Härskartekniker och maktutövande

Jag hade lagt mig vinn om att vara den korrekte. Att avlägga arbetsprov på hur jag hanterar dylika situationer. Det är ju ett UTMÄRKT sätt för dig att visa framfötterna. På ett rätt lätt sätt dessutom, eftersom chefen verkar vara instabil.

Jag hade lätt bett om ett möte fredag eftermiddag (idag). Inlett med att du känner det viktigt att undanröja det här missförståndet (ta kommandot över mötet från början). Fråga hur chefen har fått uppfattningen att det rört sig om konkurrerande verksamhet. Bemöt svaret med saklig fakta staplat på varandra.

Våga använd: "jag ser det inte på samma sätt", "jag gör inte den tolkningen", "det är tråkigt att du känner så" och "jag tror du tänker fel här" - om det är motiverat.

Våga bemöta, se till att ta kommandot och för mötesagendan. Håll huvudet kallt och ässa, så har du gjort ett arbetsprov som kommer att sätta ditt namn på konsulthimlen.

Tillägg: honung har sagt det bra. Two can play that game. Våga bemöta, chefen verkar vara van att dra till saker som inte går att bemöta. Då blir det så här.
 
Det här var jag just inne på i tanken. Sättet du behandlades på tyder på omoget ledarskap i mina ögon. Och kanske är det det faktum att du är konsult som den här omogna ledaren inte klarar av? Hen är ju inte chef över dig och skär hens roll ihop för hen. Gissningsvis är den här personen mer chef än ledare mot sina anställda - om det jag tänker på kan vara lite rätt.

Att avsluta uppdraget och dra - det skulle jag nog försöka undvika. När man stöter på omognad är det viktigt att själv bete sig moget.

@Mixoman Eftersom jag nu fått mitt morgonkaffe :D inser jag att kanske måste förtydliga det där: Jag menar alltså det skiter ihop sig för den här chefen eftersom hen inte har en hierarki att hålla sig till. Du är ju konsult, inte hens underställda, och då kanske det är svårare för någon med hierarkiskt ledarskap att uppföra sig.
 
@Mixoman Eftersom jag nu fått mitt morgonkaffe :D inser jag att kanske måste förtydliga det där: Jag menar alltså det skiter ihop sig för den här chefen eftersom hen inte har en hierarki att hålla sig till. Du är ju konsult, inte hens underställda, och då kanske det är svårare för någon med hierarkiskt ledarskap att uppföra sig.
Trots att du fått ditt morgonkaffe så fortsätter du stava fel, det heter HAN eller HON, inte HEN!! :banghead:

Hen är fö. ett verktyg och arbetssättet heter HENING och innebär att man med en stång som förs ut och in och samtidigt roterande finpolerar ett hål. :p
 
Trots att du fått ditt morgonkaffe så fortsätter du stava fel, det heter HAN eller HON, inte HEN!! :banghead:

Hen är fö. ett verktyg och arbetssättet heter HENING och innebär att man med en stång som förs ut och in och samtidigt roterande finpolerar ett hål. :p

Måste tyvärr meddela dig att hen är på väg in i SAOL även i sin nya betydelse, inte bara i betydelsen brynsten. Och jag hade använt det även om det inte vore det eftersom det är ett så praktiskt litet ord.
 
Måste tyvärr meddela dig att hen är på väg in i SAOL även i sin nya betydelse, inte bara i betydelsen brynsten. Och jag hade använt det även om det inte vore det eftersom det är ett så praktiskt litet ord.
Jaa jättepraktiskt, "Ska vi hena ikväll??" :p
 
Vad har hänt er? Hur resonerar ni? Vad är bästa sättet att hantera såna situationer?
Jag vill inte gå in i detalj på vad som hände mig.
Men jag slutade på det stället med ett års full lön.
Aldrig att jag någonsin mera skulle ta något åt det hållet igen.
 
Jag förstår att du tyckte att det var helt oförtjänt. Men min tanke är nog att du absolut bör hantera det och inte bara dra. Jag har använt mig av taktiken att dra ett antal gånger i mitt liv och för stunden känns det skitskönt och man känner sig nöjd över att man har satt någon på plats (om man i bästa fall lyckas med det, risken är att personen inte alls bryr sig), men det lämnar inte en bra och avslutad episod efter sig. I alla fall är jag sån, det blir en liten onödig tagg kvar kring det där minnet som skaver och kanske rent av leder till personer man känner att man helst vill undvika, vilket är rätt opraktiskt. Så jag tycker att du ska ta och reda ut detta och först efter det ta beslut om du ska sluta jobba för dem, för din egen skull. Sluta inte i affekt.

Sen har jag en känsla av att det moderna chefsskapet blir allt mer "tydlig och tuff" vilket väldigt många i vår kultur är ganska obekväma med, både att ta emot och visa upp den typen av attityd. Jag gissar att den chefen också är så, hen har gått en chefskurs och lärt sig hur hen borde agera (direkt och med emfas!) och har det egentligen inte i sig. Halva obehaget du kände kom förmodligen från chefens obekväma sätt att hantera det. Så försök bortse från beteendet och agera bara i sakfrågan.
 
Bara för att någon annan bär sig illa åt behöver man inte vara likadan själv. Det gör inget bättre.
I vissa fall kan det vara bra att lufta sånt offentligt, som i mitt fall. Alla tycker men ingen törs, typ! Vi svenskar är ju jättebra på att stå med mössan i näven samtidigt som vi knyter den andra näven i fickan.
 
Jag hade valt att INTE ta det inför öppen ridå. Jag tycker det visar dåligt omdöme, och på sådana personer vill jag alltid ligga minst två nivåer upp.

Att "göra bort" chefen inför anställda kommer sannolikt få konsekvenser och det känner jag inte att jag hade riskerat. Särskilt inte som konsult där allt jag har är mitt goda namn.
 
Jag hade valt att INTE ta det inför öppen ridå. Jag tycker det visar dåligt omdöme, och på sådana personer vill jag alltid ligga minst två nivåer upp.

Att "göra bort" chefen inför anställda kommer sannolikt få konsekvenser och det känner jag inte att jag hade riskerat. Särskilt inte som konsult där allt jag har är mitt goda namn.

Håller helt med. Den här chefen verkar inte vara direkt mogen i sitt ledarskap, att göra bort hen inför andra skulle förvärra konflikten hen upplever med ett par hundra procent.
 
@honung Vad ser du för fördel med att ta upp det när andra är med?
Nä, nu blev det missförstånd, jag uttrycker mig otydligt. Jag har inte sagt eller menat att det ska ske när andra är med. Att ta upp det in the open för mig i den här situationen är att ta saken i ett direkt samtal, som inte sker i ett instängt kontor där TS är underlägsen chefen. Ett direkt samtal, inte hymla, utan ta upp det som problemet finns, inte som det är något man talar tyst och instängt om. Jag tror lovisaeleonora formulerade det bättre tidigare.
 
@honung Vad ser du för fördel med att ta upp det när andra är med?

Nu svarar jag utan att ha fått stafettpinnen, men...

Jag kan känna att om man jobbar på ett ställe med stor personalomsättning pga dålig chef som inte vet hur hen ska bete sig, så kan det vara ett sätt att stå upp för inte bara sig själv utan även nuvarande och kommande personal.

Sen kan jag tycka att det är lite lugnare att ta ett sådant samtal typ efter en fikarast, i fikarummet, på neutral mark än att bli instängd i ett rum.
 
Tack för all input och tankar. Tur jag var så aktiv i tråden igår, ser att den var på väg att utvecklas till en genus- och hen-diskussion men verkar ha klarat sig från SD och köra/åka buss.

Jag tycker att alla idéer och tankar kring det låter vettiga, sen är det förstås massa olika delar i det som också spelar in. Hur jag funkar, hur jobbet är osv osv. Jag tror inte jag orkar engagera mig så mycket i den här frågan utan tänker att jag nog bara låter det vara (och går emot den barska uppmaningen att jag ska ta kontakt igen) och ser vad som händer. Känslor kan lägga sig, det kan komma någon form av ursäkt (inte så troligt) eller så blir det mer tramserier och då reser jag mig och går med värdighet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 253
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 336
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp