Bukefalos 28 år!

häst gör bus när jag kollar bort

Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Som jag uppfattat det är ditt problem att din häst inte står stilla när den är uppbunden och står den lös smiter den iväg. Stämmer det? Om du delar in din text i flera avsnitt i stället för dessa stora textsjok blir den lättare att läsa och förstå.

Att kunna stå still uppbunden i stallgången tycker jag är absolut grundläggande. Om det var min häst skulle jag ryta till ett strängt "NEJ" när hästen började trampa runt, direkt följt av beröm med mjukaste rösten när den stod still = gjorde som jag ville. Inga problem med att man vänder ryggen mot eller går in i sadelkammaren, en häst kan inte precis smyga.

Så här har jag gjort med både tuffa och veka hästar och det har bara behövts ett par-tre gånger, sen har det räckt att jag harklat mig lite.:)

Öppen boxdörr har jag bara haft när jag varit i närheten och haft direkt koll.
Lös häst i stallgången har jag aldrig haft eftersom jag mest handskats med andras hästar och inte tagit onödiga risker.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

men springer hon tillbaka gör det väl ingenting? Se till att hon itne kan få tag på betfor eller annat kraftfoder bara. Var glad att du har en självständig häst!
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Som jag uppfattat det är ditt problem att din häst inte står stilla när den är uppbunden och står den lös smiter den iväg. Stämmer det? Om du delar in din text i flera avsnitt i stället för dessa stora textsjok blir den lättare att läsa och förstå.

Att kunna stå still uppbunden i stallgången tycker jag är absolut grundläggande. Om det var min häst skulle jag ryta till ett strängt "NEJ" när hästen började trampa runt, direkt följt av beröm med mjukaste rösten när den stod still = gjorde som jag ville. Inga problem med att man vänder ryggen mot eller går in i sadelkammaren, en häst kan inte precis smyga.

Så här har jag gjort med både tuffa och veka hästar och det har bara behövts ett par-tre gånger, sen har det räckt att jag harklat mig lite.:)

Öppen boxdörr har jag bara haft när jag varit i närheten och haft direkt koll.
Lös häst i stallgången har jag aldrig haft eftersom jag mest handskats med andras hästar och inte tagit onödiga risker.

Nej , den står inte stilla när den är bunden, då typ håller hon på hela tiden och gnuggar rumpan mot saker. Jag säger ju till henne . hon slutar, men fortsätter ju direkt efter.

När hon står lös så står hon helt still. kan gå ibland och göra nått , men är ju lättare att få henne att stå rakt och lugnare när jag är i närheten. Men problemet där är att hon ibland får för sig att tillexempel springa och kolla, sno mat ut nån annans hink eller kolla något och sen spinger hon ju tillbaka , så hon vet ju att hon gör fel. och då brukar jag binda henne igen , men då håller hon ju på med rumpan.

så har du något tips att få henne att liksom kunna stå still på stallgången och acceptera att stå still hela tiden tills hon får komma ut , eller komma in i boxen. för hon har väldigt kort tålamod. Brukar ju inte vara på stallgången speciellt länge.
Typ nått som gör att det är kul att stå på gången eller nått.

Är ju sån i boxen i bland också. Hon är väldigt nyfiken av sig, men där har det börja bli bättre efter tipsen jag fick av de andra som svara ;) så bara jag får tips på VAD jag kan göra så är det inte svårt att göra de. det är bara de att min fantasi inte räcker till för att komma på övningar för att lära bort de:D
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

men springer hon tillbaka gör det väl ingenting? Se till att hon itne kan få tag på betfor eller annat kraftfoder bara. Var glad att du har en självständig häst!

ja , fast det är de att jag inte vill att hon ska få som vana att gå och kolla på saker direkt hon ser nått kul. Stilla hennes nyfikenhet på allt,sånt får hon ju göra i hagen och i stallet när jag låter henne kolla saker. Sen får hon vara lös runt hagen ibland för att kolla saker hon är så nyfiken på. Men vill att hon stillar nyfikénheten just när jag håller på med henne och så. ;)

Oja, jag är jätte glad, har alltid självständiga hästar, men denna är lite för mycket nyfiken så man måste ha lite mer gränser :P
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Vad jag vet går NH ut på att just utan tvång och våld skapa en fin relation med lugna och trygga hästar som resultat, som älskar att vara med sin människa, och detta kan mycket väl åstadkommas med "nh-tänk" och vettig nh-hantering, eller vad man nu vill kalla det.

Tyvärr finns det människor som säger sig hålla på med NH men som helt och hållet har missuppfattat det; de vill få lydiga hästar som följer dem, de gör olika "nh-övningar" alltså endast praktiska saker för att komma dit (där även en viss nivå av tvång ingår), istället för att ändra på sitt eget tänk. Det är dessa personer som sprider "det dåliga ryktet" som faktiskt verkar finnas mot NH, bland icke nh-människor.

Så, kan vi kalla dessa s.k. nh-människor för wanna be nh-människor eller något helt annat, och låt oss som faktiskt håller på med NH och som använder oss av ett naturligt och bra sätt att kallas för riktiga nh-människor. Då slipper vi kanske alla fördomar och nedlåtande citat som riktas åt NH I ALLMÄNHET.

Jag hoppas att jag fick fram mitt budskap på ett tydligt sätt.

fast jag vill inte ha en häst som gör allt jag vill, Jag vill ha en som står still på stallgången :D
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Håller med älgen mfl

Du vil ha en häst som inte tänker och är själv .. alltså din slav.
För mig låter de som att ta bort hästens personlighet , samma sak som med lobotomi .

Varför skall hästen bli nollställd... att den blivit lugn ser ut för mig som den stängt ner totalt.

Du vill inte ha en häst du vill ha en trähäst .

Utveckla din hästs personlighet i stället vilket den verkar ha mycket av så får du en betydligt trvligare å kärare kompis.

Begriper inte de här med alla jä----dra nh hit å dit

vart tog normalt sans å vett vägen ???

gubbtjyven som själv tränar efter LTT METODEN ...

LUNG . TÅLAMOD OCH TID

Hästen är inte lugn om man jämför med en fjording, kallblod m.m, men är lugn för att vara den hästen jag köpte ;) Hon är precis sig själv och jag är inte alls hård eller tvingar henne till nått . och trä häst är hon inte på långa vägar. Trähästar kan väl inte buga och stegra(på befallning då ) ?

Trevligare och kärare häst: Jag älskar henne precis som hon är och hon älskar mig. kan hålla på med henne i evigheter och hon är lika underbar varje sekund.

Nollställd : Nä knappast ! ;)

Personlighet: alla tränare jag tränar för har aldrig sett en mer häst med så mycket personlighet. den är oroligt genomskenlig ! :P

Jag är LUGN, Har väldigt mycket tålamod(har jobbat med hästen i 3 år innan hon blev som hon blev) Tid har jag alltid för mina älsklingar :)

Det enda du vet om mig och hästen är våra problem. eftersom de är dä jag vill ha hjälp med. Men de problemen är inget speciellt stor grej, men jag vill gärna få förklaringar med alla detaljer de går fel i . Och de jag behöver hjälp med är råd hur man ska lära hästen att ha tålamod att stå still på stall gången tills vi är klara, Bunden eller inte bunden spelar ingen roll .

Något mer du har fått för dig om som jag kan rätta ? :bump:
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Jo då vet mycket väl vad NH är får något, var ifrån iden kommer, vilket land det är i från och varför man från början använde det.
Även om det har ändrats en hel del under århundarna så är även grundiden det samma.

Kram
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

okej, men jag skrev ju inte inte att hon fick ställa sig bekvämt ? jag skrev om hon tar ett steh framåt för att hon vill gå nånstans.

Du skrev så här i ett tidigare inlägg.

"då vill jag inte ens att hon flyttar ett ben fram eller nått."
(hur :devil: får man in två citat från olika inlägg.)

För att kunna stå bekvämt kan dom behöva framåt eller nåt.

Kram
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

det kallas horsemanship att hantera hästen på ett säkert och sportsligt sätt.
Finns ingen säkerhet med lösa hästar.



Och därför finns det inget annat sätt än ditt sätt...?

Det är säkerhetsmässigt att ha hästen lös också! Då kan den inte gå runt, fastna, kliva över eller på annat sätt skada sig eller ngn i sin närhet genom att den satt fast.

Att påstå att det enda sättet att ha en häst säkerhetsmässigt är fastsatt bevisar hur lite kunskap du har om NH.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Och därför finns det inget annat sätt än ditt sätt...?

Det är säkerhetsmässigt att ha hästen lös också! Då kan den inte gå runt, fastna, kliva över eller på annat sätt skada sig eller ngn i sin närhet genom att den satt fast.

Att påstå att det enda sättet att ha en häst säkerhetsmässigt är fastsatt bevisar hur lite kunskap du har om NH.

håller med en lös häst kan ta sig loss, springa i väg m.m så länge en häst som får panik i en box eller sitter fast kan skada sig själv och andra omkring. Är ju inte naturligt att att låsa in eller sätta fast djur igentligen. Så de borde känna sig tryggare när de vet att de har en bra flykt väg. Då blir de mindre rädda för saker. Bara man inte har typ nå farligt stallet de kan springa i mot eller nått:) om det är i stallet de är lösa alltså .
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Har du börjat be henne stegra när du inte ens vet hur du ska få henne att stå still? ...oj.

Jag tycker att du ska gå en kurs i NH. Utifrån vad du skriver så har du missuppfattat det här med NH helt och hållet och behöver lära dig grunderna.
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

en häst i riktig panik vill ni INTE ha lös i stallet, den skiter fulltständigt i er då.

som föregående skrev : ta en kurs i nh så du vet vad du sysslar med,förhoppningsvis av någon "riktig nh människa" och inte av någon bluff hitte på(dom finns det några av..)
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Har du börjat be henne stegra när du inte ens vet hur du ska få henne att stå still? ...oj.

Jag tycker att du ska gå en kurs i NH. Utifrån vad du skriver så har du missuppfattat det här med NH helt och hållet och behöver lära dig grunderna.


Håller inte med dig det är bättre att gå en kurs i HV istället ;)

Mia
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

Har du börjat be henne stegra när du inte ens vet hur du ska få henne att stå still? ...oj.

Jag tycker att du ska gå en kurs i NH. Utifrån vad du skriver så har du missuppfattat det här med NH helt och hållet och behöver lära dig grunderna.

nej, jag har inte börjat lära henne hon har kunnat de i 2 år nu och har den in smockat precis hur man ska göra , och när hon ska göra, fast har inte gjort de på ett år nu då jag inte rikigt har haft nädvändigt av de. förut uppträdde jag lite med de , hade ett program med spansk skritt buga och stegra,Fast just nu är det lite off :P
 
Sv: häst gör bus när jag kollar bort

en häst i riktig panik vill ni INTE ha lös i stallet, den skiter fulltständigt i er då.

som föregående skrev : ta en kurs i nh så du vet vad du sysslar med,förhoppningsvis av någon "riktig nh människa" och inte av någon bluff hitte på(dom finns det några av..)

okej :) :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Trassel12
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 349
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp