Häst som sliter sig

Eclipse

Trådstartare
Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist från hagen. Utan först och så tidigt som möjligt. För är han hungrig eller fryser så drar han med digbara. Han skrämmer de som går med honom. Detta gäller även vid viss annan hantering. Man befaller inte honom. Han har blivit dåligt behandlad tidigare. Kan vara gävlig vid lastning om han är på det humöret. Någon som har något tipps?
 
Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist från hagen. Utan först och så tidigt som möjligt. För är han hungrig eller fryser så drar han med digbara. Han skrämmer de som går med honom. Detta gäller även vid viss annan hantering. Man befaller inte honom. Han har blivit dåligt behandlad tidigare. Kan vara gävlig vid lastning om han är på det humöret. Någon som har något tipps?
Vad leder du honom i? Grimma?
 
Kedja 360 runt näsan. Det är ett jäkla ofog när de lärt sig att man kan slita sig så fort det inte passar. Sen skulle jag också rekommendera att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er att förbättra relationen mellan er så att den blir mer harmonisk.
 
Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist från hagen. Utan först och så tidigt som möjligt. För är han hungrig eller fryser så drar han med digbara. Han skrämmer de som går med honom. Detta gäller även vid viss annan hantering. Man befaller inte honom. Han har blivit dåligt behandlad tidigare. Kan vara gävlig vid lastning om han är på det humöret. Någon som har något tipps?
Longerlina och kedja. Kedjan runt hela nosen och sen linan fäst i den (kedjan dras alltså aldrig åt hårdare runt nosen men finns som en skarpare kontakt)
 
Jeg vil anbefale en kapsun med fast jern, og longeline. Og øv på at den kan gå inn som nr to eller tre. Legg vekk tanken om at den er dårlig behandlet tidligere, det er historie. Det viktige er å bryte det at han stikker, lære ham at det er «umulig»
 
Ni som rekommenderar kedja runt hela snoken, är ni inte rädda att hästen ändå kommer lös och trampar på linan? Aj.

Jag tycker anpassa intaget efter vad hästen klarar och använd handskar och långlina.
Nej för oftast så går nått av då. Hake till linan brukar ryka om hästen trampar på den. Och eftersom kedjan ska sitta ”löst” runt så är det inget som kan dras åt. Ja det gör nog ont just när hästen trampar på linan men det gör även en grimma.
 
Nej för oftast så går nått av då. Hake till linan brukar ryka om hästen trampar på den. Och eftersom kedjan ska sitta ”löst” runt så är det inget som kan dras åt. Ja det gör nog ont just när hästen trampar på linan men det gör även en grimma.
Du tänker inte att grimskaftet ska vara fäst i kedjan? För jag fattar nog inte helt, i min värld om kedjan är runt nosen och grimskaftet fäst i kedjan så kommer den dras åt om man drar i grimskaftet, oavsett hur löst den satt från början.
 
Ni som rekommenderar kedja runt hela snoken, är ni inte rädda att hästen ändå kommer lös och trampar på linan? Aj.

Jag tycker anpassa intaget efter vad hästen klarar och använd handskar och långlina.
Jag har tappat häst med kedjegrimskaft, enda som hände var att grimskaftet snurrade sig runt ena frambenet när hon sprang omkring. Trampar de på grimskaftet så lär kedjan gå av.

Jag skulle dock inte vilja gå med långlina, har varit med om att folk blivit sparkade av hästen om den far iväg framåt i linan, då hamnar man rakt i sparkläge.
 
Jag skulle också ta en sån häst med kedja, men jag skulle sätta kedjan som vanligt över nosen. Har man kedja så vill man väl kunna utnyttja den, varför sätta den så att den inte kan verka ordentligt?
Jag vill också att den ska löpa ut genom sidoringen, inte att man sätter den hela vägen runt till ringen under hakan. Har man den genom sidoringen får man en vändande effekt om hästen skulle dra, mycket bättre att man kan böja hästens hals mot en så att hästen isf springer runt på en cirkel än att den kan dra rakt fram där den är starkare och jag hamnar i ett farligare läge (sparkrisk).

Men först hålla hästen lugn genom att ta den först, sen ändå ha kedjan ifall att den blir stark.
 
Du tänker inte att grimskaftet ska vara fäst i kedjan? För jag fattar nog inte helt, i min värld om kedjan är runt nosen och grimskaftet fäst i kedjan så kommer den dras åt om man drar i grimskaftet, oavsett hur löst den satt från början.
Nej man fäster kedjan ihop runt och sen linan i kedjan. Kedjan kan alltså inte löpa och dras åt hårdare
 
Jag har tappat häst med kedjegrimskaft, enda som hände var att grimskaftet snurrade sig runt ena frambenet när hon sprang omkring. Trampar de på grimskaftet så lär kedjan gå av.

Jag skulle dock inte vilja gå med långlina, har varit med om att folk blivit sparkade av hästen om den far iväg framåt i linan, då hamnar man rakt i sparkläge.
Det er derfor jeg anbefaler kapsun, da får du vendt hodet mot deg slik at bakpart vender vekk fra deg.
 
Jag hade ett sto som helt enkelt vek halsen rakt åt sidan och drog. Då hade man inte längre huvudet i grimskaftet utan hela halsen också. Och var chanslös.

Jag löste det genom att tömköra henne i pelham med delta till hagen. Då knallade hon på hur fint som helst. I det här fallet hade jag inte tvekat på kedja över nosen. De lär sig hur det funkar.
En unghingst kunde man inte lasta utan kedja. Han stack. Med kedja och löst hängande grimskaft knallade han glatt rakt in. Han tyckte helt enkelt om att liva upp tillställningen lite.

Jag tror att man måste ha så mycket att ta till att de begriper att de är chanslösa. Då brukar de flesta inte ens försöka.
Därmed inte sagt att TS häst kanske inte ger sig utan fortsätter.

Men allt man övar på blir man bättre på. Så får den slita sig och skrämma folk så övar den på det och blir allt bättre.
 
Jag tycker nog att man ska se till att den får gå in först, att erfarna tar in hästen och att man utgår från hästens förmåga. Sen måste den tränas i hanteringen, ta hjälp av tränare. Lär hästen stopp, stanna och gå igen, när den som leder säger det. Använd beröm när den gör rätt, träna korta sessioner och sluta när den gör rätt. Jag hade inte börjat bli "hårdare" med hästen. Den måste kunna lita på människor och få lära sig vad den ska göra rätt.
 
Jag tycker nog att man ska se till att den får gå in först, att erfarna tar in hästen och att man utgår från hästens förmåga. Sen måste den tränas i hanteringen, ta hjälp av tränare. Lär hästen stopp, stanna och gå igen, när den som leder säger det. Använd beröm när den gör rätt, träna korta sessioner och sluta när den gör rätt. Jag hade inte börjat bli "hårdare" med hästen. Den måste kunna lita på människor och få lära sig vad den ska göra rätt.

Jag är faktiskt förvånad över svaren och brist på följdfrågor i tråden.

Steg 1 är ju att inte sätta hästen i situationer den inte reder ut på ett bra sätt. Innan man ens funderar på hårdare tag (med en häst som dessutom blivit behandlad illa) får man ju se till att:
* Hästen är mätt, lugn och inte fryser (och allt annat som stör) när den ska tas in.
* Ha en bra rutin för intag där den kanske tas först/med en kompis och av någon som hanterar den tillräckligt bra.
* Träna i situationer där hästen är tryggare och få den att ta och behålla mer kontakt med människan som hanterar den.

Inget av ovan blir liksom bättre av att tillfoga hästen smärta. En stor och stark häst på nästan 180 cm vinner man ju inte över med styrka utan med rutin att avstyra att hästen sätts i situationer den inte reder ut utan drar ifrån.

Samma med lastningen. Hästen ÄR inte på ett jävligt humör, den är satt i en situation den inte kan lösa på annat sätt än att fly ifrån. Då är det ju helt vidrigt att straffa den för det och på något vis tro att den kan skrämmas till bättre beteende genom att sätta hårt mot hårt.
 
Jag är faktiskt förvånad över svaren och brist på följdfrågor i tråden.

Steg 1 är ju att inte sätta hästen i situationer den inte reder ut på ett bra sätt. Innan man ens funderar på hårdare tag (med en häst som dessutom blivit behandlad illa) får man ju se till att:
* Hästen är mätt, lugn och inte fryser (och allt annat som stör) när den ska tas in.
* Ha en bra rutin för intag där den kanske tas först/med en kompis och av någon som hanterar den tillräckligt bra.
* Träna i situationer där hästen är tryggare och få den att ta och behålla mer kontakt med människan som hanterar den.

Inget av ovan blir liksom bättre av att tillfoga hästen smärta. En stor och stark häst på nästan 180 cm vinner man ju inte över med styrka utan med rutin att avstyra att hästen sätts i situationer den inte reder ut utan drar ifrån.

Samma med lastningen. Hästen ÄR inte på ett jävligt humör, den är satt i en situation den inte kan lösa på annat sätt än att fly ifrån. Då är det ju helt vidrigt att straffa den för det och på något vis tro att den kan skrämmas till bättre beteende genom att sätta hårt mot hårt.

Jag håller med. Sen kan det vara så att det inte går att lösa att hästen är mätt när den tas in. Ägaren kanske inte kan åka ut till stallet varje dag en timme innan intag och fodra. Dessutom tycker jag inte att man bara fodrar en häst i hagen. Ska en ha ska alla ha. Även de som går i hagarna bredvid. Det skapas för mycket stress och oro bland hästarna annars.

Det kan ju vara så att den hästen inte fungerar i ett kollektivstall utan behöver stå i ett helinackorderingsstall med samma kunniga personal som gör likadant varje dag. I ett kollektivstall blir det ofta olika personer som tar in och alla gör på sitt eget sätt. Jag tycker att hästägaren ska ta in hästen varje dag tills den klarar av situationen. Både för hästens skull, så att den lär sig vad som förväntas av den och få samma rutiner varje dag, men även för övriga hästar och människors skull så att man minimerar risken för en olycka.

Sen behöver den utbildas från marken. Lära sig var den ska gå i förhållande till människan, hur den ska gå och vad som förväntas av den. Samt så behöver den lära sig bli trygg med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp