Bukefalos 28 år!

Häst myter

emlem

Trådstartare
Läste för ett tag sen i en bok (som inte handlar om hästar) att fler hästar än vanligt dör under solförmörkelser och fullmånar. Tror ni att det ligger någonting i det?

Känner ni till några liknande/ andra myter och skrönor etc om hästar?
 
Några klassiska "myter" eller vad man ska kalla dem
Skimlar blir utstötta ur flocken
Hästar får korsförlamning om de blir blöta på ryggen/korset
Tävlingshästar (oavsett nivå och intensitet) kan inte gå ute nattetid under tävlingssäsong
Och givetvis måste ovan nämnda tävlingshästar ha kraftfoder, gärna ett som heter "pro" eller "champion", annars kan de inte prestera tillräckligt bra :grin:
 
Några klassiska "myter" eller vad man ska kalla dem
Skimlar blir utstötta ur flocken
Det stämmer tyvärr ibland kan jag intyga då min häst nästan dödades av en annan häst i hagen, högst troligen på grund av att hon var skimmel. I stallet har vi också en häst som är väldigt vaksam mot ljusa hästar. Det tog lång tid innan han accepterade den nya skäcken. Den mörkbruna och fuxen gick dock bra efter ett par timmar ^^

@emlem : Varför skulle det dö fler hästar då? Stod inte det?
 
Och här har vi haft många skimlar som varit flockledare. Jag tror inte det beror så mycket på färgen.
 
@emlem; Nu är det ju inte så ofta att hästar får gå tills de självdör så den myten kan ju vara lite svårt at bevisa/motbevisa. Däremot hörde jag att det ofta blir högtryck inne på BB när det är fullmåne. Det var en barnmorska med många år i branschen som sa det så det är ju inte direkt vetenskapligt bevisat men likväl en iaktagelse

Myten om att ett hackamore kan knäcka nosryggen på en häst är en seglivad rackare. Jag säger inte att så inte kan ske men det händer ju inte varje tisdag. En för lågt satt hackamore kan säkert göra skada på nosbrosket men om du med ett korrekt satt hackamore skall göra åverkan på kraniet så får du verkligen ligga i.
 
@sthu : Jag är övertygad om att vissa hästar reagerar på ljusa hästar. Inte sagt att alla gör det. Min tjej var flockledare i en annan flock. Hästen som attackerade henne attackerade helt oprovocerat. I normalfallet slutar en häst slå när den andra viker undan. I detta fallet fortsatte hästen tills min skimmel låg ned. Men såklart, har man inte upplevt några sådana grejer själv är det ju svårt att tro på att det endast skulle kunna bero på färgen.
 
Mja, jag tror fortfarande att det är andra mekanismer bakom. Som personlighet. Tänker att man skulle få samma effekt om man la på ett ljust täcke, och det har jag aldrig hört någon säga.
 
Fullblod har nerverna på utsidan... :cool:

Ofta nämn som sanning av halvblodsryttare som inte kan rida sin häst efter vila...:banghead:


Om man nu ska vara sån... ;)
 
Ang skimlar så vet jag att när jag red en skimmel på ridskolan var det två andra hästar som öppet visade sitt ogillande mot just denna häst. Jag har aldrig tidigare varit med om hästar reagerar särskilt mycket på andra när man sitter på dem. Jag fick känslan av att det var pga hästens färg, men jag vet inte.

Ang att det föds fler barn vid fullmåne, kan de ha något med dragningskraften att göra? (Jag har ingen aning om denna fråga gör mig korkad eller smart, tbh :crazy:)

Sen finns det ju den seglivade om fuxhästars temperament som jag tror man kan diskutera till döddagar.
 
Myten om att fuxar, framförallt fuxston ska vara mer jävliga än andra hästar. Har träffat många härliga fuxar, och äger nog ett av de snällaste fuxston som världen skådat.

Det kan säkert vara felaktigt i många fall men nog fasiken har jag träffat fler fuxmärrar som är... spännande i temperamentet än "annan färg"-märrar, om man tar en procentsats på det. I det stora hela så är det ingen myt.
 
Jag har läst att det finns forskning på att humör och fuxfärg hör ihop.

Kan nog även tycka att det stämmer på mina tre. Inte så att dom är jävliga men med en jäkla massa humör åt alla håll.
 
Vad är det för forskning? Jag kan acceptera att jag har fel om det finns bevis såklart, men då vill jag gärna läsa forskning på det. ;)

I min värld hänger det inte samman med färgen. Många ston är jävliga, och det jävligaste jag mött var mitt redan nämnda skimmelsto. Har även stött på extremt jobbiga bruna ston.
 
@Marty Hehe, så vissa färg-beteende samband är okej :p Nä, skojar bara

Jag har träffat två lite speciella fuxston (en riktigt röd, en mer brunaktig), men har nog träffat fler som varit som vilken häst som helst.
Tänker att det är lite som fördomar mot oss rödhåriga. Gingers have no soul.
 
När jag var yngre fick jag höra att hästar med 4 vita strumpor blir oftare halta och har sämre ben än andra. Fick också höra att ljusa hovar har sämre kvalitet än mörka.

Det där med att skimlar kan bli utstötta är kanske delvis sant. Min erfarenhet är att vissa hästar inte gillar skimlar och vissa inte gillar skäckar tex. Andra gillar inte ponnysar.

Det där med att fuxmärrar är värre än andra är nog lika sant som att det sägs att rödhåriga personer kräver mer narkosmedel vid sövning.
 
@sthu : Haha, ja. I min värld ser jag mer belägg för att vissa hästar ogillar skimlar än att en viss typ av humör sitter i fuxfärgen.

@Anna37 : Det om att ljusa hovar har sämre kvalitet anser jag är vedertaget. Nästan alla hovslagare jag haft har pratat om detta. Min häst med 4 vita ben har dock ljusa hovar med insprängt mörkt. Enligt de hovisar jag pratat med om det är det bra att hon har mörkt i hovarna också, annars hade de troligen varit sämre.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Shixle
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp