Bukefalos 28 år!

häst på foder?

Shimzy

Trådstartare
hejsan hej!
känner mig dum som frågar.. :o men det var ett tag sedan jag hade detta å göra..
jag funderar på häst på foder..å lite vad de kostar ungefär..vet att detta låter dumt å helt korkat men tänkte att ni kanske kunde säga vad ni betalar ca i månaden för era hästar å så..?

mvh lene
 
Sv: häst på foder?

Det är väl inte dumt att fråga! Snarare tvärt om. Jag tycker du är smart som frågar, så att du inte får en chock när räkningen kommer så att säga ;)

Tja, vad kostar det att ha häst...

Det beror väldigt mycket på vad du har för häst förståss.
Men jag utgår från en av mina araber.

Hö kostar i år väldigt mycket i nästan hela landet eftersom det varit en så regnig sommar.
Räkna med minst 2 kr/kg
Om hästen äter 10 kg / dygn är det 600 kr/månad

Havre eller annat kraftfoder ska ju hästen oxå ha.
Havre kostar från ca 2 kr/kg
Äter hästen 2 kg havre/dag är det ca 120 kg/månad

Betfor kommer jag jag inte riktigt ihåg vad det kostar. Men en säck räcker ganska länge.
Vi säger 50 kr/månad

Mineralpriset är jag oxå osäker på... :confused:
ca 30 kr/månad

Sen ska hovslagaren komma var 8:e vecka med en kostnad på från 700 kr för en helskoning
Det blir 350 kr/månad

Avmaskning ca 70 kr / månad . Man avmaskar ju inte varje månad, men jag slog ut den ungefärliga summan på ett år. Sen varierar det ju givetvis på vad man tar för preparat.

Strö kostar ca 60 kr balen.
Det går åt minst 4 i månaden
Det blir 240 kr/månad

För detta blir det då 1460 kr/månad. och då tillkommer vitaminer, andra fodertilskott som du kanske behöver.
Jag kan ha glömt något oxå :D

Stallhyra oxå förståss.
Det varierar ju mycket från var i landet du bor och på vad du har för krav på stallet.
Från 600 kr upp till 4 000 kr / i månaden.
Vi räknar med att du betalar 1000 kr/månad.
Nu är vi uppe i 2460 kr/månad

Sen tillkommer en massa utgifter för veterinär, utrustning och så.

På det stora hela kostar en vanlig relativt lättfödd häst ca 3000 kr per månad

Lycka till!
// Anna
 
Sv: häst på foder?

Det blir lättare att svara om du skriver lite mer om din foderhäst :)

Är det en stor häst/ponny? Skall du träna och tävla eller bara rida i skogen? Tänker du dig ett litet, enkelt stall där du gör det mesta själv eller ett "lyxigt" med ridhus osv. där du får hjälp med allt (fodringar, in-utsläpp....)

Det är den sista punkten som skiljer allra mest, som Boll skriver så kan stallhyra skilja väldigt mycket!! Allt från några hundra till flera tusen i månaden, beroende på vart i landet, vad som ingår etc.

Sen om man har foderhäst så kan det ju vara flera andra saker som avgör. Betalar du eller ägaren försäkring, oförutsedda kostnader (veterinär, ny utrustning om den går sönder...)? Får du med allt som behövs eller måste du köpa vissa saker själv? Hur ofta vill ägaren att hästen skos, avmaskas osv.....

Lycka till!
 
Sv: häst på foder?

beror helt på

var du ska ha hästen, vad det är för häst, vad hästen har för förutsättningar osv.

min häst äter som en häst *skratt* vräker i sig ca 12-13 kg/hö om dagen och får nästintill 4 kg kraft. plus vitaminer, och mineraler, och tillskott, och olja, och morötter, salt,

vad har man för strö, pris på det, hur skiter hästen, bädd, inte bädd osv

har en dyr stallhura, dyr hovslagare, måste åka till tandläkare ca 2 ggr/året, hästen kan bli sjuk, banhyror, träningar, clinics osv...

det mest grundläggande kostar väl ca 3000/månaden.

men då har jag inte räknat med sadelköp för 16 000, clinics för 3000 några gånger om året, vetrinärbesök eller försäkringar eller när man bygger en hage eller två som kostar skjortan,

sen finns det andra som har eget stall, mullar i skogen och känner en bonde och har en lättfödd häst och är utbildade hovslagare.. dom kanske betalar 800 kr/månad
 
Sv: häst på foder?

För min foderhäst betalar jag 1750kr stallhyra å då ingår foder, halm, in&utsläpp och alla fodringar! Vilket jag tycker e mycket billigt här!
Nu går hon barfota men i vinter ska hon ha skor ca. 500kr/mån
å så lite övriga utgifter, avmaskning, utrustning, träningar, ridhushyra.
Så man blir ju lite fattig av å ha häs...men d är det värt!!
 
Sv: häst på foder?

För mig som har en foderponny uppstallad på ridklubben så kostar det:

-Stallhyra: 1860:-/månaden(strö, hö, in-ochutsläpp varje dag, ridning i ridhusen ingår)
-Hans specialmat (konstig müsli som innehåller allt han behöver) ca 200 :-/månaden.
-Hovslagare: 500:- /månad (ja vi har en dyr men mkt bra hovslagare, finns mkt billigare men han är bra så vi byter INTE)
- Träningar: ca 600:-/månad (för träning en gång i veckan)
- Avmaskning: nåra hundra varje år
- Utrustning som behöver bytar/går sönder: räkna med 200:- i månaden.
- Ev veterinärkostnader: det här året har vi haft lite otur så det har blivit rätt dyrt:10500 kr :-S

Så det är DYRT att ha häst . Man BLIR fattig.. men det är det verkligen värt!
 
Sv: häst på foder?

Jag räknar 4000 per månad och då ingår utrustning, försäkring och annat förutom de "vanliga" kostnaderna som uppstallning och foder, skor mm.

Tänk på att hästen kan skada sig av någon anledning och då gäller det att ha råd att behandla hästen också...

Det är dyrt att ha häst men klart värt det!!!!
 
Sv: häst på foder?

Jag räknar med ca 3-4000:- /månad.
Jag äger min häst, men kostnaderna blir ju ungefär lika. Ägaren kanske betalar försäkringen om du har foderhäst, men det är ju sällan den största utgiften man har ändå... ;)

Stallhyra 1650:-
Skoning ca 550:- (hon skos var 6:e vecka, så det är bara enstaka månader jag INTE betalar nån skoning)
Försäkring 150:-
Träningar 360:-
Foder (lucern t.ex ingår inte i hyran...) 150-200:-
Höökskontot ( :angel: ) 490:-

Sen så köper man väl alltid nån liten pryl, nåt täcke eller ett träns ibland, så då går det ju mer pengar... :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: häst på foder?

Allt beror ju på! Hör efter vad stallhyrorna ligger på runt där du bor. Det skiljer oftast massor i pris i skogsstall mot där det finns ridhus. Om en häst behöver mycket mat drar foderkostnaden iväg fort!Utrustningen kan bli svinit dyr om man måste byta sadel t.ex. Vissa hästar har sönder alla täcken på ett nafs! Sen tillkommer t.ex tandläkare, vaccineringar, avmaskning...

Ah, dyrt med häst, men så KUL det är!!!! :bump:

Såhär betalar jag för mina hästar:
Mitt HALVBLOD kostar per månad: Stallhyra 1000:- inkl fritt med hö, ensilage, havre och spån. Försäkring 180:-. Skoningar inkl skor 200:-. Extra kraftfoder/proteintillskott (vet ej men gissar) ca 200:-.

Min B-PONNY kostar per månad: Stallhyra 700:- inkl fritt med hö, ensilage, havre, och spån. Försäkring 120:-. Verkningar 50:-. Extra kraftfoder/proteintillskott (vet ej här heller, gissar) ca 100:-.

S:a för båda 2550:-. (OM värdena på ensilaget blir bra 2250:-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst på foder?

Du bor i Varberg? En ganska liten stad va?

I sånna fall kan du nog räkna med ca 2000kr/månad med skoning inräknat... Men det beror mycket på vad det är för häst.
 
Sv: häst på foder?

Jag funderar också på att skaffa foderhäst. Men eftersom jag är ganska liten så vill jag sattsa på en B-Ponny, har ridit i 11år så gillar små pigga hästar.
Men eftersom jag & min kompis ska ha dem tillsammans så har jag två frågor!

1. Vad kostar det att ha en B-ponny på foder /lösdrift?
2. Vad kostar det att ha en "häst" /Stor D-Ponnt på foder/lösdrift?


Hoppas på svar snabbt! :):bump:
 
Sv: häst på foder?

Oj, det var en gammal tråd du hittat! ;)

Att ha en häst på foder kostar i princip lika mycket som att äga en, förutom möjligen försäkringen som i vissa fall betalas av ägaren, men det lär ni komma överens om.

Hur mycket en plats i lösdrift kostar beror på var lösdriften ligger, vilken standard den har och hur mycket arbete som utförs av hästägaren resp. hyresvärden. Det beror också på vad som ingår i foderväg. Allt ifrån någon tusenlapp upp till flera är rimligt.

Skillnaden i kostnad mellan en B- och en D-ponny beror också på hur prissättningen ser ut och vad som ingår. De flesta stall gör bara skillnad på ponny och stor häst, och då blir det ju ingen skillnad om ni väljer ett stall där foder mm ingår. Betalar ni kallhyra och köper in foder själva kommer ni kanske att märka av den lilla kostnadsskillnaden som blir iom att B-ponnyn äter något kg hö mindre varje dag.

Ni måste helt enkelt fråga på de ställen som är aktuella att ställa hästarna på. :)
 
Sv: häst på foder?

Tack för svar!
Hästarna ska antingen gå hemma hos min kompis (gratis) eftersom det är hennes gård. Eller så går dem hemma hos mig!(Gratis) Eftersom det inte blir stall måste jag ha något slags skjul åt hästen så den kan få skydd.
Undrar när man kan ta en häst och låta den vara ute dag/natt. Känns som det är för kallt nu? Men har läst massor om detta nu och det är tydligen många som bara har dem på lösdrift och bara lägger på ett extra täcke?
För om det skulle gå skulle jag kunna leta upp en B-Ponny och skaffa en redan nu?
Min kompis som vill ha "stor häst" kommer få mycket mer kostnad än mej och är inte så säker på att det kommer vara så kul för henne att gå från "islandshäst /b-ponny" till stor häst! Men det är hennes val och vi kommer ju hjälpa varandra eftersom dom kommer stå tillsammands. Har ingen skola och sånt så behöver verkligen ha något kul att göra på dagarna. Bara lääängtar efter att få vakna och klä på mej ridkläderna och gå ut och se en söt liten ponny på Bakgården! SÅ underbar!!!:banana::rofl:
 
Sv: häst på foder?

Min häst (1,60 dressyrare) kostar ca 2500 i mat och box och 200 i försäkringar och 400 i hovslageri. (hon är helskodd) Sedan rider vi för tränare två gr i månaden 140 per gång. Sedan kan man räkna med inköp av täcken, grimmor, borstar o.s.v. Så ca 3500 i ånaden. Men vi tävlar oxå så där har vi en massa kostnader ^^
 
Sv: häst på foder?

skulle också vilja ha en häst på foder men det är ju jätte svårt att hitta den rätta sidan :( inte -för att jag vet men jag tror att en häst på foder kostar på ett ungefär 3000/månaden , men jag vet inte :)
 
Sv: häst på foder?

Jag ska ta en häst på foder i månadsskiftet juli/augusti. Betalar stallhyran och sen allt för hästen förrutom försäkring. :)
 
Sv: häst på foder?

Eget stall så ingen stallhyra..
Egen skörd, mycket fint hö....
Försäkring 260/månad, har 3 hästar.
Kraftfoder:
Betfor kostar 92:-/säcken här. Räcker 2-4 månader ungefär.
Sen havre 50 öre kg hos mig.. Eget det med! ;)
Köper kevinal +, det räcker ca ett halvår med den stora förpackningen för en häst.
Kraft groov 200:-/säcken..
Halm har jag eget... Även så spån om jag beställer kostar den 40:-/balen här..

Precis flyttat till detta nya huset, är ubernöjd!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 376
Senast: Buck
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Luff
·
Utrustning Hejsan Svejsan! Jag har haft Effax sadelbalsam de senaste 275 åren. Bivax och gott brukar den dofta! Som ett ljuvligt doftljus ungefär...
Svar
7
· Visningar
749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp