionerna utan även i andra sammanhang. På en kombinerad matte/idrottslektion dukade de upp olika frukter, lite godis, colaburkar osv och så fick vi välja vad vi var sugna på.

Men, när vi hade fått välja och ätit upp det vi valt så fick vi uppgiften att räkna ut kaloriinnehållet och hur länge vi behövde gå för att bli av med kalorierna. Sen var det bara att gå ut och gå. Skönt för mig att jag redan var så ätstörd att jag inte valde någonting, då kunde jag gå iväg och smygröka än att gå på promenad. :meh:
Ofattbart uselt. Ofattbart.
 
På mina barns grundskola tycker jag de verkligen satsar på att utveckla idrotten. Nu har de visserligen idrottsprofil och redan nu fler timmar idrott än vanlig skola men mina barn gillar det, jag har två som inte gillar fysisk aktivitet direkt men som ändå gillar idrotten i skolan. Jag tycker absolut inte att man ska ta bort idrott och hälsa från läroplanen utan öka antalet timmar. Men det kräver ju resurser som med allt annat! Och en mycket god pedagogik så att alla får en positiv bild av att röra på sig.
Kommer just ihåg att min unge gick på en förskola med idrottsprofil. Det var toppen! De tog barnen till både simskola och skridskoskola medan man själv var på jobbet! Dessutom var personalen världsledande i konsten att snabbt fixa vettig matsäck till massor av barn! Barnen lärde sig alltså att simma, åka skridskor och rent allmänt att matsäck är en bra grej på utflykt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp