Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Ponnytant

Trådstartare
Några tips hur man får en häst som normalt går på själv att villigt gå in i transporten "vid hand" sas (detta gäller vid lastning på tävlingsplats).
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Varför måste du leda in den "för hand" bara för att det är en tävlingsplats?
När vi forfarande hade transport så fick min gå in själv även på tävlingsplatsen.
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Håll hästen i en längre lina så kan du hålla i hästen fast den får gå på själv.
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Det är ofta lite stökigt på ponnytävlingar med en massa stå-hej så det är inte säkert att "släppa på" ponnyn själv. Jag trodde inte heller att man FICK det på tävlingsplats utan att ponyn ALLTID skulle ledas i träns, även i samband med av- och pålastning. :confused:

Nu är det snart dags för lagtävlingar. Det kan vara bra att börja lastträna så smått nu eftersom en del av hästarna & ryttarna inte har varit ute på ett tag. Dessutom är en del debutanter. Det blir så att man hjälps åt och det är bra att kunna hantera olika typer av beteenden. Men frågan gäller alltså att OM man vill att ponnyn ska gå på transporten i träns MED ledare - hur kan man träna då (om hästen inte är van vid det och inte VILL)?
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Du menar att man börjar träna så för att sedan övergå till att leda, eller ska man använda linan i tränset och skicka på hästen (och får man det?)?
Jag var otydlig när jag frågade - men se mitt svar ovan så förstår du hur jag menade.
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

du har helt rätt i att man måste ha träns på och att hästen ska ledas in i transporten på tävlingplats.
men kan inte se något om att man inte skulle få ha en lång lina fäst i tränset och låta hästen gå in själv. för hästen har ju fortfarnde träns och det är ju någon som håller i den.
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Det skulle ju kunna funka! Ska kolla denna tolkning med ngn grenledare på distriktet....... :) Eller - kanske finns det någon från förbundet på forumet som kan svara????
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Jaha, okej.

Men som någon sa nedan, använd lina så kan hästen fortfarande gå på själv.
Vet en som tävlar fälttävlan som alltid gjort så, och alltid åker själv på tävling.
Alltså fäst en lina i tränset som går in i transporten och över bommen och tillbaka till din hand. Bara att hala in vart efter hästen går på.

Lycka till!
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

*putt*
Ingen som har egna erfarenheter av detta?
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Jag skickar in hästen även på tävling. Den har ju träns på o grimma över, det är enkelt att ta grimskaftet om hästen mot förmodan skulle backa ut igen, vilket typ aldrig händer...
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Har oxå alltid skickat in mina- sen treårsåldern. där kan vi prata om riktigt stökiga tävlingar:eek:
Varför vill man hindra en lättlastad häst:confused:

Lastar däremot inte UT med kandar på.
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Har alltid skickat in mina själv, även på tävling. Börjar de backa så är det ju inga problem att lätt fånga upp dem igen, innan de är ute. Annars så föreslår jag samma metod som Kratus, fäst en lång lina i tränset, lägg den över bommen och ut (bakvägen) igen, sen kan du skicka in hästen (men håller ändå i den):)
 
Sv: Häst som bara vill gå på SJÄLV......

Jag lastar på hästen med ett långt rep in i kärran över frambommen och ut. Då guidas hästen in och kan inte tappas. Träns under grimman, för att inte ha osäkerheten av att byta huvudlag på tävlingsplats.

Riktigt lydig häst får gå in med tygel/grimskaft lagd över manke/hals och jag står på rampen själv och sträcker ut armen och fäster fast bommen bakom den så snart hästen gått in. Då riskerar man inte att tappa häst heller. För om den skulle backa så står jag ju precis bredvid hästen och kan ta tag i tygel/grimskaft.

/Tant
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 387
Senast: SiZo
·
Hästhantering Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist...
2
Svar
31
· Visningar
3 359
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp