Häst drar iväg i galopp

Jag kan säga med ganska stor säkerhet att jag inte skulle kunna ridträna mina hästar i deras hage. De skulle bli sjukt irriterade och antagligen göra något liknande. Det är faktiskt lite respektlöst att rida hästen i dess "hem" på det sättet.
Jag skulle tippa på att om ni åker med den till ridbana/ridhus kommer den antagligen vara mycket mer nöjd.
Varför skulle man inte kunna rida hästen i hagen? Hästar är inte dumma, de kan självklart skilja på arbete och fritid. Är det arbete som gäller så spelar det ingen roll var man befinner sig.
 
hej, min kusin har blivit medryttare på en 6 årig welsh partbreed sto. Men vi har ett problem i ridningen.
Där hästen står finns det ingen ridbana så vi rider i hagen. Vi har gjort ett fyrkantspår med hjälp av koner och det ligger på ungefär halva hagen om ni förstår.
Hon lyssnar ganska bra nu både från marken, i skritt och trav men hon skiter blankt i galopp.
När de gör en galoppfattning så vänder hästen och börjar rusa ner till grinden på hagen och det går inte att få kontakt med henne. När hon kommer ner till grinden i full galopp så tvärstannar hon.
Har sagt att min kusin måste göra en liten vilt så fort hon drar iväg.

Vi longerar henne innan i båda varven i alla gångarter. Där lyssnar hon bra. Hon rids på ett tredelat bett. Har ni några tips? Jag vet inte längre vad jag kan göra och vill inte att min kusin ska bli rädd för hästar!!

Jag hoppas att ni har pratat med ägaren?

Det är ju perfekt läge att ta med hästen till ridskolan! Då får ni ju hjälp med galoppen.
 
Senast ändrad:
Jag vet att man inte måste rida i alla gångarter... Men måleri är att min kusin ska kunna ta med denna häst till ridskolan och då måste hon kunna galopperar.
Vi kan inte ta hjälp av ägaren för hon kan inte rida denna hästen och vet inte vad man ska göra.
Tränare blir svårt men det får ju bli någon gång.

Sen spelar det heller ingen roll om hon gör en galoppfattning och sen saktar av för hästen drar iväg ändå.

Grejen med att rida lektion är ju bland annat att få hjälp med problem man har i ridningen, så jag tycker det låter bakvänt att tänka att ni måste lösa problemen själva innan ni tar med hästen till ridskolan. Förklara för ridläraren vilka problem ni har och behöver hjälp med och ta dit hästen så att ridläraren kan hjälpa er med problemen :) . Det är omöjligt att ge tips på hur ni ska lösa problemet utan att ha sett häst och ryttare, och om ni är minderåriga tycker jag verkligen inte att ni ska experimentera själva för risken finns att någon skadar sig. Rid bara i skritt och trav tills ni får hjälp, antingen på ridskolan eller av en annan tränare, det är det bästa tipset jag kan ge er. :)
 
Som ett exempel köpte jag en ny häst när jag var 21 och hade ridit/ haft egen häst i över 10 år. När jag haft den nya hästen i ungefär ett halvår hade det låst sig helt med ridningen, vissa dagar stannade hon bara och sparkade mot skänkeln så fort jag försökte göra något annat än att bara skritta runt. Jag kände mig misslyckad och ledsen, skyllde på att hästen var lat, men en kompis rekommenderade en tjej som hon tränade för och jag bad henne om hjälp. Hon både red hästen åt mig (och då gick hästen klockrent) och korrigerade min ridning. När jag förstod vad jag gjorde fel och fick verktyg för att rida rätt så gick plötsligt hästen bra också. Det är ju just när det inte funkar som man verkligen behöver rida lektion. :)
 
Som ett exempel köpte jag en ny häst när jag var 21 och hade ridit/ haft egen häst i över 10 år. När jag haft den nya hästen i ungefär ett halvår hade det låst sig helt med ridningen, vissa dagar stannade hon bara och sparkade mot skänkeln så fort jag försökte göra något annat än att bara skritta runt. Jag kände mig misslyckad och ledsen, skyllde på att hästen var lat, men en kompis rekommenderade en tjej som hon tränade för och jag bad henne om hjälp. Hon både red hästen åt mig (och då gick hästen klockrent) och korrigerade min ridning. När jag förstod vad jag gjorde fel och fick verktyg för att rida rätt så gick plötsligt hästen bra också. Det är ju just när det inte funkar som man verkligen behöver rida lektion. :)

Så var det ju titt som tätt med min gamla Timatant. När jag köpte henne, var hon som en ko. Men förklaringen kom ju ett halvår senare när det trillade ut en fölunge. Då fick hon ledigt och när jag sen skulle sätta igång henne på allvar då hon var NITTON ÅR UNG, då var det "hej kom och hjälp mig", både när jag och vänner försökte rida henne periodvis. Hon testade massor, där hon varit som en ko tidigare. veterinärkoll, tandkoll och massage, sedan drog vi igång igen och började rida med på vanliga ridlektioner på ridskolan på egen häst bland ridskolehästarna, både nyttigt och småläskigt trots att jag hade över 20 års ridskolevana. Men det var som att vända på en hand. Tima och jag lärde känna varann på allvar, lita på varann och sedan gick det mesta på räls även om hon hade en räv bakom örat. Jag fortsatte rida lektion på ridskola med henne, när hon var fräsch annars stod ridskolehäst till hands och i övrigt red jag även privat för olika tränare. Man måste våga ta hjälp, även om "man kan allt" någonstans finns den där "nålen i höstacken" som man ändå missat att tänka på.

Med vänlig hälsning
IngelaH
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: MimmiNO
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 323
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp