Bukefalos 28 år!

Häst myter

Jag har läst att det finns forskning på att humör och fuxfärg hör ihop.

Kan nog även tycka att det stämmer på mina tre. Inte så att dom är jävliga men med en jäkla massa humör åt alla håll.

...och de fuxar jag har haft (5 de senaste 20 åren) har varit mycket samarbetsvilliga och
trevliga! Stoet (som jag fortfarande har kvar) är den mildaste och vänaste individ du kan tänka dig. Däremot hade jag en skäckmärr som gärna ägnade sig åt att ge mig fingret i tid och otid...
 
...och de fuxar jag har haft (5 de senaste 20 åren) har varit mycket samarbetsvilliga och
trevliga! Stoet (som jag fortfarande har kvar) är den mildaste och vänaste individ du kan tänka dig. Däremot hade jag en skäckmärr som gärna ägnade sig åt att ge mig fingret i tid och otid...
Jag har två :devil: skäckmärrar i hagen tillsammans med min världssnälle :love: fuxherre plus några ston till. Alla stona var skadade efter hopsläppet. Makalösa pissmärrar.
 
Kul tråd!
Hörde för ett antal år sedan av en gammal bonde här i byn att hästar kan gå ute dagtid tills första snön har fallit på hösten, därefter ska de stå på stall hela tiden. De ska inte ha snö på ryggen. Tror att han har blivit motbevisad av att bo granne med mina hästar....
En annan myt som jag fick mig serverad av en tjej som jobbat som beridare och jockey i många år: Anledningen till att hästar ofta inte tycker om att vatten rinner över dem är att de tror att det är deras eget blod som rinner....:crazy:
 
En annan myt som jag fick mig serverad av en tjej som jobbat som beridare och jockey i många år: Anledningen till att hästar ofta inte tycker om att vatten rinner över dem är att de tror att det är deras eget blod som rinner....:crazy:

Spinner vidare på det där... Hörde att man skulle ha ett okokt ägg i handen för att smälla i nacken på hästen om den stegrade sig när man red. Det skulle också vara "hästens blod".
En annan är att hästen absolut inte skulle få vatten i öronen för då tappar den balansen O_o
 
Spinner vidare på det där... Hörde att man skulle ha ett okokt ägg i handen för att smälla i nacken på hästen om den stegrade sig när man red. Det skulle också vara "hästens blod".
En annan är att hästen absolut inte skulle få vatten i öronen för då tappar den balansen O_o
Det där med ägget har kag läst och hört flera gånger. Kommer inte ihåg i vilken bok nu, men det var någon väletablerad.
 
Har också hört det där med ägg.... Vilka grejer folk har haft för sig med hästar när man tänker efter...! :eek:
 
Jag tror mig vara rätt säker på att en ryttare som väger 150-200 kg inte rider alls, varken på Islandshäst eller någon annan häst heller för den delen. ;)

Säkert rätt många amerikanare som ligger i den viktklassen, men nä de borde inte sitta på hästryggen. Inte ens på en shire rygg.
 
Säkert rätt många amerikanare som ligger i den viktklassen, men nä de borde inte sitta på hästryggen. Inte ens på en shire rygg.
En person i den viktklasserna tar sig helt enkelt inte upp på hästryggen, de besitter inte den fysiska förmågan helt enkelt. De skulle också med stor säkerhet skada sig själva vid ett försök.
 
Det var det skummaste jag hört idag, varför ska man rida med ägg och varför skulle ägg vara blod när krasande ägg låter som krossat ben snarare än blod. Då är det mer logoskt att tömma en flaska sirap i nacken på hästen. Helt absurt från alla håll och kanter
 
Hingstar måste gå ensamma. OM dom (mot förmodan) kan gå i flock måste dom vara i olika åldrar och inte ha betäckt.

1459188_10202645193319064_66027906_n.jpg

Mina två femåriga hingstar (den ena har betäckt).
 
I en renflock är ofta en vit ren utstött... Den syns på långt håll för rovdjuren, och det blir ett hot mot hela flocken.

De här med islandshästar är ju bara tragiskt.... Dom bär hur mycket som helst:banghead: Fast ingen normalfuntad storvuxen människa rider russ?
Isisar behöver inte vatten, dom äter snö....
Isisar kan ägas av vem som helst, för dom blir aldrig sjuk....
Islandshästar kan vem som helst rida? Nä... Ska man RIDA isisar ska man vara en duktig ryttare.
Det är inga myter, det är vansinne:rage:

* Jenny *
 
Jag är helt säker på att jag någon gång som liten läste en myt om fuxar med bläs och fyra vita ben, men jag kan inte minnas den nu. var det otur och de ska säljas snabbt som attan? vet någon?
 
Men det vet du väl: "det kommer gå bra ett tag och så en dag kommer en av dom se ett snyggt sto och tvärvända och döda den andre". ;-).

Att hingstar är livsfarliga vet väl alla :-)

/Lavinia
Hingstar måste gå ensamma. OM dom (mot förmodan) kan gå i flock måste dom vara i olika åldrar och inte ha betäckt.

1459188_10202645193319064_66027906_n.jpg

Mina två femåriga hingstar (den ena har betäckt).
 
Men det vet du väl: "det kommer gå bra ett tag och så en dag kommer en av dom se ett snyggt sto och tvärvända och döda den andre". ;-).

Att hingstar är livsfarliga vet väl alla :-)

/Lavinia
Jo, men precis (OT: Däremot är jag lite vaksam med mina eftersom dom är hingstar, dom får till exempel inte hålla på och nosa på varann på bortaplan och när det är jobb, eftersom att dom ibland får bara två hovar på marken då.)
 
Som mitt sto med andra ston alltså... :-)

Jo, men precis (OT: Däremot är jag lite vaksam med mina eftersom dom är hingstar, dom får till exempel inte hålla på och nosa på varann på bortaplan och när det är jobb, eftersom att dom ibland får bara två hovar på marken då.)
 
Jag är helt säker på att jag någon gång som liten läste en myt om fuxar med bläs och fyra vita ben, men jag kan inte minnas den nu. var det otur och de ska säljas snabbt som attan? vet någon?

Kan det inte ha varit Lena Furbergs serie om galopphästen Hyperion som folk tänker på? Han var fux med fyra vita ben och jag är rätt säker på att myten med att vita ben skulle vara något negativt togs upp i serien också.

Det finns en gammal vers om det också:
Four white legs, keep him not a day;
Three white legs, send him far away;
Two white legs, give him to a friend;
One white leg, keep him to the end.
 
Kan det inte ha varit Lena Furbergs serie om galopphästen Hyperion som folk tänker på? Han var fux med fyra vita ben och jag är rätt säker på att myten med att vita ben skulle vara något negativt togs upp i serien också.

Det finns en gammal vers om det också:
Four white legs, keep him not a day;
Three white legs, send him far away;
Two white legs, give him to a friend;
One white leg, keep him to the end.
jag har för mig att jag läste detta i löpande text, kanske på deras faktabladsserie? Men ja. Buhu, köpte en snugg dressyrhästtecknad häst med 4 vita halvstrumpor.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Shixle
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp