Härskartekniker och maktutövande

Jag fattar nog lite trögt, på vilket sätt var det chefen gjorde härskartekniker? Jag tycker det helt enkelt låter som att han hade missuppfattat hela situationen, och ville sätta ner foten? Eller menar du att han mycket väl vet att han är ute och cyklar, och bara tog tillfället i akt att trycka till dig lite? Det senare skulle ju vara väldigt otrevligt, men eftersom du skriver att han allmänt uppfattas som "inte så inlyssnande", så känns ju kanske alternativ 1 mer troligt. Han fick väl alltihop om bakfoten, helt enkelt, och blev förbannad. Hade han förstått rätt i att du håller på att starta upp konkurrerande verksamhet och dessutom plocka över personal till den, så verkar det ju fullt rimligt att bli förbannad.

Om det är så att chefen har missuppfattat hela situationen, så skulle jag verkligen försöka få honom att förstå hur det verkligen ligger till. Om du fortfarande har så mycket förtroende för honom att du vill fortsätta jobba där, vill säga.

Du har missuppfattat allting. Det sättet du skriver inlägg på är inte okej på det här stället enligt våra regler. Jag tycker du ska tänka över det och sen återkomma och be mig om en privat diskussion per PM.

Hur upplever du den tonen?

Härskarteknik i hur den initierar ett samtal och för det och vilka argument, enligt mig. Kan också kallas maktmissbruk eller bara "puckat".

Och det är ingen "han" för övrigt.
 
Du har missuppfattat allting. Det sättet du skriver inlägg på är inte okej på det här stället enligt våra regler. Jag tycker du ska tänka över det och sen återkomma och be mig om en privat diskussion per PM.

Hur upplever du den tonen?

Härskarteknik i hur den initierar ett samtal och för det och vilka argument, enligt mig. Kan också kallas maktmissbruk eller bara "puckat".

Och det är ingen "han" för övrigt.
Jag personligen upplever det precis som du gör, verbal örfil för att få folk att krypa ner på knä. Icke okej i min värld.
 
Du har missuppfattat allting. Det sättet du skriver inlägg på är inte okej på det här stället enligt våra regler. Jag tycker du ska tänka över det och sen återkomma och be mig om en privat diskussion per PM.

Hur upplever du den tonen?

Härskarteknik i hur den initierar ett samtal och för det och vilka argument, enligt mig. Kan också kallas maktmissbruk eller bara "puckat".

Och det är ingen "han" för övrigt.

O_o:confused:

Eh, va? Vems regler? Och varför ska jag via PM be dig om en privat diskussion?

Eller ville du bara demonstrera för mig vad härskartekniker är för något? :idea: Bra demonstration! :up:

Maktmissbruk, puckat, och härskartekniker trodde jag var olika saker. Jag trodde härskartekniker var väldigt specifika samtalstekniker för att få den andre att känna sig underlägsen, typ som du gör i första stycket av ditt svar till mig. Maktmissbruk kan ju t ex vara att en polis bötfäller en granne som har ett horn i sidan till, eller att en domare dömer någon han inte gillar hårdare. Puckat är ju helt enkelt bara korkat.

Jag ber om ursäkt att jag felaktig förutsatte chefens kön. Det spelar ju egentligen ingen roll, men det korrekta hade naturligtvis varit att använda hen istället för att förutsätta att det var en man.
 
O_o:confused:

Eh, va? Vems regler? Och varför ska jag via PM be dig om en privat diskussion?

Eller ville du bara demonstrera för mig vad härskartekniker är för något? :idea: Bra demonstration! :up:

Maktmissbruk, puckat, och härskartekniker trodde jag var olika saker. Jag trodde härskartekniker var väldigt specifika samtalstekniker för att få den andre att känna sig underlägsen, typ som du gör i första stycket av ditt svar till mig. Maktmissbruk kan ju t ex vara att en polis bötfäller en granne som har ett horn i sidan till, eller att en domare dömer någon han inte gillar hårdare. Puckat är ju helt enkelt bara korkat.

Jag ber om ursäkt att jag felaktig förutsatte chefens kön. Det spelar ju egentligen ingen roll, men det korrekta hade naturligtvis varit att använda hen istället för att förutsätta att det var en man.
Jag ville demonstrera.

Det går att diskutera så kallade härskartekniker i all oändlighet, jag tror att det är få människor som gör det medvetet och utstuderat. Jag tror det mer är ett uttryck för deras osäkerhet och gamla mönster för att hantera situationer där de upplever att de tappar och förlorar kontroll. Så jag är väldigt övertygad om att det inte var personligt agg eller illvilja bakom. Men någon som upplever sig orättvist behandlad/"huggen i ryggen" som är anställd eller i beroendeställning tror jag uttrycker sig på ett annat sätt än den här chefen. Med mer ödmjukhet och att vilja veta hur det faktiskt ligger till.

Jag tror att det där finns en stor skillnad i vilken position man befinner sig i. Jag försöker att behandla alla jag möter med samma respekt. Kunder, kollegor, chefer, samarbetspartners etc etc. Säkert misslyckas jag ibland och kanske beter mig som ett riktigt arsle. Fast i så fall är det inte av elakhet eller illvilja, bara omedveten dumhet och gamla inlärda mönster. Och jag tar gärna ett konstruktivt samtal om det, om det är på en respektfull nivå.
 
Jag tvingades inte lämna något, jag reste mig själv och gick framåt. Tror det var någon sorts chokladkaka.

Att lämna och säga att det är oacceptabelt? Respekterar det fullt ut. Sen finns det flera faktorer inbakade, kontakten med kunderna, relationen med personalen, en god relation med chefen tidigare och en ekonomisk faktor. Det är lätt att vara utanför och objektiv och tänka vad som är "rätt" och "fel". Buke är fantastiskt på att uppmana folk att lämna relationer och diverse, jag är också duktig på det även om jag försöker att inte skriva folk på näsan. Så det är kanske inte så lätt alla gånger.

Om du hade beskrivit din arbetssituation i ett tidigt stadie hade du kanske fått råd att lämna och byta jobb direkt.

Tack för input :D
Nej du måste nog läsa det inlägget strikt efter styckeindelningen för att se poängen, menar inte att du ska dumpa jobbet. Det jag skrev var att det var oacceptabelt att du kände dig tvungen att lämna din mazarin/chokladkaka, och att du borde lämna pga det, men det var inte allvarligt menat. Tyckte det var en rolig detalj att nämna i sammanhanget att du hade fika kvar så kommenterade det och ironiserade just över det du beskriver i det citerade - hur lätt det är att dra på de stora växlarna när man står utifrån och titta in. Jag tycker förstås inte att du ska lämna jobbet pga en utebliven chokladkaka.

Det som var allvarligt menat var det som kom efter "Allvarligt talat" dvs att det bästa i en sådan situation nog skulle vara att ta upp det dåliga bemötandet med chefen, lugnt och sakligt.

Ja jag hade utan tvekan fått det rådet, och jag hade antagligen inte lyssnat.

Varsågod! :D
 
Nej du måste nog läsa det inlägget strikt efter styckeindelningen för att se poängen, menar inte att du ska dumpa jobbet. Det jag skrev var att det var oacceptabelt att du kände dig tvungen att lämna din mazarin/chokladkaka, och att du borde lämna pga det, men det var inte allvarligt menat. Tyckte det var en rolig detalj att nämna i sammanhanget att du hade fika kvar så kommenterade det och ironiserade just över det du beskriver i det citerade - hur lätt det är att dra på de stora växlarna när man står utifrån och titta in. Jag tycker förstås inte att du ska lämna jobbet pga en utebliven chokladkaka.

Det som var allvarligt menat var det som kom efter "Allvarligt talat" dvs att det bästa i en sådan situation nog skulle vara att ta upp det dåliga bemötandet med chefen, lugnt och sakligt.

Ja jag hade utan tvekan fått det rådet, och jag hade antagligen inte lyssnat.

Varsågod! :D
Nu berättar du hur jag måste läsa :eek:

Hen ska inte underskatta chokladkakor och mazariner! Nåväl, jag andas än så länge så det kommer nog lösa sig. Om inte finns numer mina sista ord dokumenterade på buke :love:
 
Nu berättar du hur jag måste läsa :eek:

Hen ska inte underskatta chokladkakor och mazariner! Nåväl, jag andas än så länge så det kommer nog lösa sig. Om inte finns numer mina sista ord dokumenterade på buke :love:
Ja för du kan tydligen inte läsa rätt.

(OBS i all välmening OBS inte härskarteknik OBS ;))

Och självklart löser det sig på ett eller annat vis, jag tror att om du bara visar att du har rätten på din sida så behöver det inte bli några större problem. För det här är väl första gången något sådant här händer? Om det är första gången och baserat på ett missförstånd så behöver det inte bli några större konsekvenser tänker jag, om hen vanligtvis lämnar dig ifred alltså.
 
Ja för du kan tydligen inte läsa rätt.

(OBS i all välmening OBS inte härskarteknik OBS)

Och självklart löser det sig på ett eller annat vis, jag tror att om du bara visar att du har rätten på din sida så behöver det inte bli några större problem. För det här är väl första gången något sådant här händer? Om det är första gången och baserat på ett missförstånd så behöver det inte bli några större konsekvenser tänker jag, om hen vanligtvis lämnar
dig ifred alltså.
Jag är kanske inte läskunnig och borde vara tacksam när människor ger mig tillrättavisningar :cautious:

Det jag tänkte på i bilen på väg hem var det där med privata företag och alla dess relationer. Det är något annat än att vara anställd och att ha ett fackförbund i ryggen. Ett samarbetsavtal som kan brytas när som helst.

Just i mitt fall känner jag mig ganska fri i att göra som jag vill i den här situationen. Jag kanske får avstå en semesterresa av ekonomiska skäl men jag överlever, lever och kan ha mina värderingar i behåll. För andra kan det helt säkert vara värre. Anställd på viss tid, provanställning, vikariat osv. Då är hen utsatt på riktigt. Jag tycker det är läskigt. Rent objektivt. och dessutom val snart.
 
Jag är kanske inte läskunnig och borde vara tacksam när människor ger mig tillrättavisningar :cautious:

Det jag tänkte på i bilen på väg hem var det där med privata företag och alla dess relationer. Det är något annat än att vara anställd och att ha ett fackförbund i ryggen. Ett samarbetsavtal som kan brytas när som helst.

Just i mitt fall känner jag mig ganska fri i att göra som jag vill i den här situationen. Jag kanske får avstå en semesterresa av ekonomiska skäl men jag överlever, lever och kan ha mina värderingar i behåll. För andra kan det helt säkert vara värre. Anställd på viss tid, provanställning, vikariat osv. Då är hen utsatt på riktigt. Jag tycker det är läskigt. Rent objektivt. och dessutom val snart.
Nej men vad du överreagerar! (Ok nog med härskarteknik, vill inte göra det till en vana. :D)

Absolut. Det är en verklig utsatthet för vissa, de kanske inte har så många alternativ. Visst är det läskigt. Ja du är relativt lyckligt lottad på det viset.
 
Nej men vad du överreagerar! (Ok nog med härskarteknik, vill inte göra det till en vana. :D)

Absolut. Det är en verklig utsatthet för vissa, de kanske inte har så många alternativ. Visst är det läskigt. Du är relativt lyckligt lottad på det viset.
Förlåt, jag är kanske extra känslig. Jag borde be om ursäkt :(

Men jo, jag är lyckligt lottad (liksom alla vi i Sverige som faktiskt tillhör de rikaste i världen), det enda jag saknar är väl lite anniversary i livet. En stunds andhål från allt eländigt :D
Men man kan inte få allt. :)
 
Förlåt, jag är kanske extra känslig. Jag borde be om ursäkt :(

Men jo, jag är lyckligt lottad (liksom alla vi i Sverige som faktiskt tillhör de rikaste i världen), det enda jag saknar är väl lite anniversary i livet. En stunds andhål från allt eländigt :D
Men man kan inte få allt. :)
Ja men även i ett lyckligt lottat land som Sverige är vissa mer lyckligt lottade än andra, var min poäng. Som du själv påpekade, jag höll ju bara med egentligen.

Livet är hårt! :D
 
Ja men även i ett lyckligt lottat land som Sverige är vissa mer lyckligt lottade än andra, var min poäng. Som du själv påpekade, jag höll ju bara med egentligen.

Livet är hårt! :D
Tror du har rätt. Och livet är hårt ibland, vilket den här chefens agerande visade, men jag är också hård. Jättehård :cool:
 
Tror du har rätt. Och livet är hårt ibland, vilket den här chefens agerande visade, men jag är också hård. Jättehård :cool:
That's the spirit! :D

Du har ju enligt vad du säger gjort allt enligt reglerna, och om du lägger fram kritiken av bemötandet sakligt så tror jag det finns en stor chans att det kommer lösa sig, om inte i form av en regelrätt ursäkt så kanske åtminstone att du slipper sånt i framtiden.
 
Jag är sådan att jag kan inte ta order från idioter, så en sådan idiotchef hade jag aldrig arbetat för. Jag har blivit mindre tolerant med åren. Jag har haft en hel del idioter som chefer, när jag arbetade som assistent var min närmsta chef - MAMMAN till brukarna. Ni kan ju föreställa er hur pass känslomässigt involverade de var i ens arbetsuppgifter och arbetsplats. Men när den senaste mamman berättade för mig att regeringen släpper ut gifter i luften för att se vilka som blir sjuka - då insåg jag att en total galenpanna bestämmer över min arbetssituation. Och då bestämde jag mig för att sluta som personlig assistent för all framtid.
 
Det jag tänkte på i bilen på väg hem var det där med privata företag och alla dess relationer. Det är något annat än att vara anställd och att ha ett fackförbund i ryggen. Ett samarbetsavtal som kan brytas när som helst.

Det här var jag just inne på i tanken. Sättet du behandlades på tyder på omoget ledarskap i mina ögon. Och kanske är det det faktum att du är konsult som den här omogna ledaren inte klarar av? Hen är ju inte chef över dig och skär hens roll ihop för hen. Gissningsvis är den här personen mer chef än ledare mot sina anställda - om det jag tänker på kan vara lite rätt.

Att avsluta uppdraget och dra - det skulle jag nog i försöka undvika. När man stöter på omognad är det viktigt att själv bete sig moget.
 
Du har varit väldigt tydlig, i en omgivning som en (inte man) kan tycka borde kunna läsa en text, men ändå - jag har aldrig sett så många perplexa missförstånd från folk som vet allt i en tråd på 39 poster. :angel:

Makta och härska själv vettja. In the open. Du har inget att dölja, du behöver inte dra med chefen i någon korridor in på något rum, ta det hela öppet. "Hörru, det här du sa om konkurrerande verksamhet, hur tänkte du där?".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 252
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 336
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp