Bukefalos 28 år!

Häst myter

@Pigalle; Tänkte ta upp denna myt men jag tordes inte. Man kan ju kliva någon på tårna...

Men jag håller mer dig. Samma sak gäller de söta små åsnorna. Efter vad jag har förstått så är de inte så viktbärande som myten säger.
Sen det här med att mulor (eller mulåsnor eller båda, kommer inte riktigt ihåg) skulle vara jätteaggressiva mot hästar, stämmer det?
 
Kan det inte ha varit så att Lena skrev en serie baserad på myten?
Min mamma är absolut ingen hästmänniska och vet garanterat inte ens vem Lena Furuberg är


Jo, det är ju så det rimligen borde vara, men ärdet någon mer som minns den serien?
Kan vara mitt minne som sviker mig och att även den är en myt... ;)
 
Senast ändrad:
@Maqurell

Bra om det kommer upp och diskuteras:)

Jag såg för några månader sen nämligen ett ekipage som inte såg bra ut. Ryttaren passande inte på hästen storleksmässigt, som stapplade fram...:(
 
Ang skimmlar och att dom blir utsatta.
De lär väl ha med överlevnadsinstinkten att göra? Att ljusa hästar syns bättre och därför blir utstötta. Hästar är trots allt flyktdjur.
 
Ang skimmlar och att dom blir utsatta.
De lär väl ha med överlevnadsinstinkten att göra? Att ljusa hästar syns bättre och därför blir utstötta. Hästar är trots allt flyktdjur.
Ja, precis så är det. Ljusa hästar syns ju bättre och blir på så sätt ett hot mot flocken.
 
@Maqurell

Bra om det kommer upp och diskuteras:)

Jag såg för några månader sen nämligen ett ekipage som inte såg bra ut. Ryttaren passande inte på hästen storleksmässigt, som stapplade fram...:(

Helt på tal om ämnet så jag en länk på nyhetssidan om just detta ämne. Men....det är ju en helt annan tråd
 
Det är likadant varenda höst: vid första fullmånenatten efter installning är Besten (ledarstoet) orolig. Innan jag vande mig och såg mönstret trodde jag att hon hade kolikkänning, och det har hänt att jag promenerat med henne på ridbanan i månskenet, endast iklädd morgonrock och gummistövlar..
Vad gäller att skimlar kan bli utstötta ur flocken beror på det faktum att de andra hästarna betraktar dem som en säkerhetsrisk. De ljusa syns betydligt mycket tydligare i naturen och drar åt sig varg och andra rovdjur.
 
Hur man ska hänga skon är ju ett dilemma med, nedåtriktat och lyckan rinner ur, uppåt och djävulen sätter sig i den :D

Det där är lite beroende på vart i Sverige du befinner har jag gjort lite ovetenskapliga undersökningar på. Här i östra småland skall hänga uppåt så lyckan behålls kvar i
 
Jag aldrig mött en ranghög skimmel och de har haft lättast att bli utstötta. Har bara träffat fuxar med massa livligt humör/ ofta heta i temperament.
Fast ibland stämmer det inte. I alla stall jag stått i (4 st) samt på ridskolan jag red på som liten har det lustigt nog varit en liten skimmelponny som varit ledaren :D
Och några av de snällaste ston jag känner/har känt är just fuxar.

Tävlingshästar kan inte gå på bete för då blir de trötta
Det är nog en halvsanning. Min ponny, som är ett matvrak, är alltid tröttare efter en natt ute än en natt inne. Ute kan hon ju glufsa i sig mat hela natten, klart man blir trött då... Det gäller säkert många tävlingshästar också som kanske hålls på en strikt diet annars...

Annars är väl en "myt" att en häst som man kan skönja revbenen på är mager och undernärd... Och en fet häst = glad, välmående, nöjd och lycklig häst. Som dessutom är viktbärande. Konstigt nog mycket mer viktbärande än samma häst utan 100 kg övervikt.
 
Fast för mig blir det myter i alla fall när man pratar generellt om situationer eller individer och när det då plötsligt visar sig gälla "vissa" snarare än helheten :)

Gällande tävlingshästar så är det ju fullt möjligt att de blir sega av att ha ätit för mycket, men vem blir inte det? Ett bete måste inte innebära att hästen har ett halvmeter högt gräs heller. Eller att de skulle bli trötta av att just gå ute på natten - som om de missade att sova?
Just att sova har jag hört största argumentet till att inte ha sin tävlingshäst på bete faktiskt, inte för att de äter just utan matintaget brukar regleras för det mesta oavsett.
 
Eller att de skulle bli trötta av att just gå ute på natten - som om de missade att sova?
Just att sova har jag hört största argumentet till att inte ha sin tävlingshäst på bete faktiskt, inte för att de äter just utan matintaget brukar regleras för det mesta oavsett.

Haha, ja, det där med att hästar bara kan sova inne... :rofl:
Ett stall jag stod i förr, vi var totalt 6 hästägare. Under ett stallmöte då det av någon anledning blev prat om hur ofta vi tog in hästarna under sommaren, då jag och två andra lät våra gå ute dygnet runt.
Hästägare 1: "Jag tar in Brunte varannan natt, för han måste ju få sova"
Hästägare 2: "Ja, samma med Hästen, han sover inte ute!"
Hästägare 3 (som är min personliga favorit...): "Pålle också! Vet ni att när jag tar in Pålle på kvällen går han så sakta för han är så trött, sen när han har varit inne på natten och sovit är han mycket piggare när han får gå ut igen!"
:laugh:
 
Vad gäller att skimlar kan bli utstötta ur flocken beror på det faktum att de andra hästarna betraktar dem som en säkerhetsrisk. De ljusa syns betydligt mycket tydligare i naturen och drar åt sig varg och andra rovdjur.
Stämmer verkligen det där? Vildhästar är ju ofta ljusa till färgen och dom är trots allt med i flockarna. Dom finns ju lite i alla möjliga färger.

Tror det är att många hästar faktiskt är lite rädda för ljusa hästar och skäckar och skimlar och därför vill ha bort dom. Att dom skulle bli bortkörda pga att dom är en säkerhetsrisk tycker jag inte borde riktigt kunna stämma.
 
Haha, ja, det där med att hästar bara kan sova inne... :rofl:
Ett stall jag stod i förr, vi var totalt 6 hästägare. Under ett stallmöte då det av någon anledning blev prat om hur ofta vi tog in hästarna under sommaren, då jag och två andra lät våra gå ute dygnet runt.
Hästägare 1: "Jag tar in Brunte varannan natt, för han måste ju få sova"
Hästägare 2: "Ja, samma med Hästen, han sover inte ute!"
Hästägare 3 (som är min personliga favorit...): "Pålle också! Vet ni att när jag tar in Pålle på kvällen går han så sakta för han är så trött, sen när han har varit inne på natten och sovit är han mycket piggare när han får gå ut igen!"
:laugh:

Många tycks missa just det där att hästarna inte sover 7-8 timmar i sträck som vi utan kommer upp i betydligt mindre total sammanhängande sömn per dyng än vad vi gör eftersom att de småslumrar mycket ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 810
Senast: Shixle
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 573
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 985
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp