Bukefalos 28 år!

Hälsa på bunden hund??????

Tora

Trådstartare
Läste precis i Aftonbladet om den tragiska händelsen där en flicka blev ihälbiten av en hund. Tydligen hade hunden varit barnens älsklingshund. Ägaren tog tydligen sitt ansvar och avliva hunden.
Men det som gjorde mig förvånad var att flickan hade gått fram till en bunden hund. Är det bara jag som har fått lära mig att man ALDRIG skall gå till en hund som är fastbunden eller överhuvudtaget inte gå fram till en hund utan att fråga ägaren om lov? Nu är det ju så att barn glömmer lätt vad man försöker lära dem speciellt i den åldern som hon var (8 år).
När jag suttit och funderat en stund över artikelln så kom jag på flera åtskilliga gånger som barn har sprungit fram och försökt klappa min hund utan att fråga om lov innan och dessutom blivit sura när jag sagt att ni måste fråga innan ni klappar hunden. Det värsta jag har varit med om (och detta har hänt mer än en gång dock inte samma personer) var när min hund låg vid ICA affären och väntade på mig. När jag kom ut så var det två barn (ca 5 och 8 år gammla) som klappade min hund medan mamman stog några meter därifrån
och tittade på. Jag blir förstås väldigt irriterad och säger till mamman "hur kan du låta barnen göra så utan att fråga om lov". Till svar får jag att om hunden inte tål detta så skall jag inte ha med den. Det ligger väl en hel del sanning i det men är inte det självklart att man inte får gå fram till en hund så. Skall bara tillägga att Pigge (min hund) sog (lever tyvärr inte längre) väldigt snäll och nallebjörnsaktig ut så det var en hel del barn som ville klappa honom varje gång vi var ute. Och jag tycker att det blev mer och mer gånger som jag fick säga till både barn och föräldrar att man måste fråga innan.
Detta är inte på något sätt kritik mot den lilla flickan eller hennes föräldrar utan jag kom bara och tänka på dessa händelser när jag läste artikleln. Så min igentliga fråga är lär man inte längre ut att man aldrig skall gå fram till en hund utan att fråga eller håller denna "regel" på att luckras upp?

Med vänlig hälsning Tora som blir lite filosofisk när hon har tråkigt på jobbet
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Sen är det så att barn tänker att den hunden har jag träffat förr och den är snäll. De har svårt att förstå att Fido som är så snäll inte gillar det när han är uppbunden.

Men visst blir man förvånad ibland över hur dåligt omdöme vuxna människor har. När jag säger att jag inte springer fram och klappar deras cyklar så blir de jättearga och säger att det inte är samma sak. En hund är ju levande. Men *hmm* En levande varelse borde väl smälla högre än en död cykel? Alltså borde man väl visa mer respekt än för en cykel??

Men men, detta kan vi ju oja oss över, det lär iaf inte komma ut till de som skulle behöva det :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Jag har också fått lära mig att man aldrig ska gå fram till hundar man inte känner. Ända sedan jag var jätteliten pratade mina föräldrar om hur viktigt det var, och de är ändå inte några hundmänniskor, tvärtom.

När man är liten tror man väl ofta att alla barn får lära sig samma saker av sina föräldrar, jag har ju alltid trott att det är något som de allra flesta får lära sig.. men det kanske inte är så.

Tippan: Bra jämförelse!
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Jag vill minnas att det för ett antal år sedfan fanns ett projekt som gick ut på att lärarna i sina klasser, lärde ut hundvett. Det fanns särskilt material som de kunde skicka efter från SBK eller SKK, minns inte riktigt varifrån. Vet inte i vilken omfattning detta gjordes. Jag har i alla fall varit i mina barns skola och pratat hundvett.
Kanske vi borde erbjuda oss att komma till skolan och berätta om våra hundar och hur man umgås med dom? Vet att jag på TV sett att man i USA haft detta på schemat, och kunnat konstaterat att färre barn blivit allvarligt hundbitna.

Tyvärr är det idag så att många inte har den naturliga kunskapen om djur och därför inte har någon kunskap att föra vidare. Antingen varnar man barnen så mycket att dom nästan får hundfobi eller också varnar man inte alls...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Nej detta var ju som sagt inte riktat till barnen utan snarare till föräldrarna som låter sin barn springa fram utan att fråga och sedan blir arga för att man säger åt dem. Kan det vara så att det är en hel del stads barn som har växt upp och skaffat egna barn och flyttat ut på "landet" (vad man upplever som landet är ju relativt) men kanske aldrig fått lära sig hur man umgås med djur? Problemet är väl igentligen att jag tycker att problemet har ökat så jag var nyfiken på om någon annan upplevt samma sak eller om det är helt enkelt jag som blivit nojig på gammla dar (vilket ioförsig inte är helt omöjligt) :D :D :D .
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Det tror jag också på. :) Läste en artikel om det nyligen (eller om det var på tv?), och det hade funkat jättebra!
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Det där lät ju inte dumt alls. Lite allmänt djurvett i skolan kanske inte skulle skada. Det känns ju som om konflikterna mellan djurägare-icke djurägare blir fler när man blir tvungen att söka sig längre från staden för att hitta boende. Många av dessa konflikter kanske skulle kunna undvikas om man visste lite mer om djur och hur de beter sig.
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Jag håller med om att man aldrig bör hälsa på någons hund utan att fråga. Är den bunden går man INTE fram. Om man inte känner hunden väl och är vuxen förstås.

Grejen är väl att folk inte förstår.... man får ha överseende med det kanske?

Jag kom bara och tänka på en rolig sak: vi hade hund när vi var små och hade lärt oss att aldrig hälsa på andra hundar utan att fråga först. Så åker då min far på en jobbresa till Finland..... han super till en kväll med kollegorna och går fram till en bunden ensam hund och .... blir BITEN rejält i handen! :crazy: :D
Jösses, här har mamma (och pappa) tutat i oss hur man ska göra och så gör pappa helt fel. Det roligaste var nog när brorsan (7-8 år) berättar vitt och brett om händelsen för hela klassen när mamma är på någon slags "föräldradag" i skolan.. behöver jag säga att morsan skämdes...
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Kanske lite off-topic, men jag hittade en körkortsbok som inte är mer än tio år gammal idag. Där står det om möte med hästar: "Hästar är lugna och snälla djur, men tänk på att ryttarna ofta är oerfarna och saknar trafikkunskaper" :eek: :eek: :crazy:

Jag menar, då lär man ju till och med UT fel...
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Problemet blir ju om något händer. Så det är ju inte för att ingen skall minnsan komma och pilla på min hund som man har en sådan "regel" (eller snarare önskemål). Djur är djur och även den snällaste hund kan blir rädd och råka bita till lite för hårt av misstag.
Jag antar att din pappa förstod att han hade gjort fel och inte ställde till ett himlans liv.

Tack och lov är det väldigt sällan som det händer något vad jag är orolig för att att jag upplever det som om vissa sådana hära självskrivna regler håller på att försvinna. Men som sagt det kan vara jag som håller på att bli gammal och mer och mer lik min mamma :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

De kanske råkade kasta om orden lite bara: ryttarn är oftast snälla men hästarna kan sällan trafikregler :D .

De tänkte kanske på alla ponnyekipage med unga ryttare på........?
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Tora skrev:
Jag antar att din pappa förstod att han hade gjort fel och inte ställde till ett himlans liv.
jorå, han visste nog... och har fått pikar för det i måååånga år... :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

De tänkte nog inte alls, skulle jag vilja påstå. Som att säga "De flesta hundar är snälla, men tänk på att deras ägare kan vara lite griniga om ni skulle vilja klappa" ... :crazy: :smirk: :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Men du förstår inte din pappa var PEDAGOGISK och VISADE vad som kan hända om man inte gör som pappa och mamma säger...... :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Hmmm...det kanske hade fungerat bättre om man sa så istället. Folkilskna männikor har ju en väldigt avskräckande effekt. Fast det är klar då kanske man blir tvungen att ha på sig en hundkorg så att man inte kan bitas....... :D
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

jag är uppvuxen med hundar.
Bland annat en briard och han var hur snäll mot oss och lät oss göra vad vi ville med honom.
Men jag har ändå inprentat i mitt huvud att alla hundar är inte så,
ni får inte göra så här med andra hundar,
ni får inte klappa en främmande hund utan att fråga, det spelar ingen roll hur snäll hunden ser ut, eller hur liten eller stor den är osv osv.

ja de är jag uppvuxen med.
och jag tror mer att det är personer som är ej hundvana som gör detta fel.
att låta barn klappa.
eller att göra dom uppmärksamma att hundar kan vara dumma.
och de är också dom som blir bitna
vill inte dra alla över en kam
men de är känslan jag får.

jag fick som liten lära mig vad man fick och inte fick göra med hundar.
de fick/får inte dom
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Jag har tagit körkort relativt nyligt. Inte ett pip om hästar. Inte ett pip om de ev. signaler en ryttare kan använda sig av. Typ "sänk farten"
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Såg en tjej (vuxen/stor) gå fram till en Rotweiler utanför mitt jobb.. *hm* Skulle iaf vara bland det sista jag gick fram till för den var stor som ett HUS! Hunden hoppade upp mot henne och visade att han ville inte alls bli klappad av henne. (Sen vet jag ju sen tidigare att samma hund bitit ihjäl en liten hund) Hoppas att hon lärde sig nått efter den ypperliga lektionen och aldrig mer gör om det igen.
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

joho... det står på en halv sida, där är tillochmed en bild nånstans... *lovar*

Men sen att det inte är en jävel som läser den sidan, är ju en annan sak...

//E
 
Sv: Hälsa på bunden hund??????

Det är ju också en klassiker, "det är bara tidningarna som skrämmer folk med rottisar, de är inte alls farliga"... Nä självklart är de flesta väldigt oproblematiska, men man kan ju inte dra alla över en kam åt det hållet heller. Många hundar oavsett ras blir otroligt trängda....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 974
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 387
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 424
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp