Häst själv eller med kompis i hage?

10 hästar. Just nu går alla två och två i stora hagar. Samma kompis sommar som vinter. Om en häst går själv är det t,ex för att man inte hittar en bra hagkompis bland de som finns. Ibland har tre hästar gått tillsammans.
 
Vi har 6 ston i stallet. Min går i egen hage då hon är väldigt aggressiv mot andra hästar. De andra går uppdelade 3 + 2.
 
Vill helst ha ihop men har haft vissa ensamma i egen hage bredvid. Kortare eller längre tid. Om en häst inte fungerar med de andra så plockar jag helt enkelt ut den om inte dela upp hjälper. Naturligtvis är det beroende på antal hästar, skulle det blivit osämja med "bara" två skulle det vara ohållbart i längden att ha de i separata hagar. Men har hänt det med kortare perioder.
 
Inackorderingsstall med runt 15 hästar. En valackhage och en stohage. Några hästar går två och två av olika orsaker. Några går ensamma med anledning av konvalecens eller att de är nyinflyttade, där i bland mitt sto som planeras att gå in i stohagen efter broddsäsongen. Förresten; minst en häst som går ensam vet jag inte anledningen till. Den kanske inte går ihop med övriga.
 
Vi har fem hästar i stallet. En går själv. Har två av mina valacker tillsammans, sedan går min tredje valack med stallägarens valack. Stallägarens sto går själv.
 
Inackorderingsstall med tio hästar plus tre hästar på lösdrift. I lösdriften går två valacker och ett sto tillsammans. I stallet är det just nu bara två hästar som går tillsammans, min valack och hans hagkompis som är ett sto. Väldigt glad att han har sin hagkompis för jag han mår bättre med sällskap! Resten av stallets hästar går själva, mest pgr av skaderisk tror jag. På sommrarna gå en del tillsammans.
 
Vi har 14 hästar hos oss just nu.

Två går ihop för att dom bara skulle vara här tillfälligt en månad i december...
Mina tre går ihop och släpps inte ihop med andra pga av att min ena alltid åker på stryk och blir skadad. Varenda gång.
4 går ihop i en bland flock där inga täcken används i hagen då den ena hästen är täckesmarodör och alla är lättfödda.
3 valacker går ihop då den en inte kan gå i närheten av ston och alla tre har täcken på sig dagligen och är svårare att hålla i hull och får mer mat ute i hagen.
HV har sina två i en hage, mest för att ena stoet där är väldigt knepig och jagar andra tills dom flyr över eller genom staketet.
 
Jag står på en stor anläggning med ca 35 ridskolehästar och 30 privathästar. Alla ridskoleponnysar (typ 15 st...) går tillsammans i flock. Ridskole(stor)hästarna är uppdelade, ston i en hage och valacker i en. Bland privathästarna varierar det lite, det går mellan 1-6 hästar per hage, min går i den med 6 i. Det är bara en som går ensam (förutom någon som är skadad och står i sjukhage) för han är väldigt "dum" mot andra hästar... Han bits jättemycket, så ingen vågar ens testa att släppa ihop sin häst med honom (folk har försökt, men hästen bara bet och bet och bet)...:( Dock är han jättesnäll i stallet, det är bara i hagen det inte funkar.
 
8 hästar i stallet just nu, de 2 stora går tillsammans(bästisar och äter lika mycket) kommer ev en shettis hingst in i denna hagen till helgen (gick förut med hingsten som står här nu)
3 ponnyer tillsammans pga matintaget
De 2 minsta ponnyerna tillsammans
och hingsten går själv, hingsten gick dock med en annan hingst förut.
Förut gick det 3 hästar i stor hagen. Alla våra placeras ut beroende på hur mycket de äter i första hand och hur de trivs tillsammans. På sommaren blir det kanske 4 hästar på betet och resterande kommer gå tillsammans utan bete. Den ena hingsten ska flytta till sommaren så han räknar jag inte med under sommaren. :)
 
Där våra hästar bor finns det totalt 22 hästar, uppdelade på tre flockar - en stoflock (8 hästar) och två valackflockar (8 + 6 hästar). Anledningen till två valackflockar är olika behov av mat, hästarna går på lösdrift och äter allt grovfoder (3 fodringar/dag) tillsammans.

Våra hästar som tränas och tävlas mer än genomsnittet i stallet och därmed har lite större behov av mat tas in på box någon timme per dag för att få extra hö samt kraftfoder. Ett upplägg som fungerar otroligt bra och "bevisar" att även tävlingshästar kan gå i flock och på lösdrift! :)

Under de 20 år som jag har haft häst i samma stall har vi aldrig haft "ensamhästar" i hage (utom vid skada eller sjukdom, förstås), utan hållit dem i grupp(er). Bästa förändringen av hästhållningen vi gjort under den tiden är att gå från daglig utevistelse med natt på box till lösdrift 24-7. Jag hade inte trott att det skulle göra så stor skillnad - de var ju ändå ute från ca 7 på morgonen till 20-21 på kvällen tidigare - men det blev MYCKET harmoniskare i flockarna när de fick börja gå tillsammans hela dygnet. Som om de inte behövde göra upp rangordningen på nytt varje morgon... Och mycket lugnare vid fodringar också, trots att vi varken ändrade mängden mat eller antalet fodringar.
 
16 hästar, uppdelade på tre hagar.
Möjlighet till sjukhage om häst behöver gå ensam, exempelvis hade jag två "ensamgående" i tre veckor i höstas när de båda var nykastrerade och därmed inte fick ha för roligt.
 
Tre ston som går ihop. Vill helst att de ska gå med kompisar i hagen förutom vid speciella tillfällen (som skada/sjukdom/mataggresiv osv).
 
Har 2 hästar i stallet och dom går ihop sto och valack, innan var dom 3 i stallet och då gick alla 3 i samma hage.

Hade jag haft fler hästar eller en valack som klättrar så hade jag delat upp på sto och valack hage, skulle jag få en som anfaller andra hästar så hade den blivit förpassas till att gå själv.
 
Har min häst uppstallad på ridskola. Skolhästarna går i två flockar, uppdelat på kön. Privathästarna går ensamma. Anledningen till att min går ensam är att han vallar andra hästar, och då ingen av de andra vill ha sina hästar vallade så får han helt enkelt gå själv.
 
Har bara mina två hästar i mitt stall och dom går tillsammans. Hade kompisens halvblod här i somras på bete och han gick ihop med mina islandshästar. Jag har alltid haft mina hästar tillsammans. I min värld ska inte hästar gå ensamma om det inte är en väldigt bra orsak, t.ex skada.
 
Jag har ingen häst som går ensam - om man inte räknar hästen i sjukhagen :p Förhoppningen är att man skulle kunna ha alla tillsammans men eftersom några är lättfödda och några inte är det så har jag delat upp flocken - samt att två av de ranghöga stona pucklade på varandra vid ihopsläppet - och ena skadade sig - så går de inte i samma hage. jag har 2-4 hästar i varje hage.
 
Står 10 (tillfälligt 11) hästar i stallet där alla står själva i sina hagar förutom min och en till som står ihop och två yngre hästar som går ihop. I de större hagarna som finns att tillgå vid hårt eller torrt underlag går de själva eller tillsammans med en häst till. Till våren/sommaren går allihop tillsammans oberoende kön i en stor flock på sommarbete.

Hagarna är mindre och man anser att det är en skaderisk att ha hästarna ihop. Fungerar bra. Jag vill inte ha min själv för han trivs verkligen inte med det men lägger mig inte i hur övriga gör så länge hästarna ser ut att må bra!
 
Jag har en fråga som jag är väldigt nyfiken på och undrar hur ser det ut i Buke-sverige?

Hur många hästar står det i "erat" stall där hästarna går en och en i hagarna?
Och hur många är det som går tillsammans med någon?
OM hästarna går en och en, vet ni varför? Finns det någon orsak (t.ex små hagar, skaderisk, elak eller annat)?

Jag har bara två hästar i mitt stall och dom går tillsammans.
Men grannen t.ex har många hästar (mer än 15 st) och där går vissa själv medans andra går tillsammans, dock aldrig mer än två tillsammans.
I mitt nuvarande stall går alla hästar tillsammans.

I mitt förra stall gick hästarna i flockar; unghingstar, ston, fölston, valacker. Äldre hingstar gick ensamma. Förutom hingstarna som gick ensamma var det enbart vid sjukhage hästarna gick ensamma.

Jag har faktiskt aldrig stått i stall utan valt bort de stall där hästarna som inte är hingstar går ensamma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 283
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp